• Välj format:
  • Pocket
  • Inbunden (tillf. slut)

Kundrecensioner

Det finns 3 recensioner av Metro 2033 : den sista tillflykten. Sätt betyg och recensera.

I männens fantasivärld behövs inga kvinnor

Blev glad när Metro 2033 dök upp på bokrean - den hyllades av många när den kom på svenska. Och, visst, det är en intressant och väl genomförd beskrivning av överlevarnas farliga och bisarra liv i Moskvas tunnelbana. Men... efter hundra sidor undrade jag var kvinnorna höll hus. Det visar sig att på de 450 sidorna skymtar kvinnor förbi vid cirka sju tillfällen: två döda, ett par prostituerade, två som lagar mat till männen, två städerskor som skurar och skäller på omgivningen, två oroliga mödrar som skäller på make och barn, en passagerare som skäller på medpassagerarna. Det är allt!

Bland hundratals färgstarka aktörer i bokens myller har kvinnor inget annat att bidra med än fungera som passiva känslostyrda statister och tjänstehjon åt männen. Jag kunde köpt det om författaren hävdat att kvinnorna försvagats, decimerats och regredierat p g a kärnvapenkriget. Men nu verkar handlingen och gestaltningen bara spegla författarens egen sorgligt daterade kvinnosyn.

Var den här recensionen till hjälp?  Ja  |  Nej  |  Anmäl recensionen

Rysk science-fiction

Riktigt bra science-fiction! I en framtid inte alltför långt borta lever de återstående människorna i Moskvas tunnelbana eftersom världen ovanför är obebolig och fylld av muterade varelser och växter. Nu har varelsena även tagit sig ner i tunnelbanan. Följ Artioms resa genom de vindlande tunnlarna för att försöka bekämpa varelserna och rädda den lilla värld som finns kvar. Nu finns även Metro 2033 som ett datorspel och redan i boken påminner dramaturgin om olika banor i ett spel. Actionfyllt och spännande!

Gillar du dystopier, läs också Kallocain av Karin Boye och Du sköna nya värld av Albert Huxley.

Ett postapokalyptiskt mästerverk

Att komprimera världen och 1900-talet och dess övergripande historia i en bok, som utspelar sig i en nära framtid i Moskvas tunnelbana, kan te sig omöjligt. I Metro 2033 blir det möjligt. I Moskvas tunnelbana, i ljuset av nödbelysningen och mellan stationerna avhandlas meningen med livet, politik, religion, kultur, handel och kampen för överlevnad och satelliternas förhållande till centrum. Allt finns samlat i detta postapokalyptiska mästerverk. Boken är genial! Vi får följa Artiom på en postmodern odyssé genom Moskvas Metro mot centrum av den nya världen, där framförallt 1900-talets historia men hela västvärldens historia följer oss på Artioms hemliga uppdrag i en greppbar men bisarr ny värld. Här har ammunition ersatt rubeln och allt från den kontaminerade världen ovan tunnelbanan är hårdvaluta.

Metro 2033 : den sista tillflykten (inbunden)

Fler böcker inom

• Inbunden