Användarprofil Vitsippan / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Vitsippan

Antal betyg: 86
Antal recensioner: 86

Gripande berättelse

10 augusti 2012

Helt klart är detta en bok att läsa nu då det är 50 år sedan Marilyn Monroe hittades död i sin bostad i Los Angeles. En underbar och gripande berättelse som säkert ligger nära verkligheten. Oates tar oss med i Marilyn Monroes liv från tidig barndom, genom uppväxten hos mormor. En mamma som är oförmögen att ta hand om både sig själv och dotter. Ungdomsår på barnhem med ständig längtan efter kärlek från föräldrar och andra vuxnas omtanke. Ett sökande som driver MM vidare ut i livet ständigt sökande efter trygghet och kärlek. Framgång och en kamp med livet. Fantastisk! Läs boken Blonde.

Lite av en spökhistoria!

14 november 2011

Boken handlar om Rebecka och hennes "liv" som död.
Efter att hon tagit sitt liv återvänder hon till sin man Mikael som "spöke". Deras fd gemensamma liv vänds på och vrids på. Varför blev det så här? Vem är det som egentligen lämnar vem? och varför?
Som spöke kan man stötta varandra, man kan se de som lever vidare och se att livet går vidare.
Låter detta underligt? ja läs boken den är riktigt bra, man behöver få veta vad som låg bakom Rebeckas val och hur både livet som död och levande fortsätter!

Kanonbra!

11 oktober 2011

Handlar om den intressanta tiden i New York omkring 1975. Patti S och Robert M stötte på varandra, de blev vänner, skapade och blev ett par.
Mycket läsvärt om deras tillvaro, sökande och alla människorna. En riktig kärlekshistoria till livet, konsten och människorna. Underbar bok Läs den!!! En berättelse som till sist blev en bok. Patti Smiths berättelse.

Spännande

11 oktober 2011

Sankta Psyko väcker direkt läsarens nyfikenhet. En ung manlig förskolärare, Jan, får jobb på ett dagis som ligger granne med ett rättpsykiatriskt sjukhus.Ett tidigare sk Mentalsjukhus. Han flyttar till orten, känner ingen, lyckas dölja ett "misstag" från ett tidigare jobb. Jans intresse för de intagna på Sankta Psyko varvas med jobbet på det dygnetrunt öppna dagiset. Han har god hand om barnen, de leker och trivs.Vi får lära känna Jan och hans upplevelser från barndomen. Miljön är rätt osannilikt i verkliga livet men det funkar i krim.
Saknar lite av Therins övernaturliga men detta är ju en annan historia.

Lättläst och bra...

11 oktober 2011

men inte mer. Camilla Läckbergs böcker är underhållande och man kommer in i en skärgårdsmiljö som verkar idyllisk men men som vanligt lurar "ondska och tragedin" bakom hörnet. Författaren Erika och hennes syster Anna intresserar sig för mystiska händelser på en ö. Maken och poliserna i Tanum letar och söker svar. Lite segt på mitten i boken sen drar det igång med händelser och spänningen är på topp. Överaskande och en dramatisk upplösning. Kanon bra för den som inte läst alla tidigare av Läckberg och självfallet ett måste för den inbitne!

Nagelbitare...

1 oktober 2011

Min andra Jussi A-O deckare. Klart bästa! Så förskräckligt grymt och uträknat. Planera för sträckläsning för historien rullas upp sakta men det är först på slutet som man får veta bakgrunden till grymheterna. Kommisarie Carl ochassistenten Assad vid Avdelning Q inom Köpenhamnspolisen söker lösning på en kvinnas försvinnande.

Spännande

1 oktober 2011

Ny bekantskap, hade stora förväntningar på Jussi A-O. Svårt att lägga ifrån sig boken då man bara "måste" veta mer. Historien är lite si sådär....men spännande läsning så jag rekommenderar att du läser boken.

Strålande läsning

3 september 2011

En helt fantastisk historia om författarens upplevelser i 1900-talets början i England. Fattigdom och motsättningar mellan judiska och kristna som bor på varsin sida gatan. En rå vardag med ständiga spänningar mellan grupperna. Skildringen är utifrån , författaren själv, den lille pojken som växer upp i området. Jag kom att läsa boken då jag hört om författaren som vid nära 100 års ålder börjat skriva om sina minnen efter att hustrun gått bort. Otroligt intressant bok med två uppföljande delar.

Underbar

3 september 2011

En fantastiskt fin berättelse. En kvinna har sökt sig till ett ensamliv vid havet. Tidiga upplevelser har satt sina djupa spår, både i tankarna om sig själv och livet och platsen hon bor på. Genom mötet med en maorisk pojke bearbetar hon sina minnen, en skör och ständigt osäker relation kommer att ta form. Kvinnans kärlek och omtanke är en fantastisk berättelse.