Användarprofil rk / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av rk

En halvbra bok.

6 september 2014

Denna bok tar upp grunderna inom IT-säkerhet. Det som är bra med boken är just detta, att den ger en övergripande introduktion i ämnet. När det gäller de negativa åsikterna om boken så tyckte jag främst att vissa delar beskrivs väldigt vagt. Om man inte har tidigare kunskap i ämnet så är man nästan tvungen att stundtals antingen finna mer information på 'nätet' eller söka kompletterande fakta i en annan bok. Är man inte bevandrad inom matematik och då främst inom den diskreta delen så kanske vissa partier inom kryptografi kan vara svåra att ta sig igenom. Därför får boken ett medelmåttigt betyg av mig. Finns betydligt bättre och mer pedagogiska böcker men nackdelen är då att de kostar dubbelt så mycket. Men det kanske det kan vara värt.

Rekommenderar inte denna bok.

28 juni 2012

"Bli programmerare på lätt sätt!" hävdar författarna till denna bok. Jag skulle inte rekommendera denna bok till de som vill lära sig programmera. Denna bok är inte bra och kommer säkerligen att förvirra mer än den gör nytta även för den mest skärpta nybörjare. Har själv läst denna bok för flera år sedan när jag var total nybörjare och lärde mig inget vettigt från den. Min rekommendation är därför att köpa något annat.

Lämplig för självstuderande nybörjare.

13 mars 2012

Ger en grundläggande introduktion till databaser men inte mer. Avsnittet om normalisering är inte så djupgående och beskriver inte de matematiska metoderna för att beräkna nycklar. Tyvärr är även boken skriven på "dagisnivå" som så många andra svenska böcker i den här genren. Denna bok passar inte enligt mig för kurser på högskolenivå utan lämpar sig bättre för självstudier för den intresserade. För en mer djupgående introduktion rekommenderar jag hellre någon av de amerikanska titlarna som exempelvis Database Design - The complete book.