Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Villivonkansbooks (Örebro)

Antal betyg: 145
Antal recensioner: 144

Tankeväckande bok

2 mars 2017

Äter du fast du inte är hungrig? När du är arg? Ledsen? Trött?
Mitt svar är JA och åter JA. Tyvärr har jag den ovanan att ta till ätande för att dämpa känslor och speciellt dagar med extra mkt värk. De dagarna kan både det ena och andra slinka ner, fast jag egentligen inte är varken hungrig eller sugen. Har jobbat med denna bok i dryga veckan nu och fått så mkt aha-upplevelser. Maggan skriver så den går direkt in och jag känner mig så träffad när jag läser. Den rör upp ganska mkt känslor i mig, när man med hjälp av boken börjar ifrågasätta sitt beteende. Har en lång bit kvar att fortsätta jobba med mina tankar och beteendet, men har fått en riktig spark i baken med denna bok att ta tag i det. Rekommenderar den till alla som har problem med ett känslomässigt ätande! En välbehövd bok för mig!

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Charmig feelgood

4 april 2017

28-årige John är arbetslös och bostadslös. John läser av en slump en platsannons med rubriken Händig man sökes. Han söker och får tjänsten i den skotska övärlden, fast han inte kan snickra....
Det är en underbar feelgoodhistoria. Man blir glad av att läsa den. Den är välskriven, med en charmig handling och är väldigt lättläst. Svag som jag är för Skottland, så är miljöerna extra trevliga. Känns som den skulle bli en bra romantisk komedi om man filmar den. Ser fram emot att fortsätta läsa om John och de andra!

Stark o gripande roman

16 april 2017

Svante och Cecilia är på väg med barnen Majken och Fanny ut till bästa vännernas sommartorp. Henning och Karen frågar redan första kvällen där om Svante kan tänkas donera sperma till dem, då Henning är nästintill steril. Detta rör igång massa känslor inom Svante, älskar han egentligen sin fru Cecilia eller är de borttryckta känslorna för Karen starkare...
Det är stark roman som jag totalfastnade i, kunde inte släppa den förrän den var utläst. Gillar språket, handlingen och alla de frågor man har mitt i livet, ska det vara såhär, har man valt rätt osv.. Tycker Peo fångar detta så bra! Den är lättläst och fångar in en i handlingen, känns som man står mitt i bland dem. Boken lever kvar även efter och jag kommer på mig med att tänka på den. Gillar den mycket! Läs den!

Inspirerande om gröna burgare

24 mars 2017

Gröna burgare är en fullspäckad bok om vegetariska hamburgare och massa smaskiga tillbehör. Olika bröd man kan baka själv, samt röror är också med.
Boken är en mycket efterlängtad bok hos oss, då vi äter en hel del vegetarisk och alltid letar efter nya recept att laga. Har provlagat några stycken recept än så länge, men har som mål att prova alla. De vi provat var jättegoda och gick hem hos hela familjen. Portabelloburgaren med grillad paprika och majonnäs blev en riktig favorit här. Boken är innehållsrik och med inspirerande bilder i. Det enda som drar ner betyget lite är att recepten är lite omständliga att göra. Man behöver förbereda i tid.

Härlig feelgood i Norrland

10 mars 2017

Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs av Anna Holmström Degerman utgiven av North Chapter
Annie ärver ett gammalt nedslitet hotell i sin födelseort Storbygdsele i Norrland. Hon lämnar maken i Uppsala och åker dit. Av en slump möter hon en ensamspringande husky som hon tar med hem till hotellet.
Det är en varm och gripande berättelse om Annie. Jag gillar hennes sökande efter vad hon egentligen vill och att hon gör det som känns rätt för henne och ingen annan. Det är en riktig feelgood , jag mår så bra och får en härlig känsla när jag läser den. Har tänkt på den även efter jag läst ut den, föll för karaktärerna, de är så levande och verkliga. Det är hög igenkänning i boken med, är också uppvuxen på liten ort, där alla vet allt om alla. Ibland innan man själv vet... Det är en mycket positiv upplevelse att läsa boken. Blir en stark 🐴🐴🐴🐴 i betyg (av 5)

Underhållande

24 februari 2017

Yael Adler är hudläkare och expert på området huden samt driver en egen praktik i Tyskland. Huden innehåller både fakta och kloka råd om tex. Solning, tatueringar, skönhetsbehandlingar, kostens betydelse samt hur huden fungerar i stort. Det är en väldigt intressant bok, skriven på ett lättillgängligt direkt språk. Hon varvar egna upplevelser med rena fakta. Detta på ett väldigt humoristiskt sätt, tror aldrig jag läst en bok inom facklitteratur tidigare som är rolig samtidigt som den är så innehållsrik. En bok jag kommer läsa många gånger, perfekt att använda som uppslagsverk när man undrar något inom detta breda ämne. Jag förstår varför den blivit en stor bestseller i Tyskland!

Härlig feelgood

12 februari 2017

Hemma hos Bettan är en underbar liten retro feelgood om de tre barndomsvännerna Bettan, Carina och Matte. Älskar de detaljerade beskrivningarna av miljöerna, kläderna och hela stilen. Eli beskriver det så fint, man ser det tydligt framför sig. Började i boken igår kväll och kunde inte släppa den förrän den var slut i natt. Den gick inte att lägga ifrån sig. Ser den framför mig som film, tror den skulle bli bra som det. En charmig och härlig bladvändare! Blir fullpott

Lättillgänglig bok om ekonomi

10 februari 2017

Krisboken nyckeln till att överleva trots urusel ekonomi av Vanja Persson utgiven av Magic Wonders har jag läst som e-bok i mobilen. Det är en bok om ekonomi som riktar sig till de som verkligen behöver det dvs sjukskrivna, arbetslösa osv. Något jag själv har erfarenhet av som sjukskriven. En bok som helt saknas innan, då de flesta andra riktar sig till de som redan har pengar. Det är väldigt många bra konkreta tips på hur man drar ner sina utgifter i livet bl.a. i boendet, mat, resor. Finns även många tips på hur man kan öka sin inkomst. Gillar mycket de små tipsen och berättelserna som är inflikade från personer med erfarenhet av detta. En mycket bra lättillgänglig bok som jag saknat tidigare!

Början på en ny favoritserie

10 februari 2017

Vilken bok, jag ville inte att den skulle ta slut. Så bra, älskar miljön , tidsandan och karaktärerna. Storyn är också intressant med familjebanden och hur man för sig som "finare" folk och hur viktigt de är att leva upp till det. Det märks att författarinnan är väl insatt och påläst i historian och hur man lever då. Hon kan det här 👌 Hoppas verkligen att fortsättningen kommer snart så jag får veta hur det går för Inez och Ulven. En början på en ny favoritserie 🌟 En klockren fullpott!