Användarprofil Hobbybibliotekarien / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hobbybibliotekarien

Antal betyg: 156
Antal recensioner: 151

Varför krångla till ett äktenskap?

25 januari 2014

"Över 2 miljoner sålda exemplar" kan man läsa på framsidan och jag undrar hur många är lästa. Jag var på väg att lägga ner boken då jag inte riktigt greppade storheten. Det är dags för brölloppsdag och Nick får ett oroande telefonsamtal från en granne. Han åker hem och frun är borta, huset ser ut som om ett slagsmål ägt rum och Nick ringer polisen. Vad händer? Självklart blir Nick misstänkt, hur skall han komma ur detta? Varvat med Nicks vardag får vi ta del av Amys dagboksanteckningar fram till nu och fram växer ett helvete. Men vem skall man lita på? Nick börjar ana oråd, vad har Amy gjort mot honom, och är det bara för att han varit otrogen? Nicks syster Go och en av poliserna stöder Nicks teori och man börjar samla fakta.
Under 300 sidor byggs storyn upp mot Nick, kommande 250 sidor för Nick och man börjar förstå vem som levt i helvetet och varför allt skett. Lite liknande "Dubble Jeopardy" och jag blir inte riktigt klok på det som sker"varför så förbannat planerande och utstuderat jävligt. Varför inte bara skiljas? Jag förstå inte vitsen? Den ena är så upptagen med att vara otrogen och dölja detta över ett år medan den andra planerar sin makes undergång"
Nja det blir en 3:a för jag lockades att läsa ut boken men någon Feelgood- bok var det inte.

Det pirrar i kroppen

5 januari 2015

Om man växt upp på 70-talet då läste man Kram, Puss och Love love love av Hans-Erik Hellberg och gillade dem skall man definitivt köpa denna bok till sitt/sina barn. Melin skapar pirr i hela kroppen och Manne lär sig det fina med att onanera, fast helst själv och i smyg.
Amanda är en tjej som börjar i Mannes syrras klass, år 9. Själv går Manne bara i 7:an men det är nästa bara ett år mellan dem och en förbjuden kärlek uppstår. Manne blir förvirrad och förälskad och förförd när Amanda lär honom att kyssas men då Moa, syrran, får se Amanda i Mannes rum en dag då de skall sova över blir det stopp! Är du pedofil? Skriker Moa och slänger ut Amanda och sedan eskalerar allt och går över styr. Manne är olycklig, han älskar Amanda men det hela urartar och Amanda byter skola.
Är det för att Amanda är äldre än Manne som det är fel i barnens ögon? Amanda är 14, snart 15 och Manne är 13, snart 14 och så fel kan det väl inte vara så att det är pedofili?
Melin beskriver jättefint de ungas känslor och språket flyter lätt. Porr och snusk kallades Hellbergs böcker på 70-talet och kanske är detta också en typ av porr, men för unga, den är fin och ifrågasättande och tillmötesgående.

Att vara katt är enkelt

26 maj 2014

En kärlekshistoria. Uddenberg beskriver på ett underbart sätt hur han "blir med katt" för det fanns inte in hans planer att skaffa katt. Planerna ändrades av katten och så var det de det. Förhållandet kan jämföras med en kärleksaffär där den gamle gubben faller för en ny kvinna och kvinnan, i detta förhållande är katten, som så småningom även hamnar i samma säng som gubben, fast det aldrig skulle ske... Blödig beskriver Uddenberg sig som och visst kan en katt framkalla känslor hos oss som vi inte trodde oss ha.
En mysig feelgood bok, men vem som blir med vem utklaras aldrig; gubbe och katt eller katt och gubbe.
Plus också för Ane Gustavssons fina teckningar.

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte...

16 juni 2013

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte allt för avlägsna framtid. Bergman skriver medryckande och initierat om militär och polis, olikheter och likheter i krig och kris. Nyss utnämnda generalen Johanna Lindström är på väg hem från jobbet då hennes 15-åriga dotter ringer och är rädd, hon har, mot sin vilja(?), blivit indragen i en demonstration som urartar i ett blodbad. Johanna tvingas dra sin tjänstepistol, och använda den, medan hon räddar Madeleine från att bli dödad. Vad är det som händer? Det är en fråga många ställer sig de första kaotiska timmarna, vad fan är det som händer och vem kan jag lita på?

Tempot är nästan filmmanusaktigt och lite i stil med Strindbergs stjärna av Jan Wallentin, ingen risk att somna mellan de 15 kapitlen som isig innehåller kortare kapitel vilket gör att boken känns lätt att läsa. Bergman är påläst och ger bra förklaringar till alla tekniska termer som används och det gör att vem som helst kan läsa denna bok med stor behållning. Boken är underbart befriad från torftiga sexscener och kärleksdravel, kanske var det för kort om tid ( 36 timmar)men det tackar jag för. Bara hoppas att framtiden inte blir riktigt på detta viset.
Bra Jobbat David!! Kommer det fler?

Ja, vem berättar man för?

8 januari 2013

Dena bok kom ut första gången 1984 i en censurerad version och denna nyutgåva skall vara kompletterad med det som "försvann". Vad kan man säga? Trots att jag inte varit med om krig kan jag känna igen mig, vem skall man berätta för, som förstår? Hur skall man kunna berätta så att människor förstår? Jag förstår att kvinnorna började tigga när de kom hem från kriget där de i många fall stridit längst fram och i andra fall tvättat eller tagit hand om sårade. Riktiga hjältedåd har de utfört. Väl hemma ansågs ofta som "inga riktiga kvinnor" och blev kallade "fälthoror" och "lögnare".
Flickorna var mellan 14 och 21 då andra världskriget bröt ut och de ljög om sin ålder för att få fara till fronten och strida som sann kamrat.
Mycket tankvärd bok och det som gör mig mest beklämd är tiden efter kriget då inget riktigt blev som man trodde.

Lagomt spökigt

30 december 2011

Nora skall tillbringa hela sommarlovet på landet hos sin mammas kompis Vanja. Det kan bara inte bli kul. 10 långa veckor utan kompisar och framförallt utan Sebastian. Väl hos Vanja hinner det inte gå lång stund innan det börjar hända underliga saker, mystiska SMS, ljud på natten, saker som flyttar sig och så är det det öde huset med någon som heter Aron ( Nora baklänges)"
Nora tycker sig känna igen både huset och interiören av någon konstig anledning. Boken är bra skriven och jag gillar Angerborns språk, det känns naturligt och lagomt spökigt.

Nästan verkligt

1 augusti 2015

Gillar Stålenhags bilder och känner igen mycket i dem. Bra bok som kan ligga framme och locka till sig läsare (tittare)

Sluta inte leka, livet blir tråkigt då!

1 augusti 2015

De tre barnen Poppy, Zach och Alice leker tillsammans med dockor fast de är 12 år, men det är inte vilka lekar som helst, det är ett slags rollspel där deras figurer, som är hjältar, hjälper dem att skapa den fantasivärld de leker i. Poppys äldre syskon hånar dem men det gör inget, inte förrän Zachs pappa kommer hem en dag och slänger alla Zachs dockor. Nu gör det något, det gör ont i Zach. Pappan tycker inte att killar skall leka med dockor och tjejer
Detta är uppstarten till att alla efter ett tag blir ovänner med varandra men först skall de ut på ett riktigt äventyr. Det är Drottningen, över alla fantasivärldar, som skickar ut dem på detta äventyr som de alla tre är för fega för att genomföra själva, men som de tillsammans kan göra, men de måste göra det nu. Vänder de om kommer det aldrig bli gjort, det känner de alla tre. Det är hemma hos Poppy som Drottningen, Dockskelettet, finns och som skrämmer och påverkar dem alla. Nu känner de att de måste göra den till viljes.

En bra bok om tre lite udda barn som kan konsten att använda sin fantasi och har möjligheten att få göra det. Men också om en olycklig pojke som vill leka med dockor och tjejer för att det är kul och spännande, men som tvingas sluta, för att hans pappa inte har samma fantastiska förmågor som sin son.

Rekommenderas från 10 år

Näste Nobelpristagare?

27 juli 2015

Att han skulle bli nästa nobelpristagare har det pratats om under många år och jag kan också tycka att det är på tiden, för om man jämför Murakami mot Lessing och Munro så känns hans berättelser lättare att ta till sig och betydligt mindre deprimerande.
Den novell som har namnet Tystnaden är väl den som fängslade mig mest, om en kille som blir oskyldigt anklagad i skolan och ingen tror på hans ord¿
I En familjeangelägenhet är det en 27 årig bror och en 23 årig syster som bor ihop sedan fem år och allt har fungerat bra med de regler de satt upp. Nu har systern skaffat pojkvän som hon träffat i USA (visserligen en Japan) och hela hans liv ställs inför en förändring¿
Jag skall inte berätta om alla noveller som var en angenäm läsning och säkert kommer jag läsa mer av denne författare.