Användarprofil Heja Dawkins / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Heja Dawkins

Salvekvick och kvacksalveri : alternativmedicinen un...

Ett måste

11 november 2008

Alternativ- och komplementärmedicin är en djungel av olika behandlingar som alla påstås ha "vetenskapligt bevisad effekt" på allt från nageltrång till cancer. De allra flesta kvackare har naturligtvis inga studier alls att luta sig mot och dessa avslöjas obönhörligt i denna fantastiska metastudie. Det är en gigantisk genomgång av alla studier som gjorts på ett 30-tal olika terapier eller metoder och det är pedagogiskt snyggt och ärligt redovisat. nu behöver ingen längre lita på vad homeopaten eller kiropraktorn påstår man kan helt enkelt läsa denna boken så vet man själv att hela branschen till 95% är humbug och pseudovetenskap.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Brev till en kristen nation

Viktig och bra

28 augusti 2008

Sam Harris är en av de fyra stora (Dawkins, Dennett, Hitchens) religionskritikerna i USA idag. Harris böcker har kommit lite i skymundan i Sverige men är fantastiskt intressanta och välskrivna. Alla som är det minsta intresserade av ämnet har mycket att hämta här och det är bara att hoppas att hans första bok "The end of faith" översätts även den.

Illusionen om Gud

Decceniets bok!

3 augusti 2008

Nu är den här! Boken som alla måste/borde läsa innan dom uttalar sig om guds existens eller religionens förtjänster för männskligheten. Jag sträckläste den första gången och har sedan läst den igen mer noggrant och kan bara konstatera att Dawkins utan tvekan är en av vår tids stora men framförallt mest modiga tänkare. Ibland kan faktatexter vara innehållsrika men svåra att ta sig igenom pga den bristande språkbehandlingen men Dawkins är en mästare i att formulera och beskriva problemen och dess orsaker samt lösningar. Köp och läs och ge bort så många ex du har råd med i present till dina vänner.

Skapelsekonspirationen : fundamentalisternas angrepp...

glasklar upplysande analys

20 juli 2008

Jag måste erkänna att jag var lite tveksam när jag började läsa skapelsekonspirationen men after avslutad läsning är jag bara glad att jag läst den och rekommenderar den varmt till alla som är intresserade av ämnet. Kornhall är mycket pedagogisk och insatt. Han förklarar hur den världsbild skapelsetroende har kolliderar med det öppna demokratiska samhället. Hur fel det kan gå när man tolkar bibeln bokstavligt och fundamentalistiskt. Kornhall förklarar varför man inte kan vifta bort livets ord och andra sekter som ofarliga förvirrade fundamentalister utan måste ta dem på allvar och bemöta deras löjliga argument på rätt sätt.