Bli först att betygsätta och recensera boken Täcknamn Shakespeare : Edward de Veres hemliga liv.

Andra världskriget på Söder

Gösta Friberg
Häftad
124:-

Bloggat om Täcknamn Shakespeare : Edward de Veres hemliga liv

Övrig information

I England och USA pågår en hetsig debatt om vem som egentligen är upphovsmannen till Shakespeares verk. Allt fler tvivlar på att det verkligen kan vara köpmannen från Stratford, till vars hus turisterna vallfärdar. I stället pekar man på en av tidens främsta ädlingar - Edward de Vere, 17:e earlen av Oxford. I sin bok följer Gösta Friberg och Helena Brodin många spår. De redogör för köpmannen Will Shaksperes liv och upptäcker de märkliga tomrum och obesvarade frågor som finns i hans biografi. Hur skulle han exempelvis ha tillägnat sig de omfattande och svårtillgängliga kunskaper på de mest skilda områden som Shakespeares verk vittnar om? I det berömda testamentet förefaller det som om han inte ens kunde skriva sitt eget namn. De prövar hypotesen att Oxford är författaren, och först då tar dramernas Shakespeare gestalt. Earlen fick sin tids främsta utbildning, han skaffade sig på plats i Italien den ingående lokalkännedom som finns i pjäserna och han hade en unik inblick i det politiska spelet runt drottning Elisabeth. Avgörande konflikter i Oxfords liv kommer igen inte minst i Hamlet, och i hans upphittade bibel stämmer förstrykningarna överens med bibelallusionerna i verken. Men inte nog med det: när ett av de hävdvunna porträtten av Shakespeare röntgenfotograferades visade det sig att det bearbetats i efterhand för att dölja att det föreställde Oxford! Varför? Täcknamn Shakespeare är spännande som en thriller, och till allt annat också en levande skildring av den oerhört fängslande elisabetanska epoken.

Du kanske gillar...

Gatukatten Bob (pocket)

Gatukatten Bob