Användarprofil Eva-Marie Sjöbeck / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Eva-Marie Sjöbeck

Bränn alla mina brev

Heja Alex!

14 oktober 2019

Äntligen har Alexander Schulmans flitiga penna mognat! Han har åstadkommit en riktig pärla, både vad avser stilistik och psykologiskt djup. Det har han försökt i många volymer, men enligt mitt förmenande är det först i Bränn alla mina brev som han lyckas - för det gör han verkligen! Den unge, förvirrade sökaren letar visserligen fortfarande, men han gör det nu med stil och elegans, i kraft av en grundlig och säkerligen ansträngande research och ett litterärt välavvägt och emellanåt rent av vackert språk! Uppriktigheten och sitt brinnande patos från ungdomen har han behållit, men i den här boken låter han det bilda en sensibel vävnad som intet kan än djupt beröra. I alla fall mig!

Dödssynden

Tidlös

7 juli 2016

Har jag läst tiotusentals böcker i mitt liv, hör denna till de allra, allra starkaste, tillsammans med "Boktjuven" och "Jonathan Livingstone Seagull".

Överlevarna

Schulman fortsätter att imponera

17 september 2020

Det kan naturligtvis ha att göra med vem jag är och vilka referenser jag har, men jag tycker att Alex Schulman fortsätter att mogna och fascinera alltsedan Bränn alla mina brev - och i viss mån även i Skynda att älska. Förvisso roterar känslorna och intrigen alltjämt runt honom själv, men redan Strindberg menade ju att romanen är författarens hjärta på en skör tråd, och genom att på sätt och vis ständigt komponera variationer på "Boken om mig själv" uppnår Schulman en sällspord autencitet och närhet; hans utsatt- och uppriktighet berör! I Överlevarna har han dessutom gett sig in på en avancerad anakronistisk disposition, som på ett listigt sätt engagerar läsarens nyfikenhet på flera plan samtidigt och som bidrar till ett styng av saknad och vemod i samma stund som sista bladet vänds.
Är du som jag, kommer du att ta till dig detta alster som en om än inte okänd eller ny så likväl kär vän.

Helvetet jag kallade kärlek

Ingen höjdare

18 september 2018

Antagligen skruvade jag upp förväntningarna efter att ha sett en TV-recension. Texten är en enda lång veckotidningsnovell på ett undermåligt språk med lagom mycket insprängd "effektporr" som möjligen kan fylla funktionen som tidsfördriv på ex en tågresa mellan Stockholm och Göteborg.
"Simpel" är det adjektiv som spontant faller mej in.
Men det är bara min åsikt. Andra må tycka annorlunda.

0 av 2 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.