Användarprofil Hobbybibliotekarien / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hobbybibliotekarien

Antal betyg: 163
Antal recensioner: 158

Det pirrar i kroppen

5 januari 2015

Om man växt upp på 70-talet då läste man Kram, Puss och Love love love av Hans-Erik Hellberg och gillade dem skall man definitivt köpa denna bok till sitt/sina barn. Melin skapar pirr i hela kroppen och Manne lär sig det fina med att onanera, fast helst själv och i smyg.
Amanda är en tjej som börjar i Mannes syrras klass, år 9. Själv går Manne bara i 7:an men det är nästa bara ett år mellan dem och en förbjuden kärlek uppstår. Manne blir förvirrad och förälskad och förförd när Amanda lär honom att kyssas men då Moa, syrran, får se Amanda i Mannes rum en dag då de skall sova över blir det stopp! Är du pedofil? Skriker Moa och slänger ut Amanda och sedan eskalerar allt och går över styr. Manne är olycklig, han älskar Amanda men det hela urartar och Amanda byter skola.
Är det för att Amanda är äldre än Manne som det är fel i barnens ögon? Amanda är 14, snart 15 och Manne är 13, snart 14 och så fel kan det väl inte vara så att det är pedofili?
Melin beskriver jättefint de ungas känslor och språket flyter lätt. Porr och snusk kallades Hellbergs böcker på 70-talet och kanske är detta också en typ av porr, men för unga, den är fin och ifrågasättande och tillmötesgående.

Varför krångla till ett äktenskap?

25 januari 2014

"Över 2 miljoner sålda exemplar" kan man läsa på framsidan och jag undrar hur många är lästa. Jag var på väg att lägga ner boken då jag inte riktigt greppade storheten. Det är dags för brölloppsdag och Nick får ett oroande telefonsamtal från en granne. Han åker hem och frun är borta, huset ser ut som om ett slagsmål ägt rum och Nick ringer polisen. Vad händer? Självklart blir Nick misstänkt, hur skall han komma ur detta? Varvat med Nicks vardag får vi ta del av Amys dagboksanteckningar fram till nu och fram växer ett helvete. Men vem skall man lita på? Nick börjar ana oråd, vad har Amy gjort mot honom, och är det bara för att han varit otrogen? Nicks syster Go och en av poliserna stöder Nicks teori och man börjar samla fakta.
Under 300 sidor byggs storyn upp mot Nick, kommande 250 sidor för Nick och man börjar förstå vem som levt i helvetet och varför allt skett. Lite liknande "Dubble Jeopardy" och jag blir inte riktigt klok på det som sker"varför så förbannat planerande och utstuderat jävligt. Varför inte bara skiljas? Jag förstå inte vitsen? Den ena är så upptagen med att vara otrogen och dölja detta över ett år medan den andra planerar sin makes undergång"
Nja det blir en 3:a för jag lockades att läsa ut boken men någon Feelgood- bok var det inte.

Ja, vem berättar man för?

8 januari 2013

Dena bok kom ut första gången 1984 i en censurerad version och denna nyutgåva skall vara kompletterad med det som "försvann". Vad kan man säga? Trots att jag inte varit med om krig kan jag känna igen mig, vem skall man berätta för, som förstår? Hur skall man kunna berätta så att människor förstår? Jag förstår att kvinnorna började tigga när de kom hem från kriget där de i många fall stridit längst fram och i andra fall tvättat eller tagit hand om sårade. Riktiga hjältedåd har de utfört. Väl hemma ansågs ofta som "inga riktiga kvinnor" och blev kallade "fälthoror" och "lögnare".
Flickorna var mellan 14 och 21 då andra världskriget bröt ut och de ljög om sin ålder för att få fara till fronten och strida som sann kamrat.
Mycket tankvärd bok och det som gör mig mest beklämd är tiden efter kriget då inget riktigt blev som man trodde.

Snabbtitta inte!

30 december 2011

Skall man säga att man läst denna bok eller bara tittat på bilderna? Det senare antar jag, då det bara finns bilder i boken.
Boken är helt enastående då den kan läsas på allas språk. När mannen i familjen ger sig av för att hitta ett bättre liv för sin familj förstår man precis varför, för över landet/staden styr den svarta draken. I det nya landet, efter mannens ankomst, finns många svårigheter i att både förstå och göra sig förstådd men många vill hjälpa. Mannen träffar också andra som flytt till det nya landet och vi får ta del av deras berättelser. Efter en tid får han jobb på en fabrik. Det går en lång tid av arbete och ensamhet men mannen lyckas skicka hem pengar så att familjen skall kunna komma till honom.
Det är en stillsam och smärtsam berättelse fylld med frustration över att inget ha men också över att inte förstå eller kunna göra sig förstådd men samtidigt en positiv saga över att det kan bli bättre om man vill nog mycket. För kärlekens skull

Språket flyter bra och känns naturligt

16 januari 2015

Nidstången är första delen av tio delar i serien PAX som handlar om de två bröderna Alrik och Viggo som fosterhemsplacerats hos Anders och Laylah i Mariefred. Alrik går i 6:an och Viggo i 4:an och redan första dagen hamnar de i trubbel då skolans "king" fuskar i just spelet King och det kan inte Viggo tåla. Kingens pappa är dessutom lärare på skolan så det blir samtal med rektor, skolsköterska och läraren/pappan Thomas samt de inblandade barnen och det slutar med att Alrik sticker. Han är så arg att han inte ser vart han springer och när han stannar upp och kastar stenar på det stora hus han har framför sig, blir han gripen.
Så börjar det och pojkarna blir indragna i ett äventyr med fornnordisk touch. Nidstången förhäxar den vars djurhuvud är riktat mot och otäcka saker kan hända. Pojkarna sätts på prov.
Spännande och riktigt bra bok, kryddad med Jonssons fantastiska bilder. Fornnordiska sägner och svensk folktro ligger till grund för alla böckerna och vävs in bra i handlingen som utspelar sig i nutid. Jag har dock lite svårt för pojkarnas ålder, tio respektive tolv, de skulle kunna vara 13 och 15 i stället. Språket flyter bra och känns naturligt, likaså skolgårdsscenen skulle kunna vara sann och de båda pojkarnas bakgrund alltför sann för många.

Att vara katt är enkelt

26 maj 2014

En kärlekshistoria. Uddenberg beskriver på ett underbart sätt hur han "blir med katt" för det fanns inte in hans planer att skaffa katt. Planerna ändrades av katten och så var det de det. Förhållandet kan jämföras med en kärleksaffär där den gamle gubben faller för en ny kvinna och kvinnan, i detta förhållande är katten, som så småningom även hamnar i samma säng som gubben, fast det aldrig skulle ske... Blödig beskriver Uddenberg sig som och visst kan en katt framkalla känslor hos oss som vi inte trodde oss ha.
En mysig feelgood bok, men vem som blir med vem utklaras aldrig; gubbe och katt eller katt och gubbe.
Plus också för Ane Gustavssons fina teckningar.

Hur mycket skit kan man ta?

17 april 2014

Hur mycket skit skall man behöva ta innan allt hopp släcks? För Elina och Alex har sista gnistan hopp slocknat och inget kan bli värre än vad det är. För Jonna är det annorlunda, hon hoppas hela tiden. På att mamma skall bry sig, på att mormor skall bry sig, på att Alex inte skall dricka så mycket, på att hon hittar någonstans att bo utan att knulla osv. Jonna känner sig dubbelt sviken strax före jul då mamman åker utomlands med Claesjäveln istället för att fira jul med henne.
Jonna drar till Stockholm. Försöker hitta jobb men det är svårt då hon bara är 16 år och allt går som utför. Då träffar hon Alex, en annan hemlös som lär henne ett och annat och även sån't som Jonna inte vill lära sig, egentligen.
Tung bok att läsa, ljusglimtarna är få och det mesta är bara att överleva på att snatta, stjäla och hitta husrum för natten. Jonna hoppas hela tiden att någon skall höra av sig...Finns det hjälp? Jo, hon hittar en vuxen att lita på. Man kan undra hur många barn som bor i tunnelbanans håligheter och vem som bryr sig egentligen?
Rekommenderad från 15 år.

3:a
/ Maria E

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte...

16 juni 2013

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte allt för avlägsna framtid. Bergman skriver medryckande och initierat om militär och polis, olikheter och likheter i krig och kris. Nyss utnämnda generalen Johanna Lindström är på väg hem från jobbet då hennes 15-åriga dotter ringer och är rädd, hon har, mot sin vilja(?), blivit indragen i en demonstration som urartar i ett blodbad. Johanna tvingas dra sin tjänstepistol, och använda den, medan hon räddar Madeleine från att bli dödad. Vad är det som händer? Det är en fråga många ställer sig de första kaotiska timmarna, vad fan är det som händer och vem kan jag lita på?

Tempot är nästan filmmanusaktigt och lite i stil med Strindbergs stjärna av Jan Wallentin, ingen risk att somna mellan de 15 kapitlen som isig innehåller kortare kapitel vilket gör att boken känns lätt att läsa. Bergman är påläst och ger bra förklaringar till alla tekniska termer som används och det gör att vem som helst kan läsa denna bok med stor behållning. Boken är underbart befriad från torftiga sexscener och kärleksdravel, kanske var det för kort om tid ( 36 timmar)men det tackar jag för. Bara hoppas att framtiden inte blir riktigt på detta viset.
Bra Jobbat David!! Kommer det fler?

Skilda världa, skilda problem

30 december 2011

Mia till hör det lägre skiktet och John tillhör det övre. Mia har just inga betyg alls efter nian och jobbar på en pizzeria medan John skall börja på Lundsberg för att så småningom bli läkare. Trots de totala olikheterna är ingen av dem lycklig. I de bådas hem råder kaos och bland de sk kompisarna verkar de inte heller höra hemma. Sommaren kommer och John skall på språkresa i tre veckor till Frankrike men avbokar allt i smyg och flyttar in i lusthuset i en avlägsen park. Samma lusthus dit Mia brukar gå för att få vara ifred och en dag upptäcker hon att det är låst- inifrån.
Det är upptakten till en sund relation som inte har några förväntningar eller krav, tills omgivningen upptäcker den. Är det lätt att gå mellan skikten? Alkoholism och skilsmässor, ungdomsgraviditet och fylla beskrivs på ett naturligt sätt, inte fördömande eller avskräckande. John och Mia känns varma och naturliga och lämnar en skön känsla i kroppen: I kärlek finns inga skikt och lycka finns i ett lusthus.