Användarprofil Fanny Elisabeth Ekberg / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Fanny Elisabeth Ekberg

Antal betyg: 22
Antal recensioner: 22

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre

Perfekt på alla sätt och vis!

29 januari 2019

Backman är min absoluta favoritförfattare och även i novellform lyckas han leverera. Det är känslosamt, innerligt, sorgligt och hoppfullt. Allt på samma gång och skrattet blandas med tårarna. Denna lilla novell känns som en hel roman och tar dessutom upp ett viktigt och samtida budskap som de flesta kan relatera starkt till. Ta dig tid att läsa denna lilla bok!

Flytten till Cornwall

Riktigt dålig...

29 januari 2019

Feel good-romaner kommer alltid med en viss portion trams men det här var någonting i hästväg! Dialogerna är fullständigt ologiska och närapå töntiga, karaktärerna är platta och extremt stereotypiska och handlingen haltar fram utan att säga någonting. När jag läst sista sidan (och det var nära att jag aldrig kom dit) känns det inte som att det har hänt någonting. Till slut sitter jag och skrattar för att det är så dåligt. Nej, jag tycker tyvärr att denna bok var riktigt, riktigt dålig.

Vill man läsa en bättre version av "Flytten till Cornwall" kan jag istället rekommendera Jojo Moyes "Toner i natten" som har en liknande uppbyggnad och handlingsgrund, men som till skillnad från denna faktiskt är riktigt bra!

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Dolda tillgångar

Se hellre filmen!

28 augusti 2018

Den var intressant på sitt eget speciella vis, men i slutändan blir det väldigt torrt och lite tråkigt. Det tas upp alldeles för många karaktärer och jag känner inte att jag får lära känna någon av dem ordentligt. Dessutom är det alldeles för tekniskt och många fina ord som har att göra med rymdteknik och datorer och maskiner. Man behöver nog ett speciellt intresse för detta om man ska kunna uppskatta boken på riktigt. Nej, jag tycker man ska se filmen istället.

Boktjuven

Den bästa bok jag någonsin läst!

5 mars 2014

Så vackert skriven, och intensiva karaktärsbeskrivningar som gör att läsaren blir engagerad i deras öden. Ett mycket intressant perspektiv på andra världskriget, och det är den andra boken i mitt liv som jag har gråtit till. LÄS DEN!

Polarnatt

Skybäck briljerar!

29 januari 2019

Jag har tidigare läst "Norrsken" av Frida Skybäck och kan med glädje säga att magin håller i sig! Skybäck är en mästarinna i sin genre och 1800-talets Sverige blir verkligen levande i både miljö och karaktärer. I "Polarnatt" är det dessutom mer fokus på den växande kvinnorörelsen och vi får följa alla tre systrar i deras öden, trots att boken mest behandlar mellansystern Elisabeth. Jag ser fram emot att läsa tredje delen!

Grace

Nja, inte den bästa jag läst

29 januari 2019

Efter att tidigare läst "Ljuset vi inte ser" av samma författare blev jag först lite rädd att han fallit i sitt skrivande, tills jag insåg att "Grace" faktiskt skrevs många år innan "Ljuset vi inte ser" men att den inte har översatts förrän nu. "Grace" känns nämligen som ett första-projekt, någonting att experimentera med, som den där första pannkakan som är en test men som aldrig riktigt blir bra. Det är lite för rörigt och lite för poetiskt och nästan gulligt ibland. Karaktärerna är intressanta men inte riktigt logiska alla gånger. Man kan säga att författaren har tagit alla bra bitar från "Grace" och skrivit "Ljuset vi inte ser" av dem. Så ska man läsa någonting rekommenderar jag den senast nämnda!

Simma med de drunknade

Helt okej men någonting saknas

29 januari 2019

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det är spännande och de historiska inslagen är slagkraftiga och engagerande, men karaktärerna är lite konstiga och jag hänger inte riktigt med i handlingen. Det är lite rörigt och slutet är lite platt. Jag liksom känner ingen författarglädje över denna roman. Den mest bara är. Kanske måste man läsa den minst två gånger för att uppskatta den?

Flätan

Underbar!

29 januari 2019

Det här var en fantastiskt bra bok! På sina få sidor lyckas den engagera och beröra och slutet är bland det bästa jag har läst på länge. Rekommenderar starkt!

Och sen var hon borta

Bra men inte fantastisk.

29 januari 2019

Lisa Jewell är sedan tidigare en av mina favoriter men jag tror ändå jag föredrar henne i ett tidigare skede när hon skrev mer renodlade relationsromaner. "Och sen var hon borta" är bra och riktigt spännande, men det kanske passar ihop lite för bra ibland, pusselbitarna faller på plats lite för enkelt och jag känner att jag ifrågasätter väldigt många punkter vilket bromsar läsningen lite. Den var bra, men jag tycker fortfarande att Jewells tidigare roman "Fågelburen" är den bästa i ledet!