Användarprofil Minimalisterna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Minimalisterna

Antal betyg: 5

Your Money Or Your Life

Pengarna eller livet!?

26 januari 2015

Har du någonsin tänkt på att den lön du får för ditt arbete är ersättning för att du byter bort det dyrbaraste du har, det vill säga din ytterst begränsade livstid? Vad har du egentligen i timlön om du tar med din "riktiga" arbetstid samt alla "yrkesrelaterade" kostnader i beräkningen? Skulle ditt shoppingbeteende se annorlunda ut om du vägde alla dina inköp mot livstid istället för kronor?

Plötsligt får du en timlön som är betydligt längre. Om du dessutom vänder på begreppet kostnad och istället räknar på vad varje krona kostar dig i tid så blir det riktigt intressant. Plötsligt kostar till exempel en Big Mac & Co inte längre ca 60 kronor utan ca 30 minuter av ditt liv.

Badskumt : gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg

Badskumt - en bok alla borde läsa!

8 februari 2015

Badskumt är en bok alla borde läsa oavsett ålder och kön. Förhoppningsvis med ett ändrat synsätt, beteende och köpmönster som följd, eller åtminstone en ökad medvetenhet om följderna av sina val och handlingar. Boken borde vara obligatorisk i kittet familjer får med sig hem från BB eller egentligen redan innan man skaffar barn eftersom innehållet i vissa produkter kan försvåra graviditet, skapa hormonrubbningar och fosterskador. Kanske redan i gymnasiet eftersom Katarina Johansson tar upp mycket om kemikaliernas miljöpåverkan.

Visst görs en del tester av kemikalier och hur dessa påverkas under olika omständigheter, men av de 7 000 ämnen som figurerar i våra vanligaste produkter, vet vi väldigt lite om följderna för naturen eller oss själva på några års sikt eller när flera olika kemikalier blandas.

Katarina Johansson skriver utan pekpinnar, enkelt, tydligt och hela tiden med glimten i ögat. Boken är full av konkreta tips, får oss att ifrågasätta och ger en känsla av att det går att påverka.

Mindfulness för föräldrar

Bli mer närvarande i vardagen

8 februari 2015

Aldrig har vi föräldrar och blivande sådana stått inför så många val som nu; var och hur vill vi föda, vilken mödravårdscentral ska vi tillhöra, lämplig dagispedagogik, bostadsområde och fritidsaktiviteter med mera. I vår strävan efter framförhållning och att vara den perfekta föräldern är det lätt att tappa fokus från det som är viktigast, det som pågår framför dig just nu. Livet och tillvaron med dina barn och din familj.

Genom mindfulness kan du låta din energi användas till att verkligen se och höra dina nära och kära, istället för att lägga energi på sådant som inte finns annat än i tanken. Vi är många som haft enorma svårigheter och motgångar under våra liv, men där majoriteten av dem aldrig har hänt i verkligheten utan bara i våra tankar.

Mindfulness för föräldrar är en tänkvärd bok med många exempel ur verkligheten samt handfasta tips på hur du kan träna på att använda mindfulness i din vardag.

Nextopia : livet, lyckan och pengarna i förväntnings...

När imorgon är viktigare än idag

25 januari 2015

Ständigt ökande förväntningar har lett till att imorgon blivit viktigare än idag. Att vi blivit mer intresserade av vad som väntar runt nästa hörn än vad som händer här och nu. Vi har byggt upp ett förväntningssamhälle där vi rusar mot nästa dejt, nästa jobb, nästa grej.

I boken skriver Dahlén om vårt förväntningssamhälle där det finns gott om möjligheter att bli lycklig, samtidigt som det aldrig tidigare varit svårare att förbli lycklig. Vi strävar hela tiden mot ett nextopia som lovar att nästa vad-som-helst är bättre än allt vi tidigare upplevt. Varför? För att människan har en grundläggande drivkraft att hela tiden sträva längre fram och det är detta som för människan och evolutionen framåt, menar Dahlén.

Jag tycker att boken är både tänkvärd och intressant men personligen saknar jag ett kapitel som tar upp eventuella problem med att leva i ett förväntningssamhälle och koppla sin lycka till konsumtion. Men det kapitlet tillhör kanske en annan framtida bok, vilken jag förväntar mig kommer vara betydligt bättre än alla tidigare böcker jag läst. ;-)

Den onda badankan : ditt barn och de osynliga gifterna

Fängslande bok om vår kemikaliestinna vardag

25 januari 2015

Vi försöker äta ekologiskt, leva allmänt hälsosamt och vi bor inte bland innerstans avgaser. Trots detta kommer vår bebis ha omkring 200 främmande ämnen i sin späda lilla kropp när hon föds. Om vi sedan använder en skumgummimadrass i barnsängen, kör runt henne i en ny barnvagn, rengör rumpan med våtservetter och låter henne leka med ärvda leksaker av plast, så vågar jag inte ens tänka på hur många främmande ämnen den lilla kroppen skulle innehålla efter bara ett par månader i livet. Trots att många av nämnda saker är helt normala för många nyblivna föräldrar. Detta kan jag konstatera efter att ha läst boken "Den onda badankan - Ditt barn och de osynliga gifterna" av Katarina Johansson.

Man kan välja att se boken som en bok med pekpinnar som skapar ångest och en tyngd på redan skuldtyngda småbarnsföräldrars axlar. Eller så kan man läsa den med nyfikenhet, en vilja att bli en mer påläst och medveten förälder och konsument. Själv vill jag ha så mycket information som möjligt för att kunna göra medvetna val, skydda mitt barn mot ämnen som är hormonstörande, minskar fertiliteten och skadar nervsystemet. I likhet med många miljörelaterade frågor handlar det i stort om att bli medveten, minska konsumtionen och göra bra materialval. Jag kan verkligen rekommendera boken för att bli en mer medveten och upplyst konsument, oavsett om du har barn eller inte.