Användarprofil Anna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anna

Antal betyg: 8
Antal recensioner: 7

Druidcraft Tarot

Det här är en bok med tarotleken för er som eventuellt...

25 augusti 2013

Det här är en bok med tarotleken för er som eventuellt undrar. För den som är inne på pagan/wicca/druid så är det här en intressant lek med mycket att läsa i boken. I introduktionen får vi veta lite om tarotens ursprung, mötet mellan wicca och druid i den här boken/leken, den västerländska magiska traditionen och Hermetic Order of the Golden Dawn och lite om Merlin, Cerridwen och Taliesin, det alkemistiska bröllopet eller The Great Rite, årstidscykler och tidens mysterier där vi också får en bild med yttre och inre världarna möts enligt de yttre mysterierna/yttre världen/lilla arkanan och det inre mysteriet/stora arkanan. Detta följs sedan av mer om de yttre mysterierna i form av lilla arkanan och hovkorten.
Till skillnad mot många andra böcker så börjar den här med presentation av hovkorten från Princess (Page) till King svit för svit. Vi presenteras sen för respektive kort i lilla arkanan på samma sätt från Ace till Ten i sviterna. Efter det (varje kort har en sida vardera) så får vi läsa om de inre mysterierna i form av stora arkanan från 0 till 21. Kejsarinnan heter The Lady och Kejsaren The Lord, vad många känner som kort nr 14 Temperance heter här The Fferyllt, kort 15 The Devil heter Cernunnos, kort 20 Judgement heter Rebirth. Styrkan är 8 och Rättvisan 11.
I slutet får vi lite förslag på hur man kan använda korten, både att välsigna och dedikera med en ceremoni och sedan använda korten. Vi får också totalt 6 olika läggninga med lite exempel på tolkningar.

Korten då? De är stora för den som har små händer. Det går alltid att lösa det när man ska blanda och hålla leken, men det kan vara bra att veta att dom inte tillhör standardstorleken! Färgerna är klara och bilderna tydliga men med mycket lite av Rider Waite Smith i sig. Så söker du en standardlek så är det här inte ditt första val.

Around the Tarot in 78 Days

Det här är en tjock bok, fylld med kunskaper om tarot...

2 juni 2013

Det här är en tjock bok, fylld med kunskaper om tarot och tarotkorten som kan vara på gränsen till för mycket att ta in om man inte varit med i tarotvärlden ett tag. Men, om man inte tror/tänker att man ska ta ett kort om dagen så blir det lite mer lättsmält.

Den här boken är indelad i utgångsläget med pagerna och sedan kommer vi till de olika portarna, totalt 10 stycken där vi får bekanta oss med de olika korten i tarotleken. Men först så får vi som tur är en introduktion, annars skulle det bli lite svårt att förstå. De ger oss mycket att tänka på, men också läggningar att prova, meditationer, var man kan möta personerna i t ex hovkorten, kortens betydelser i olika sammanhang som karriär och finansiellt, hälsa, relationer, resor och livsstil, utbildning, andlig medvetenhet och utveckling av sig själv. Man får också ett förslag på hur man kan komma i kontakt med respektive kort, vad kortet säger och nyckelord. Vid varje port får man en läggning, och ibland finns det fler innan man kommer till nästa port.

Jag kan tycka att det är för mycket för en total nybörjare att ta in, men eftersom jag inte är en total nybörjare så är en del redan bekant för mig och det är inget tvång att ta ett kort om dagen (jag försökte göra det i min blogg) vilket kan bli för mycket på en gång och snarare få en att tappa lusten att fortsätta. Annars är det en otroligt bra bok som man kan ha nytta av vare sig man är nybörjare eller kommit en bra bit på väg, en bra bok att ha i hyllan för saker man kan behöva söka rätt på eller vill göra någon övning bara för att få lite variation i sin tarot tillvaro.

The All Souls Trilogy Boxed Set: A Discovery of Witc...

Läsvärd trilogi

9 juli 2015

De här böckerna är kanske inte de mest lättlästa språkmässigt, men väl värd sin tid. Det är en blandning av modern tid och tillbaka till 15-1600-talet. Blandning av magi, vampyrer, häxor och demoner (daemons i böckerna) och deras sökande efter hur de kommit till. Allting börjar när Diana får upp boken Ashmole 782 som allt börjar och en spirande, och dessutom förbjuden, kärlekshistoria börjar uppträda mellan häxan och vampyren och många andra saker händer. Forskning, historia, alkemi och mycket annat blandas ihop till en fantastisk historia. Och gör absolut inte misstaget som jag gjorde när jag lånade första boken på biblioteket och inte visste att detta var en trilogi... det är mycket frustrerande att inse att det finns en fortsättning och den inte finns på ditt bibliotek! Andra boken fanns som tur var tillgänglig fast jag insåg ju då att det fanns en tredje bok också, vilket många andra också uppenbarligen gjort. Det tog nästan 4 månader innan jag äntligen fick läsa den. Men nu äger jag alla tre (fyra med den lilla anteckningsboken som jag först trodde var borta när böckerna kom) och läser dem i lugn och ro utan att behöva fundera på när jag får läsa fortsättningen. Jag hoppas att det kommer översättning på svenska av de två återstående böckerna så att de som inte vill eller kan läsa på engelska får en möjlighet.

Nelly Rapp och de spökande prästerna

Kul med Nelly och London

9 december 2014

Vi är väl lite partiska i den här familjen, men min dotter som är 9 år har nu haft nöjet att läsa, och få läst högt, alla böckerna om Nelly. Den här boken gav många skratt och lite lagom spänning när Nelly och hennes lärare Lena-Sleva (ja, hon heter så) helt plötsligt befinner sig i en kyrka hemsökt av spöken och en präst som är otroligt rädd för spöken och försöker lösa mysteriet med var spökena kommer ifrån och vad de gör där.

The Camelot Oracle

Orakelkort kombinerat med Arthursagorna

9 december 2014

Om du gillar orakelkort men vill ha lite mer än de vanliga så kan det här vara en idé. Det roliga med den är att det är flera "steg" på väg mot en slutlig tolkning av svaret man söker. Du har en förkämpe, en utmanare, vägen och så platsen. Det är bra skrivet i den medföljande boken om tolkningen av respektive del vilket jag själv har fått ut mycket av. Korten är en bra storlek med klara och vackra färger, förutom vägkorten då som "bara" är svartvita. Det följer också med en "karta" där man kan lägga ut korten som man dragit, även om jag då kan tycka att den är lite väl stor och i vägen, men det är jag det. Kanske beror en hel del på att jag får något svart och pälsförsett som gärna "ramlar" ihop över korten och kartan - brukar även benämnas katt. Men som sagt, det här är ett välarbetat och uttänkt kit som jag tycker om, fast jag är väl lite partisk eftersom jag både tycker om konstnären, ämnet och dessutom både tarot- och orakelkort.

Gaian Tarot

Jag tycker väldigt mycket om Joanna som person och...

2 juni 2013

Jag tycker väldigt mycket om Joanna som person och hennes tarotlek är lite annorlunda och mycket vacker. Boken till denna är också väl värd att läsa eftersom hon ger bakgrunden till motiven på korten och hon skriver mycket bra.

En mycket vacker tarotlek som inte är en Rider Waite klon. Ljusa, klara färger där vänner och bekanta i hennes omgivning har fått stå modell och även miljöerna. Till skillnad mot de flesta traditionella lekar så kallas lilla arkanan efter elementen jord, luft, vatten och eld och hovkorten heter Children (Pages), Explorers (Knights), Guardians (Queen), Elders (King). Även delar av stora arkanan har andra namn. Själva boken tar inte upp något om historia eller annat i den vägen utan handlar bara om korten med lite kort om hur man kan använda dom och lite olika läggningar som skapats för den här tarotleken. Men den är bra skriven, ger tankar och idéer om betydelser, tolkningsförslag, hur man kan fördjupa sin förståelse av korten, symboler, frågor man kan ställa sig själv och affirmationer. Lilla arkanan ger lite beskrivning, tolkningsförslag och en affirmation till varje kort och så lite allmänt om respektive element och numren.

Nu är det bara hoppas att Joanna får tillbaka rättigheterna till sitt verk och att det finns någon som kan vilja trycka upp fler tarotlekar och böcker framöver. Annars får vi se fram emot den orakellek hon jobbar på i nuläget.

The Deck of 1000 Spreads: Your Tarot Toolkit for Cre...

Mitt intresse för tarot började för många år sedan och...

2 juni 2013

Mitt intresse för tarot började för många år sedan och jag skaffade min första tarotlek 1993 så med den här så hittar jag lite nya sätt att tänka och använda mig av korten, lite hjälp att komma runt gamla invanda tankebanor och hur man ser på sina väl inkörda läggningar.

Ett intressant och lite annorlunda sätt att använda tarotkorten med dessa "hjälpkort". Som hon själv skriver så slipper man minnas positionerna i en läggning med dessa. Fler förslag på användning finns också, som att skapa sina egna läggningar eller hjälp med att dra ett kort för dagen, eller omarbeta redan existerande läggningar för att passa för det man själv ska använda den till. Det finns också flera exempel på läggningar som man kan använda som de är eller ändra om efter behov och tycke. Tierney visar också med bilder hur man kan ändra en läggning, eller hur olika man kan tolka samma kort beroende på vad positionerna handlar om. Bra att korten har olika färger och även ger en klar och tydlig rubrik vad det handlar om. Mitt på kortet står också lite tips och förslag på vad mer utöver rubriken man kan läsa det som. Sen handlar det bara om ens egen intuition eller vad man då tycker sig använda sig av, att göra en tolkning av sina kort med hjälp av Tierneys.

Jag kommer kanske inte att använda de här korten för jämnan men det är helt klart något som kan vara till hjälp när jag tycker att jag kör fast eller inte hittar en läggning som passar för tillfället.

Det finns tyvärr inte så mycket bra litteratur på svenska om tarot så det får bli de som är på engelska med författare som Mary K Greer, Marcus Katz & Tali Goodwin, Christine Jette, Lisa Hunt, Ravynne Phelan och många fler som har bra tankar, idéer och kunskaper att dela med sig av. Plus i några fall vackra tarot- och orakellekar.

Alla spökens dag

2 juni 2013