Användarprofil Mats Jacobson, Leg. psykolog & Leg. Psykoterapeut / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mats Jacobson, Leg. psykolog & Leg. Psykoterapeut

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Unified protocol Terapeutmanual: Diagnosöverskridand...

Unified Protocol är en känslofokuserad, integrativ KBT...

13 maj 2013

Unified Protocol är en känslofokuserad, integrativ KBT metod som avser att förena verksamma, evidensbaserade principer från alla tre vågorna av KBT. Syftet är att ha en gemensam, flexibel behandling för alla ångest- och depressionssyndrom. UP bygger på nästan 30 år av tvärvetenskaplig forskning om affektreglering och känslomässigt undvikande, och boken sammanfattar denna forskning på ett välskrivet sätt. De åtta modulerna i UP ger ett flexibelt och samtidigt strukturerat behandlingsupplägg. Jag saknade en genomgång av bedömningsfasen som föregår behandlingen dock - enligt kliniker verksamma vid CARD i Boston föregås de UP behandlingar som ingår i RCT studier av bortåt tre timmar av diagnostik och funktionell bedömning innan behandlingen startar. Min egen erfarenhet är att en till två sessioner krävs för att göra en god diagnostisk bedömning och en beteendeanalys, och detta får räknas till det totala antalet sessioner.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Unified protocol Arbetsbok: Diagnosöverskridande psy...

En mycket bra och lättläst sammanfattning av över 30...

13 maj 2013

En mycket bra och lättläst sammanfattning av över 30 års tvärvetenskaplig forskning om känslor och känslomässigt undvikande, skrivet på ett lätt tillgängligt sätt för klienter. Flera av mina klienter har kommenterat att de tack vare arbetet med boken för första gången börjat få en förståelse som gjort att de känner igen sig, och vad det är som gjort att de fått såna problem i livet. Pedagogisk och engagerande. Alla klienter klarar inte att läsa hela boken dock, så för vissa har jag valt ut kapitel att läsa som hemuppgift och andra har vi gått igenom tillsammans under terapisessionen.