Användarprofil E.L / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av E.L

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Fighting The Migraine Epidemic

Har du migrän måste du läsa denna, måste!

2 november 2018

Ett vedervärdigt bokomslag döljer en absolut skatt för den som har migrän. Detta är en absolut nödvändighet för den som har migrän. Man lär sig vad som är migrän och vad som är annat men liknar migrän. Om man orkar får man lära sig exakt hur migrän uppstår och hur man kan se tecken på att den är på väg, tex att ett öga drar ihop sig och ser mindre ut. Och viktigast av allt man lär sig hur man kommer ur en pågående migrän på ett väldigt enkelt, överraskande men fullt logiskt sätt.

Den som har migrän har en hjärna som skiljer sig, Angela kallar den för den ursprungliga mänskliga hjärnan. En hjärna som är enormt observant, som noterar allt, dofter, ljud, ljus, rörelser, förändringar - den optimala hjärnan för överlevnad i en farofylld omgivning. Men en sån hjärna skapar en enorm mängd elektricitet som konsumerar stora mängder elektrolyter framförallt natrium. Så för en person med en sån hjärna är elektrolytbalansen oerhört viktig och när cellerna släpper vatten (som vid tex svettning, kolhydratkonsumtion och lufttrycksförändringar...) följer salterna i cellerna med ut och måste ersättas. För migränhjärnan är brist på elektrolyter och balansen mellan kalium och natrium det avgörande. Kalium är inget problem att få i sig men natrium är en större utmaning. Tex avokado innehåller mycket kalium och bör därför ätas med mycket salt för balans, riktig guacamole görs med mycket salt. Angela bär alltid med sig salttabletter.

Brödberoende : hur vetet gör dig fet och skadar din ...

Om du bara ska göra en sak för att förbättra din...

3 juni 2013

Om du bara ska göra en sak för att förbättra din hälsa. Läs den här boken! Det är den vikigaste boken någonsin. Den borde vara obligatorisk läsning för alla läkarstudenter. Ge inte upp läsningen även om du tycker att den innehåller för mycket fakta, terminologi, dåliga liknelser och ironi. Den är skriven av en amerikan. Ta ett kapitel i taget man behöver inte börja från början. Börja med ett kapitel som handlar om något du tänkt på, oroat dig för. Men viktigast av allt är att du slutar äta produkter som innehåller gluten. När du läst boken förstår du varför. Det är så många oförklarliga (tills nu) sjukdomstillstånd av alla möjliga slag som beror på innehållet i glutenprodukter - och inte bara glutenet i sig.