• Välj format:
  • Pocket
  • Kartonnage

Kundrecensioner

Det finns 3 recensioner av Oktober i Fattigsverige : dagbok. Sätt betyg och recensera.

Fantastisk berättelse, ibland grät jag och ibland...

Fantastisk berättelse, ibland grät jag och ibland ville jag krama Susanna A. Det finns många olika starka berättelser om barn i olika sorters familjer. Svenska och invandrarfamiljer. Alakoskis och Linderborgs är de finaste. Att det finns kärlek i eländet. Också! Tankarna kring de hemlösa är väldigt starka. Lånade boken på biblioteket och när jag läst ut den beställde jag en egen direkt. Kommer att läsa om den. Flera gånger! Och diskutera. Talade väldigt mycket med maken om bokens innehåll samtidigt med läsandet. Han kommer nog att läsa den också. Han är också ett finskt invandrarbarn, men med en annan historia. Se även filmen Ingen riktig finne och läs Susanna Alakoskis andra böcker.

Var den här recensionen till hjälp?  Ja  |  Nej  |  Anmäl recensionen

Denna självbiografiska bok är skriven under 31 dagar i...

Denna självbiografiska bok är skriven under 31 dagar i oktober och Susanna Alakoski beskriver sina tankar och reflektioner om det svenska samhället. Hon går igenom journalanteckningar från olika myndigheter som är skrivna under hennes uppväxt och varierar dessa med sina synpunkter på dagens samhälle. Många av journalanteckningarna är med i hennes bok och även filmen med samma namn Svinalängorna. Hon skriver allmänt om fattigdom och även hur hon själv upplevde fattigdom under sin uppväxt. Alakoski beskriver med mycket känslor hur hon om hur hennes liv förändrades från fattigdom till ett liv i medelklass och det är med blandade känslor hon beskriver det. Susanna Alakoski förmedlar sin kunskap om den fattigdom hon mött på ett sätt som sätter sig djupt i mitt hjärta. Jag ser framför mig dessa fattiga barn som inte vill gå på kalas för de inte har pengar att köpa en present för. De vill inte heller delta i någon verksamhet för de vet att... Läs hela recensionen

De rika får det allt bättre i Sverige, trots allt tal...

De rika får det allt bättre i Sverige, trots allt tal om kris och besparingar. Inte konstigt eftersom de fattiga samtidigt blir allt fattigare och allt fler. Livet är orättvist. Vi har en stor barnfattigdom, som ger utslag i ohälsa, dåliga skolprestationer, sämre hälsa och mobbing bl a. De flesta har mat och kläder, men inte ens det är säkert. I skolorna ser bespisningspersonalen hur vissa barn, speciellt på fredagarna, smugglar ut matbitar i servetter för att ha något att äta, när skolan är stängd. Man tackar nej till fester och hänger inte med på bio etc därför att man inte har några pengar till inträde och biljetter. Många svenskar förnekar att tillvaron kan se ut så för ganska många barn i vårt land men Susanna Alakoski vet! Hon är märkt av egen erfarenhet och hon ryter till på ett till synes försynt sätt. Lyssna på henne! LÄS BOKEN! Den borde vara obligatorisk läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar.

Oktober i Fattigsverige : dagbok (kartonnage)
  • Kartonnage
  • Språk: Svenska