Användarprofil Åke Runesson Nordkvist / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Åke Runesson Nordkvist

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 6

Laglöst land

Välskriven bok med bra beskrivningar. Har på sätt och...

28 juli 2013

Välskriven bok med bra beskrivningar. Har på sätt och vis flera bottnar. Skildrar inte bara ett brott och dess upplösning, utan även vad brott gör med oss, samt har en finurlig knorr i slutet. Kanske inte den mest spännande deckaren. Visserligen händer det något hela tiden, men vem, eller vilka, förövarna är står klart tidigt. De som gillar deckare där man får veta exakt hur allt gått till kan bli besvikna.

Ni är inte så märkvärdiga som ni tror

Många berättelser, anekdoter och episoder berättas i...

25 juli 2013

Många berättelser, anekdoter och episoder berättas i ett kåserande tonfall. Tillsammans bilder de en mosaik som kanske inte ger några svar, men däremot insikt. Som en röd tråd genom boken går en sympatisk och rörande skildring av samtalet med, och mellan, ett äldre par. Ibland kan jag bli lite trött på de återkommande beskrivningarna av turerna till och från stranden.

Om det var krig i Norden

Genom att måla upp Sverige och Europa som ett...

23 juli 2013

Genom att måla upp Sverige och Europa som ett konfliktfyllt och krigshärjat hörn av världen försöker Janne Teller att försätta läsaren i flyktingens situation. En bra och lovvärd idé. Tyvärr blir experimentet ytligt och Teller väjer för centrala frågeställningar. Hur många flyktingar kan ett land ta emot? Vilka krav kan man ställa på landet som tar emot? I vilken mån ska flyktingar anpassa sig till landet de kommer till? Det är frågor man skulle kunna skriva tjocka böcker om, men som endast nuddas vid i Tellers bok. Syftet är dock vällovligt och kanske blir det en tankeställare för somliga.

Paradisoffer

Det händer något hela tiden och Kristina Ohlsson gör...

22 juli 2013

Det händer något hela tiden och Kristina Ohlsson gör sitt bästa för att hålla läsaren på halster. Ohlsson skriver väl, men tyvärr är intrigen alltför tunn. Spår som man tycker borde följts upp omedelbart får vänta i spänningshöjande syfte, men leder i stället till irritation hos läsaren. Flera resonemang är svaga och luktar nödlösningar, i värsta fall är de inkonsekventa, det finns bra mycket bättre deckare på marknaden.

Journal 64

Mycket bra och spännande! Men de goda är lite väl goda...

16 juli 2013