Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks (Örebro)

Antal betyg: 196
Antal recensioner: 195

Inspirerande om gröna burgare

24 mars 2017

Gröna burgare är en fullspäckad bok om vegetariska hamburgare och massa smaskiga tillbehör. Olika bröd man kan baka själv, samt röror är också med.
Boken är en mycket efterlängtad bok hos oss, då vi äter en hel del vegetarisk och alltid letar efter nya recept att laga. Har provlagat några stycken recept än så länge, men har som mål att prova alla. De vi provat var jättegoda och gick hem hos hela familjen. Portabelloburgaren med grillad paprika och majonnäs blev en riktig favorit här. Boken är innehållsrik och med inspirerande bilder i. Det enda som drar ner betyget lite är att recepten är lite omständliga att göra. Man behöver förbereda i tid.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

Charmig feelgood

30 maj 2017

Nina älskar böcker, och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar mest-matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek ska stängas, står hon utan jobb och vet inte vad hon ska göra. En dag hittar hon en annons om en charmig skåpbil i Skottland och får en idé, hon ska starta en egen bokhandel på hjul.
Har tidigare läst Jennys böcker om det lilla bageriet på Strandpromenaden och gillat dem mycket. I denna bok skriver hon om böcker och det utspelar sig i Skottland. Bara man läser det, så vet man att det inte kan bli fel. Det blir det inte heller. Den är lika charmig och underbar som jag hoppats. Direkt jag börjar i den blir jag fast, jag sugs direkt in i Ninas liv och hennes flytt ut på landet. Det är en riktig liten pralin som jag inte vill ska ta slut! Suget efter att åka till Skottland blev inte mindre heller, efter att ha läst om kiltar, gemenskapen och den fina naturen. Man vill genast åka dit. En riktigt härlig bok som man mår bra av att läsa, en äkta feelgood bok med lyckligt slut!

Charmig feelgood

4 april 2017

28-årige John är arbetslös och bostadslös. John läser av en slump en platsannons med rubriken Händig man sökes. Han söker och får tjänsten i den skotska övärlden, fast han inte kan snickra....
Det är en underbar feelgoodhistoria. Man blir glad av att läsa den. Den är välskriven, med en charmig handling och är väldigt lättläst. Svag som jag är för Skottland, så är miljöerna extra trevliga. Känns som den skulle bli en bra romantisk komedi om man filmar den. Ser fram emot att fortsätta läsa om John och de andra!

Lättillgänglig bok om ekonomi

10 februari 2017

Krisboken nyckeln till att överleva trots urusel ekonomi av Vanja Persson utgiven av Magic Wonders har jag läst som e-bok i mobilen. Det är en bok om ekonomi som riktar sig till de som verkligen behöver det dvs sjukskrivna, arbetslösa osv. Något jag själv har erfarenhet av som sjukskriven. En bok som helt saknas innan, då de flesta andra riktar sig till de som redan har pengar. Det är väldigt många bra konkreta tips på hur man drar ner sina utgifter i livet bl.a. i boendet, mat, resor. Finns även många tips på hur man kan öka sin inkomst. Gillar mycket de små tipsen och berättelserna som är inflikade från personer med erfarenhet av detta. En mycket bra lättillgänglig bok som jag saknat tidigare!

Gripande

24 maj 2017

En mor och en dotter har skiljts åt. På Nanreath Hall flätas deras öden samman. Sjuksköterskan Anna Trenowyth var bara sex år när hennes biologiska mor gick bort. Minnena av lady Katherine Trenowyth har bleknat. Mitt under andra världskriget blir Anna stationerad på militärsjukhuset på Nanreath Hall, godset där hennes mamma växte upp. Anna ser sin chans att komma närmare den familj hon aldrig haft en relation till.
Det är en historia som berör på djupet. Man får följa både Annas och Katherines historia, genom varannat kapitel. Man kommer nära dem i både tankar och handling och deras livsöde är intressant. Historien är vacker och gripande. Har svårt att släppa den, utan vill bara veta mer tills den är utläst. Önskar få en fortsättning på den, så jag får veta hur Annas liv blev när kriget tog slut. Gillar man serier som Downtown Abbey och Barnmorskan i East End, så kommer man älska den här!

Stark o gripande roman

16 april 2017

Svante och Cecilia är på väg med barnen Majken och Fanny ut till bästa vännernas sommartorp. Henning och Karen frågar redan första kvällen där om Svante kan tänkas donera sperma till dem, då Henning är nästintill steril. Detta rör igång massa känslor inom Svante, älskar han egentligen sin fru Cecilia eller är de borttryckta känslorna för Karen starkare...
Det är stark roman som jag totalfastnade i, kunde inte släppa den förrän den var utläst. Gillar språket, handlingen och alla de frågor man har mitt i livet, ska det vara såhär, har man valt rätt osv.. Tycker Peo fångar detta så bra! Den är lättläst och fångar in en i handlingen, känns som man står mitt i bland dem. Boken lever kvar även efter och jag kommer på mig med att tänka på den. Gillar den mycket! Läs den!

Härlig feelgood i Norrland

10 mars 2017

Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs av Anna Holmström Degerman utgiven av North Chapter
Annie ärver ett gammalt nedslitet hotell i sin födelseort Storbygdsele i Norrland. Hon lämnar maken i Uppsala och åker dit. Av en slump möter hon en ensamspringande husky som hon tar med hem till hotellet.
Det är en varm och gripande berättelse om Annie. Jag gillar hennes sökande efter vad hon egentligen vill och att hon gör det som känns rätt för henne och ingen annan. Det är en riktig feelgood , jag mår så bra och får en härlig känsla när jag läser den. Har tänkt på den även efter jag läst ut den, föll för karaktärerna, de är så levande och verkliga. Det är hög igenkänning i boken med, är också uppvuxen på liten ort, där alla vet allt om alla. Ibland innan man själv vet... Det är en mycket positiv upplevelse att läsa boken. Blir en stark 🐴🐴🐴🐴 i betyg (av 5)

Underhållande

24 februari 2017

Yael Adler är hudläkare och expert på området huden samt driver en egen praktik i Tyskland. Huden innehåller både fakta och kloka råd om tex. Solning, tatueringar, skönhetsbehandlingar, kostens betydelse samt hur huden fungerar i stort. Det är en väldigt intressant bok, skriven på ett lättillgängligt direkt språk. Hon varvar egna upplevelser med rena fakta. Detta på ett väldigt humoristiskt sätt, tror aldrig jag läst en bok inom facklitteratur tidigare som är rolig samtidigt som den är så innehållsrik. En bok jag kommer läsa många gånger, perfekt att använda som uppslagsverk när man undrar något inom detta breda ämne. Jag förstår varför den blivit en stor bestseller i Tyskland!