Användarprofil Hobbybibliotekarien / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hobbybibliotekarien

Antal betyg: 147
Antal recensioner: 142

Varför krångla till ett äktenskap?

25 januari 2014

"Över 2 miljoner sålda exemplar" kan man läsa på framsidan och jag undrar hur många är lästa. Jag var på väg att lägga ner boken då jag inte riktigt greppade storheten. Det är dags för brölloppsdag och Nick får ett oroande telefonsamtal från en granne. Han åker hem och frun är borta, huset ser ut som om ett slagsmål ägt rum och Nick ringer polisen. Vad händer? Självklart blir Nick misstänkt, hur skall han komma ur detta? Varvat med Nicks vardag får vi ta del av Amys dagboksanteckningar fram till nu och fram växer ett helvete. Men vem skall man lita på? Nick börjar ana oråd, vad har Amy gjort mot honom, och är det bara för att han varit otrogen? Nicks syster Go och en av poliserna stöder Nicks teori och man börjar samla fakta.
Under 300 sidor byggs storyn upp mot Nick, kommande 250 sidor för Nick och man börjar förstå vem som levt i helvetet och varför allt skett. Lite liknande "Dubble Jeopardy" och jag blir inte riktigt klok på det som sker"varför så förbannat planerande och utstuderat jävligt. Varför inte bara skiljas? Jag förstå inte vitsen? Den ena är så upptagen med att vara otrogen och dölja detta över ett år medan den andra planerar sin makes undergång"
Nja det blir en 3:a för jag lockades att läsa ut boken men någon Feelgood- bok var det inte.

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte...

16 juni 2013

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte allt för avlägsna framtid. Bergman skriver medryckande och initierat om militär och polis, olikheter och likheter i krig och kris. Nyss utnämnda generalen Johanna Lindström är på väg hem från jobbet då hennes 15-åriga dotter ringer och är rädd, hon har, mot sin vilja(?), blivit indragen i en demonstration som urartar i ett blodbad. Johanna tvingas dra sin tjänstepistol, och använda den, medan hon räddar Madeleine från att bli dödad. Vad är det som händer? Det är en fråga många ställer sig de första kaotiska timmarna, vad fan är det som händer och vem kan jag lita på?

Tempot är nästan filmmanusaktigt och lite i stil med Strindbergs stjärna av Jan Wallentin, ingen risk att somna mellan de 15 kapitlen som isig innehåller kortare kapitel vilket gör att boken känns lätt att läsa. Bergman är påläst och ger bra förklaringar till alla tekniska termer som används och det gör att vem som helst kan läsa denna bok med stor behållning. Boken är underbart befriad från torftiga sexscener och kärleksdravel, kanske var det för kort om tid ( 36 timmar)men det tackar jag för. Bara hoppas att framtiden inte blir riktigt på detta viset.
Bra Jobbat David!! Kommer det fler?

Ja, vem berättar man för?

8 januari 2013

Dena bok kom ut första gången 1984 i en censurerad version och denna nyutgåva skall vara kompletterad med det som "försvann". Vad kan man säga? Trots att jag inte varit med om krig kan jag känna igen mig, vem skall man berätta för, som förstår? Hur skall man kunna berätta så att människor förstår? Jag förstår att kvinnorna började tigga när de kom hem från kriget där de i många fall stridit längst fram och i andra fall tvättat eller tagit hand om sårade. Riktiga hjältedåd har de utfört. Väl hemma ansågs ofta som "inga riktiga kvinnor" och blev kallade "fälthoror" och "lögnare".
Flickorna var mellan 14 och 21 då andra världskriget bröt ut och de ljög om sin ålder för att få fara till fronten och strida som sann kamrat.
Mycket tankvärd bok och det som gör mig mest beklämd är tiden efter kriget då inget riktigt blev som man trodde.

Lagomt spökigt

30 december 2011

Nora skall tillbringa hela sommarlovet på landet hos sin mammas kompis Vanja. Det kan bara inte bli kul. 10 långa veckor utan kompisar och framförallt utan Sebastian. Väl hos Vanja hinner det inte gå lång stund innan det börjar hända underliga saker, mystiska SMS, ljud på natten, saker som flyttar sig och så är det det öde huset med någon som heter Aron ( Nora baklänges)"
Nora tycker sig känna igen både huset och interiören av någon konstig anledning. Boken är bra skriven och jag gillar Angerborns språk, det känns naturligt och lagomt spökigt.

Språket flyter bra och känns naturligt

16 januari 2015

Nidstången är första delen av tio delar i serien PAX som handlar om de två bröderna Alrik och Viggo som fosterhemsplacerats hos Anders och Laylah i Mariefred. Alrik går i 6:an och Viggo i 4:an och redan första dagen hamnar de i trubbel då skolans "king" fuskar i just spelet King och det kan inte Viggo tåla. Kingens pappa är dessutom lärare på skolan så det blir samtal med rektor, skolsköterska och läraren/pappan Thomas samt de inblandade barnen och det slutar med att Alrik sticker. Han är så arg att han inte ser vart han springer och när han stannar upp och kastar stenar på det stora hus han har framför sig, blir han gripen.
Så börjar det och pojkarna blir indragna i ett äventyr med fornnordisk touch. Nidstången förhäxar den vars djurhuvud är riktat mot och otäcka saker kan hända. Pojkarna sätts på prov.
Spännande och riktigt bra bok, kryddad med Jonssons fantastiska bilder. Fornnordiska sägner och svensk folktro ligger till grund för alla böckerna och vävs in bra i handlingen som utspelar sig i nutid. Jag har dock lite svårt för pojkarnas ålder, tio respektive tolv, de skulle kunna vara 13 och 15 i stället. Språket flyter bra och känns naturligt, likaså skolgårdsscenen skulle kunna vara sann och de båda pojkarnas bakgrund alltför sann för många.

Inte så bra som jag trodde

16 januari 2015

Nu blev jag rejält besviken. Hade hört så mycket om denna bok och hur fantastisk den är men den nådde inte mig i alla fall.
14-åriga Johanna är väl som vilken kärlekskrank tonåring som helst. Johanna onanerar och läser böcker men är okysst och oskuld men det skall det bli ändring på. Hon hittar på ett alter ego, Dolly Wilde, och börjar skriva recensioner på musikband. Hon bestämmer sig sedan att hoppa av skolan och skriva på heltid, då är hon 16 år. Nu gäller det att vara Dolly och inte bara se ut som hon Dolly.
Jag känner inte igen mig alls och jag förstår inte heller hur föräldrarna är funtade. Språket är jobbigt och boken går trögt att läsa. Det som höjer boken från 1 till 2 är familjesituationen och den beskrivningen som ofta är roliga och betydligt mer igenkännande från 1990-talet.
Läs hellre Sara Kaderfors bok Lex bok som är hundrafalt bättre och en klar 5:a

Kan man bygga en vision på arbete utan kärlek?

5 januari 2015

Tredje delen i serien Dustlands och Saba, Lugh och Emmi håller ihop, Jack träffar Saba bara i smyg i ron att det är bättre de tror han är död. Men hennes nattliga äventyr tar på krafterna och bristen på sömn gör henne sårbar och "diktatorn" De Malo förför henne med vackra ord och ljuva visioner och Saba vet länge varken ut eller in och lögnerna tär på henne mer och mer.

I De Malos värld jobbar de vuxna med att bruka jorden på bästa sätt. Barnen föds på barnstuga och sätts ut i skogen första natten. De barn som överlever får fortsätta leva i barnkolonier utan föräldrar eller vetskap om sina eventuella syskon. Mödrarna får gå tillbaka till jobbet¿kan detta verkligen vara rätt? Saba blir mer och mer säker på att kärleken gör en mer stark än svag, hur skulle hon annars hittat Lugh? Hon börjar också få nog av dödande och vid nästa räd får alla lämna vapnen hemma. Det visar sig att Saba har rätt, inte ens De Malos eget folk är kärlekslösa och de saknar sin släkt men vågar inte göra något. Sprickan i grunden öppnar sig.
Återigen följer vi Saba genom henne men denna gång är även andra berättare med, kursiverat. (Det är något som sker utan att Saba vet om det). Talspråket känns mer och mer hemtamt, ja, nästa självklart och jag har haft två visioner. Den ena är Shin Dong-huyk, som föddes i arbetslägret 1982 i Nordkorea, och hans bild av lägret jämfört med den bild av världen som De Malo skapar. Snarlik, kan jag tycka. Den andra är bilden av Mad Max-filmerna som hela tiden flimrar förbi i den värld där handlingen utspelar sig i. Karg, sandig, ond och hård. Allt har ett pris, även livet, vad vill man betala?
Det blir en 4:a

Norrlandshjältar

5 januari 2015

Detta är tredje boken om Stål-Stella Superhjälte som bor i Dockvik vid Skuleberget i södra Norrland. Kul att läsa om en Norrlandshjälte i barn -litteraturen. Den årliga visfestivalen skall gästas av en Cool rappare, J C Cool. Många anser att hans musik förstör öronen och vill bojkotta hans musik och svartmåla honom för vissa texter. Men ungdomarna gillar honom och hans musik. Många retar sig också på det smycke som han fått av sin mor, det skall vara värt en miljon¿
På ICA-affären har någon klottrat " KÖTT ÄR MORD" vilket är en textrad ur JC musik och han blir misstänkt och strax före uppträdandet försvinner hans smycke¿Nu måste Stål-Stella rycka in så att JC Cool kan spela på festivalen.
Boken är berättad i jag-form och det är Stella som berättar.
Lättläst och, i stil med Lasse&Maja, fungerar Stella och Gustav som mysterielösare. Gustav kanske inte alltid löser mysteriet men han är Stellas bollplank och hissar eller dissar hennes teorier. Det är ganska få karaktärer med och bildgalleriet i början är en bra idé, likaså kartan över det lilla samhället.
Jag gillar språket och stilen på berättaren och alla detaljer, som att JC blommiga kallsonger syntes genom hans vita byxor då de blev blöta. Det visar sig vara en viktig upptäckt.

Boken är för lång

5 januari 2015

Desperadodetektiverna, Mo och Dale, börjar sjätte klass och får en ny klasskamrat, Harm. Harm är förtegen om det mesta och vill inte berätta var han bor och det verkar lite misstänkt, tycker Mo och Dale och följer efter honom en dag och hamnar då hos surkarten Red.
Miss Lana bjuder på en auktion och tillsammans med mormor miss Lacy och vinner hon hela värdshuset som inkluderar ett spöke. Mo och Dale råkar ut för spöket ganska snabbt och beslutar att starta en paranormal avdelning och lovar dessutom att intervjua en gamling i ett skolarbete och de tar då spöket som måste vara gammalt. Allt går inte som tänkt och den rika mormor miss Lacy visar sig inte vara så rik så det gäller att skrapa ihop stålar för att betala köpet. Red är arg och mystisk och Mo och Dale blir vän med Harm som visar sig attrahera spöket.
Jag gillar plotten och tycker att översättaren, Cecilia Falk, gjort ett bra jobb med att behålla en del titlar som gör att sydstatskänslan infinner sig. Men boken är för lång¿Redigeraren skulle kunnat ta bort 100 sidor, enkelt, som varken gör till eller från utan bara känns sega.
Det blir en 2:a denna gång // Maria E