Användarprofil Hobbybibliotekarien / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hobbybibliotekarien

Antal betyg: 152
Antal recensioner: 147

Varför krångla till ett äktenskap?

25 januari 2014

"Över 2 miljoner sålda exemplar" kan man läsa på framsidan och jag undrar hur många är lästa. Jag var på väg att lägga ner boken då jag inte riktigt greppade storheten. Det är dags för brölloppsdag och Nick får ett oroande telefonsamtal från en granne. Han åker hem och frun är borta, huset ser ut som om ett slagsmål ägt rum och Nick ringer polisen. Vad händer? Självklart blir Nick misstänkt, hur skall han komma ur detta? Varvat med Nicks vardag får vi ta del av Amys dagboksanteckningar fram till nu och fram växer ett helvete. Men vem skall man lita på? Nick börjar ana oråd, vad har Amy gjort mot honom, och är det bara för att han varit otrogen? Nicks syster Go och en av poliserna stöder Nicks teori och man börjar samla fakta.
Under 300 sidor byggs storyn upp mot Nick, kommande 250 sidor för Nick och man börjar förstå vem som levt i helvetet och varför allt skett. Lite liknande "Dubble Jeopardy" och jag blir inte riktigt klok på det som sker"varför så förbannat planerande och utstuderat jävligt. Varför inte bara skiljas? Jag förstå inte vitsen? Den ena är så upptagen med att vara otrogen och dölja detta över ett år medan den andra planerar sin makes undergång"
Nja det blir en 3:a för jag lockades att läsa ut boken men någon Feelgood- bok var det inte.

Att vara katt är enkelt

26 maj 2014

En kärlekshistoria. Uddenberg beskriver på ett underbart sätt hur han "blir med katt" för det fanns inte in hans planer att skaffa katt. Planerna ändrades av katten och så var det de det. Förhållandet kan jämföras med en kärleksaffär där den gamle gubben faller för en ny kvinna och kvinnan, i detta förhållande är katten, som så småningom även hamnar i samma säng som gubben, fast det aldrig skulle ske... Blödig beskriver Uddenberg sig som och visst kan en katt framkalla känslor hos oss som vi inte trodde oss ha.
En mysig feelgood bok, men vem som blir med vem utklaras aldrig; gubbe och katt eller katt och gubbe.
Plus också för Ane Gustavssons fina teckningar.

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte...

16 juni 2013

En trolig fast, orolig beskrivning av Sveriges inte allt för avlägsna framtid. Bergman skriver medryckande och initierat om militär och polis, olikheter och likheter i krig och kris. Nyss utnämnda generalen Johanna Lindström är på väg hem från jobbet då hennes 15-åriga dotter ringer och är rädd, hon har, mot sin vilja(?), blivit indragen i en demonstration som urartar i ett blodbad. Johanna tvingas dra sin tjänstepistol, och använda den, medan hon räddar Madeleine från att bli dödad. Vad är det som händer? Det är en fråga många ställer sig de första kaotiska timmarna, vad fan är det som händer och vem kan jag lita på?

Tempot är nästan filmmanusaktigt och lite i stil med Strindbergs stjärna av Jan Wallentin, ingen risk att somna mellan de 15 kapitlen som isig innehåller kortare kapitel vilket gör att boken känns lätt att läsa. Bergman är påläst och ger bra förklaringar till alla tekniska termer som används och det gör att vem som helst kan läsa denna bok med stor behållning. Boken är underbart befriad från torftiga sexscener och kärleksdravel, kanske var det för kort om tid ( 36 timmar)men det tackar jag för. Bara hoppas att framtiden inte blir riktigt på detta viset.
Bra Jobbat David!! Kommer det fler?

Ja, vem berättar man för?

8 januari 2013

Dena bok kom ut första gången 1984 i en censurerad version och denna nyutgåva skall vara kompletterad med det som "försvann". Vad kan man säga? Trots att jag inte varit med om krig kan jag känna igen mig, vem skall man berätta för, som förstår? Hur skall man kunna berätta så att människor förstår? Jag förstår att kvinnorna började tigga när de kom hem från kriget där de i många fall stridit längst fram och i andra fall tvättat eller tagit hand om sårade. Riktiga hjältedåd har de utfört. Väl hemma ansågs ofta som "inga riktiga kvinnor" och blev kallade "fälthoror" och "lögnare".
Flickorna var mellan 14 och 21 då andra världskriget bröt ut och de ljög om sin ålder för att få fara till fronten och strida som sann kamrat.
Mycket tankvärd bok och det som gör mig mest beklämd är tiden efter kriget då inget riktigt blev som man trodde.

Lagomt spökigt

30 december 2011

Nora skall tillbringa hela sommarlovet på landet hos sin mammas kompis Vanja. Det kan bara inte bli kul. 10 långa veckor utan kompisar och framförallt utan Sebastian. Väl hos Vanja hinner det inte gå lång stund innan det börjar hända underliga saker, mystiska SMS, ljud på natten, saker som flyttar sig och så är det det öde huset med någon som heter Aron ( Nora baklänges)"
Nora tycker sig känna igen både huset och interiören av någon konstig anledning. Boken är bra skriven och jag gillar Angerborns språk, det känns naturligt och lagomt spökigt.

5:a- En värdig efterträdare till Tolkien!

4 mars 2015

650 sidor på 4 dagar!!
Detta är första delen i serien Korpringarna, och vilken start. Jag är såld. Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra med, kanske är det Bröderna Lejonhjärta och Grottbjörnens folk i Sagan om ringen på Island. Utanförskap, maktkamper, rädslor, okunskap och gammalt skrock gör att denna bok kan läsas av alla, inte bara ungdomar i genren "cross over". Denna är bra, lika bra som sagan om ringen. Nu är det Hirka som är "ringen" och som måste återlämnas.

Jag sträckläste denna spännande bok och tycker att det är fantastisk befriande läsning. Visst finns kille-tjej delen med, men inte så det stör. Det är Hirka som har lead och hon gör som hon vill eller som magkänslan säger och visst blir det fel ibland. Miljöerna får mig att tänka på Island, varma källor och vulkanutbrott blandat med namn med fornnordisk klang. Personerna berskrivs fantastiskt bra med lukter, synintryck och känslor. Bra jobbar Siri Pettersen, när kommer näste del?
5:a- fullpott får denna befriande fantasybok. En värdig efterträdare till Tolkien!
// Maria E

Är alla vuxna bara barn med nya omslag?

15 februari 2015

Jag läser med stigande intresse berättelsen om och av en pojke som kommer tillbaka till sina barndomstrakter i samband med en begravning. Han söker upp Lettie som var en vän då han var sju år. Men hon finns inte där utan han möts av Ginnie, Lettis mamma, eller mormor eller? Och där på bänken bakom huset vid vägens slut fanns oceanen och han börjar att minnas. En otäck historia utspelar sig under barndomen. Man kan fråga sig om denne lille pojke som läste mycket böcker verkligen upplevt allt eller om det är ren fantasi. Med Lettie får han uppleva mycket han aldrig kan förklara. Han lär sig också att lite på henne och gör det till 100% ända tills världen bokstavligen håller på att ätas upp och förintas.
En mycket annorlunda fantasy där man aldrig är längre än från sig själv.
Att Bonnier Carlsen ger ut denna är lite förvånande då jag inte kan känna att det är en barn/ungdomsbok, knappast heller en crossover bok.
Men en bra bok!!

Spännande, otäck och en riktig bladvändare!

7 februari 2015

En alldeles pinfärsk bok av en författare som bor i be by utanför Boden. Vilken debut!
En dag flyttar det in folk i granngården i Ytterstbyn, det är Seth och hans mamma Isla. Seth ser inte alls ut som de andra i byn. Han är tunn, blek, har svart hår och målad runt ögonen. Han blir snabbt "emot" i byn och utsätts för mycket spott och spe. Han spelar gitarr och blir snabbt med i skolan band. Sagas liv förändras och ju mer hon lär känna Seth, desto mer tycke uppstår. I skolan är hon tyst och blyg men med Seth kan hon prata massor. Varför är hon inte rädd för hans stora hund? Varför är Seth och hans mamma plötsligt borta? Varför finns det en svart korp som tittar konstigt på henne? Kan hon verkligen tala med djur?
Henriksson har skrivit en jättebra bok om acceptans, byamentalitet, avund, djur och magi. Det är mycket som händer men allt händer på en begränsad yta så det är lätt att hålla koll. Boken är spännande, otäck och en riktig bladvändare med många korta kapitel som gör den lätt att läsa.
5:a ger jag denna bok!!// Maria E

En feelgoodare för 50+

5 februari 2015

Lagom bok som inte berör så himla mycket men känns skön att läsa. Den är skriven av en kvinna, för kvinnor och det gör att männen spelar lite biroller. Våga och vinn är väl den korta sammanfattningen.