Det finns 12 recensioner av De målade grottornas land. Sätt betyg och recensera.

Underbar avslutning på bokserien om Ayla. Kanske inte...

Underbar avslutning på bokserien om Ayla. Kanske inte den bästa boken i serien, men ändå den som efter många års väntan, knöt ihop hela berättelsen.

Var den här recensionen till hjälp?  Ja  |  Nej  |  Anmäl recensionen

Lite mycket upprepningar från tidigare böcker, lite...

Lite mycket upprepningar från tidigare böcker, lite besviken blev jag på innehållet. Förväntningarna var kanske för höga inför sista boken.

För mycket tugg. Boken saknar all spänst som fanns i...

För mycket tugg. Boken saknar all spänst som fanns i de tidigare 5 böckerna, som jag gärna läser om och om igen. Det är bara ut och in i grottor hela tiden. Boken behövde inte skrivas den tillför ingenting.

Långsam text

Väntat hur länge som helst på denna bok efter att ha läst de övriga 5 böckerna i serien. Förhoppningen var stor men jag tror besvikelsen blev större. Alla dessa grottor....Auel målar upp sin berättelse lika starkt som alla andra böcker men det blir lite väl tjatigt efter ett tag och jag läste genom hela boken i hopp om förbättringar. Skulle inte rekommendera denna för den som inte läst tidigare böcker, och ifall du läst de andra, då är det nästan ett måste iallafall för att få ett avslut!

De målade grottornas land

Det är en bok som många väntat länge på, men den som väntar på något gott har enligt mig i det här fallet inte väntat förgäves. Historien är precis som i tidigare böcker i serien full med fakta om kläder, mat och levnadsvanor, detaljer som bidrar till att skapa en känsla av hur livet kunde te sig på stenåldern, något som levandegör Aylas vardag. Stenåldern i populärversion, för den historieintresserade såväl som för den som söker en roman där samma sak skildras ur olika perspektiv, något jag tycker ger karaktärerna djup. Jag älskar miljöbeskrivningarna som gör naturen till en viktig del av historien och förflyttar läsaren till en helt annan tidsperiod. Boken har en huvudperson men många sidointriger skapar oror och förväntan som gör det svårt att lägga den ifrån sig. Känslan av att alltid veta lite mer, ligga lite steget före i kraft av att vara den upplyste moderna människan gör också karaktärernas tankar och känslor rörande framtiden än mer intressanta.

de målade grottornas land

Mmm ingen höjdare, har läst det tidigare böcker i serien om Ayla två gånger. Men det mest störande i den här boken är att avstånd och storlek på ytor, som beskrivs, anges i km och meter. Så var det inte i de tidigare böckerna. Samtidigt berättas om svårigheterna att förstå räkneord. Det går bara inte ihop. Är det översättarna eller författaren själv som använt sig av det? En svag trea. De tidigare böckerna i serien har enligt min mening högre kvalitiet.

Sista boken om grottflickan Ayla

Äntligen är denna boksvit slut. Minns i början av 1980-talet när första delen Grottbjörnens folk kom ut och vilket hallå det blev över sexscenerna. Jag jobbade på bibliotek då och det var nog ett halvårs väntetid för de som ville låna boken, trots flera exemplar. Själv tänkte jag inte läsa den, men när det inte fanns någon kö längre, läste jag den i alla fall. Var nyfiken varför alla sa att den var så bra. Men den föll inte mig i smaken, läste nog del två också, sedan fick det vara nog. Den var för fantasifull för mig. Flickan Ayla var så oerhört begåvad att det bara kändes overkligt. Jag fick denna som recensionsexemplar och därför har jag läst den. Det hade jag aldrig gjort annars. Det var som att gå tjugofem år tillbaka i tiden och boken var helt klart jobbig att komma igenom. Har verkligen svårt att förstå att den här serien varit så populär. Skönt att ha läst den sista boken, och någon läsupplevelse gav den mig inte.

Om jag är snäll kan det bli 2½ stjärna

Nu skulle jag avnjuta sista delen av denna serie. De målade grottornas land var det ja, men var vi tvungna att följa med in i alla grottor? Dessa upprepningar som förekommer, sida upp och sida ner, så himla segt. En av mina funderingar; är det verkligen samma författare till denna bok som till de andra i serien? Boken är som den berömda historien om ketchupflaskan, först kommer inget, sen kommer inget och sen kommer allt på en gång. Från kapitel 32 och framåt kan man skönja historien som en gång fängslade. Tyvärr!

En relativ besvikelse...

Efter att ha läst de föregående böckerna var jag ytterst förväntansfull men efter halva boken var lässuget som bortblåst och jag avslutade pliktskyldigast mer än hungrigt. Boken handlar till största delen om grottmålningar, och även om Auels kunskaper kring detta ter sig imponerande är det inte riktigt vad jag som läsare efterfrågat - detta så till den milda grad att jag började hoppa över dessa avsnitt för att få de relationella delarna av Aylas liv och leverne tillfredsställt. Har man läst de tidigare böckerna kan man väl läsa denna också, men kvaliteten på den i jämförelse med de fyra första är extremt låg.

Jean Auel visar sitt stora kunnande

Jag har läst samtliga böcker i serien och tycker att "De målade grottornas land" ligger på ungefär samma nivå som "Mammutjägarna" och "Nionde grottan", som är de svagare i serien. För den som söker spänning blir kanske denna del en besvikelse, men Auels imponerande kunskap om det hon skriver om gör boken (åtminstone för den som vill ha en bättre inblick i och förståelse för stenåldersmänniskornas liv) klart läsvärd. Det finns ändå en del dramatik i berättelsen, och Auel skriver på ett briljant sätt. Mitt betyg blir därför en stark trea.

Ett stort jaha?

Äntligen tänkte jag och kastade mig över boken. Läste, läste, gäspade lite och kom fram till att slutet blev ett antiklimax. Jaha tänker du, skall jag inte läsa boken då? Har du läst de tidigare böckerna i serien så skall du så klart läsa denna boken med. Men läs den med rimliga förväntningar, för den är enligt min personliga åsikt den sämsta boken i serien. Har du inte läst merparten av de andra böckerna i serien förut tycker jag faktiskt du skall köpa en annan bok.

Själen i boken saknas.

Jag är tyvärr mycket, mycket besviken. Hade förväntat mig så otroligt mycket mer. Jag älskar alla tidigare böckerna i serien, men här känns det som om författaren har lagt mest energi på att beskriva en massa grottmålningar, vilket blir otroligt tråkigt i längden, och allt som utgjorde själen i de tidigare böckerna - Ayla och alla dem hon älskar, deras förhållanden och alla spännande egenskaper och kunskaper som hon har - bara har slarvats igenom. Det känns som om författaren har tröttnat på sin egen serie.

Med tanke på att det ändå finns vissa avsnitt som duger så får boken en svag trea från mig.

De målade grottornas land (inbunden)

Fler böcker inom