Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks (Örebro)

Antal betyg: 115
Antal recensioner: 115

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

Underhållande

24 februari 2017

Yael Adler är hudläkare och expert på området huden samt driver en egen praktik i Tyskland. Huden innehåller både fakta och kloka råd om tex. Solning, tatueringar, skönhetsbehandlingar, kostens betydelse samt hur huden fungerar i stort. Det är en väldigt intressant bok, skriven på ett lättillgängligt direkt språk. Hon varvar egna upplevelser med rena fakta. Detta på ett väldigt humoristiskt sätt, tror aldrig jag läst en bok inom facklitteratur tidigare som är rolig samtidigt som den är så innehållsrik. En bok jag kommer läsa många gånger, perfekt att använda som uppslagsverk när man undrar något inom detta breda ämne. Jag förstår varför den blivit en stor bestseller i Tyskland!

Härlig feelgood

12 februari 2017

Hemma hos Bettan är en underbar liten retro feelgood om de tre barndomsvännerna Bettan, Carina och Matte. Älskar de detaljerade beskrivningarna av miljöerna, kläderna och hela stilen. Eli beskriver det så fint, man ser det tydligt framför sig. Började i boken igår kväll och kunde inte släppa den förrän den var slut i natt. Den gick inte att lägga ifrån sig. Ser den framför mig som film, tror den skulle bli bra som det. En charmig och härlig bladvändare! Blir fullpott

Lättillgänglig bok om ekonomi

10 februari 2017

Krisboken nyckeln till att överleva trots urusel ekonomi av Vanja Persson utgiven av Magic Wonders har jag läst som e-bok i mobilen. Det är en bok om ekonomi som riktar sig till de som verkligen behöver det dvs sjukskrivna, arbetslösa osv. Något jag själv har erfarenhet av som sjukskriven. En bok som helt saknas innan, då de flesta andra riktar sig till de som redan har pengar. Det är väldigt många bra konkreta tips på hur man drar ner sina utgifter i livet bl.a. i boendet, mat, resor. Finns även många tips på hur man kan öka sin inkomst. Gillar mycket de små tipsen och berättelserna som är inflikade från personer med erfarenhet av detta. En mycket bra lättillgänglig bok som jag saknat tidigare!

Gripande om demens

22 mars 2017

Marias mamma Elsa är dement. Hon får en stroke och hamnar på ett boende med personal dygnet runt. Elsa blir mer och mer förvirrad och ringer Maria allt oftare och talar osammanhängande.
Det är en gripande och stark roman om att ha en förälder som blir dement. Den är stundtals tuff att läsa, man känner ångesten och skuldkänslorna som Maria har av att inte kunna göra mer för sin mamma. Tycker den fångar och förmedlar sjukdomen på ett väldigt bra sätt. Boken borde ingå att läsa för de som går vårdutbildning.

Trevlig deckare

21 mars 2017

En bärnstensletare upptäcker en kvinnofot på stranden. Samtidigt har Angela Svensson anmälts försvunnen. Är det hennes fot som hittats? Polisen Monica Blom och hennes kollegor på Vellingepolisen börjar utreda fallet.
Det är andra boken om Monica som jag läser. Precis som den innan så är språket trevligt och flyter fint på. Handlingen driver på framåt och den är spännande. Jag gillar att man får följa dem även i deras privatliv och inte bara på polisstationen. En trivsam serie som jag gärna läser mer av. Även denna har ett väldigt fint omslag!

Bra tips

20 mars 2017

Cajsa berättar i boken hur hon gjorde för att komma ut ur rollen som prestationsprinsessa. Hur hon till slut började att tänka på sig själv och prioritera det som är viktigt i livet. Hon bjuder på sina tio livsstilsstrategier i boken, som varit henne själv till hjälp.
Det är en intressant bok med många bra tips och goda råd hur man kan tänka, för att inte duka under i duktighetsfällan. De tio strategierna man får ta del av är enkla och egentligen ganska självklara. Det är en mycket lättillgänglig bok, som jag tror många kan få bra råd i. Cajsa bjuder frikostigt på sina egna tankar och erfarenheter. En positiv upplevelse att läsa den.

Intensiv o sexig

20 mars 2017

Erica har fått fart på sitt eget företag Clozpin. Ett företag som pojkvännen Blake investerat mycket pengar i. Då ställer Ericas nyupptäckta pappa Daniel plötsligt stora krav som ställer till det i förhållandet mellan Erica och Blake.
Det är en sexig, intensiv romancebok om Erica och hennes förhållande med Blake. Gillade denna bok mindre än den första. Denna tycker jag har lite sämre handling och den känns stundtals lite ihophafsad. Trots det är det trevlig och lättsmält läsning för stunden. Blir en lite tveksam 🐴🐴🐴 i betyg (av 5) 👌

Intressant

19 mars 2017

Scott och hans flickvän Teresa blir hastigt och oväntat gravida. Sonen Austin föds och allt verkar normalt från början. Sen visar det sig att Austin lider av både Osteogenesis Imperfecta (en ovanlig sjukdom som gör skelettet skört) samt autism.
Det är en intressant berättelse där man får följa pappan via flykt och förnekelse till att acceptera läget och leva i vardagen med Austin och familjen. Det är inspirerande att läsa hur mycket positivt Austin plockar fram i de mest jobbiga situationer. Det är en varm och kärleksfull historia om hur viktig familjen är. Man blir glad av att läsa den. Den är väldigt lättläst och har ett tilltalande språk.