Användarprofil Linn / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Linn

Antal betyg: 42
Antal recensioner: 41

Och du som trodde du visste allt...!

22 april 2010

Författarinnan Katrine Kielos sammanfattar i Våldtäkt & Romantik synen på våldtäkter från olika vinklar. Från samhället, från offret och från män som inte våldtar. Innehållet fick mig verkligen att tänka ett steg längre än jag gjort tidigare.

Problematiken med böcker som den här är att namnet avskräcker. De som fastnar vid titeln är de som redan är engagerade i ämnet och som redan vet en hel del om det. Jag skulle vilja få de som tror sig redan veta allt, tror sig inte påverkas av samhället de som aldrig skulle komma på tanken att köpa en sån här bok att läsa och reflektera. Saken är att jag tror de skulle gilla den!

Kielos skriver inte med feminismen som grund tvärt om så granskar hon dem ganska så kritiskt. Den enda vinkel hon har är den för våldtäktsoffren, hon är inte mot alla män eller för alla kvinnor och hon försöker inte heller få läsaren att byta uppfattning eller vända sig mot någon. Det enda hon vill är att informera öppna stängda ögon.

FRUKTANSVÄRD

9 augusti 2014

En utav de värsta böckerna i vårt moderna samhälle. Motarbetar effektivt jämställdhet och hjälper snarare kvinnan att framställa sig som ett objekt än en seriös medarbetare. Tips som att man ska ha snygga underkläder och fixade röda naglar står brevdid stenålderstips som att kvinnor helst ska vara tysta och visa halsen. Jag är helt förundrad över att den ens har fått ges ut! Pengarna tillbaka!

Känn igen dig

13 juni 2011

Superbra bok som är otroligt välskriven och tar upp ämnen som varenda svensk kommer kunna relatera till. Perfekt att krypa upp med i soffan och blli underhållen samtidigt som ens tankeverksamhet triggas igång. Man känner sig med och mer mänsklig och tycker mer och mer om huvudpersonerna allt efter historien utvecklas!

Brutalt bra

23 januari 2011

Brutal, ärlig och lite blodig lyckas Jenny vara och ändå behålla läsarens nyfikenhet. RItkigt bra bok som tar upp många vanliga och ovanliga ämnen. Lääs!

Var kritisk!

26 december 2010

Det här är ett superbra exempel på hur vuxenvärlden TROR det är att gå i nian. Den fick superrecentioner när den kom av alla vuxna kritiker som sa att det beskriver svenska skolan bättre än nån annan bok.

Jag hade själv slutat nian för inte så länge sedan när jag läste boken och hade fräscht i minnet hur det var. Dvs INGENTING som den här boken. Visst så kanske tjejerna inte får något som helst utrymme i vissa klasser. Visst, ibland kanske en stark tjej kan röra om i en redan etablerad klassheirarki med killarna på topp. Men jag kände inte igen ett enda ord.

Om du läser den, läs med kritiska ögon och ha hela tiden i huvudet att det är en påhittad historia, läs den som den fiktion det är. Inte för att få en bild av svenska skolan.

För Twilight-fantaster

10 september 2010

Boken tycker jag var helt okej. Lättläst och fängslande. Och det faktum att du känner igen händelser från Eclipse och att du trots allt vet hur det slutar gör inte så mycket, Meyer har ändå lyckats få det spännande. Men jag kan inte riktigt skaka av mig känslan av att det är en moneymaker, att den har skrivits för smida medan järnet är varmt snarare än för att det är en del av stoyrn. Att den dessutom lämnade alla dörrar öppna för ytterligare en spinn-off spär på det hela ännu mer.

Nej. Boken är läsvärd om du gillar Twilight (vilket jag gör), men inte mycket mer.

Insikt i Indien

9 september 2010

De sex misstänkta är Vikas Swarups andra bok och precis som i hans debut (Slumdog Millionaire) så ger den en otrolig insyn i det speciella landet Indien. Denna gång följer du en korrupt byråkrat med personlighetsproblem, en lättlurad vrålkär amerikan, en stammedlem med primitiva levnadsvanor, en sexig bollywoodskådis, en drömmande mobiltjuv och en inrikesminister utan samvete. Alla förenade i det faktum att de är misstänkta för att ha skjutit playboyen Vicky Rai. Som ni kanske förstår så gäller det att vara fokuserad för att hänga med i den här storyn. Det är en humoristisk mordgåta berättad på ett helt nytt sätt. Att den dessutom är inspirerad av verkliga händelser gör den både bättre och mer skämmande. Och även om jag inte tycker den når riktigt upp till ribban Swarup satte efter Slumdog Millionaire, så är det en riktigt cool bok. Kom bara ihåg att vara öppen för någonting helt nytt innan du kastar dig in i Indiens verklighet.

Lärorik och hemsk ögonöppnare

9 september 2010

Det är en hemsk bok - men inte så hemsk att den bli jobbig att läsa. Mitra H Lager lyckas hålla det på en sådan nivå att hon berör, utan att som berättare bli sentimental. Jag tyckte boken lärde ut ovanligt bra och du behöver verkligen inte vara insatt för att förstå. Mitra guidar dig igenom händeleförloppen, värderingar och begrepp. Helt enkelt en riktigt bra bok, speciellt om du känner att du har dålig koll på Irans nutidshistoria. För det är ju det som är det värsta - det pågår fortfarande!

DEN BÄSTA BOKEN I VÄRLDEN

9 september 2010

Jag vet inte vad jag ska säga. Med Hungerspelen satte Suzanne Collins ribban högt, och även om man nu är beredd på den brutala verklighet som Katniss och Peeta lever i så är Fatta Eld precis lika gastkramande. Det är en story som du aldrig glömmer med ett slut som får dig att slå boken i bordet med förhoppningen att ännu ett kapitel ska trilla ut. När jag läste var jag så inne i den att jag bokstavligt talat skakade av spänning.

Läs den för nöjes skull eller för att få dig en ordentlig tankeställare om var världen är på väg! Huvudsaken är att du läser den!!! Men börja med Hungerspelen såklart!