Bli först att betygsätta och recensera boken Klätterväxter: Trädgård med färg.

Patently Erotic

Richard Ross
Inbunden
98:-

Bloggat om Klätterväxter: Trädgård med färg

Övrig information

Stora ytor eller liten täppa spelar ingen roll: klätterväxter passar i alla trädgårdar. De klänger och klättrar dit andra växter inte når, de döljer och doftar och blommar förföriskt. Eftersom de växer på höjden tar de lite plats och är därför utmärkta att odla i mindre trädgårdar. I stora trädgårdar kan de fungera som avskärmare eller effektfulla blickfång, liva upp tråkiga väggar och staket eller växa samman med buskar och träd. En del arter blommar överdådigt, andra är vintergröna eller har ett praktfullt bladverk. Många klätterväxter är frostkänsliga men kan användas ändå förvara dem i ett inglasat utrymme på vintern och ställ ut dem i krukor på sommaren.

Klätterväxter, som ingår i serien Trädgård med färg, är en lättillgänglig och inspirerande bok om hur man kan förnya sin trädgård, inglasade balkong eller vinterträdgård med hjälp av färgstarka klättrande växter. Här finns allt man behöver veta om arter, färg, växthöjd, blomning och härdighet, och i ett avslutande avsnitt Odling och skötsel ges utförliga råd om plantering, beskärning m.m. Underbara bilder visar på skönheten hos klätterväxterna och ger idéer och uppslag till fantasifulla arrangemang.

Boken är indelad i fyra kapitel och i det första, Dofter, får man bland annat veta hur väldoftande kaprifoler och rosor bäst kommer till sin rätt. Kapitel två, Blommor, visar hur klätterväxter med djärvt färggranna eller sofistikerat vita blommor kan bli ett spännande inslag i grönskan. Bladverk ger tips om murgrönor, vildvin och andra arter med dekorativt och ofta vintergrönt bladverk. Tropiska växter slutligen behandlar mycket frostkänsliga arter som kan odlas i kruka och ge trädgården eller balkongen en exotisk prägel. Varje kapitel avslutas med ett representativt urval av de växter som presenterats.

Klätterväxter vänder sig till såväl nybörjare som mer erfarna trädgårdsodlare och är en inspirationskälla för den som vill göra sin trädgård vackrare, trivsammare och mer intressant.

Richard Ross är prisbelönt författare till flera trädgårdsböcker och har som frilansjournalist skrivit för bl.a. Times, Independent, Guardian och Country Living. För bilderna svarar Jerry Harpur, en av Englands mest framstående trädgårdsfotografer som ofta medverkar i inflytelserika tidskrifter som House & Garden och Horticulture, samt sonen Marcus Harpur vars fotografier publicerats i bl.a. The English Garden.

Övriga böcker i serien: Perenner och Rosor.

Du kanske gillar...

LCHF för seniorer (inbunden)