Användarprofil Malin / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Malin

Hogwash

Fantasifull bok för barn i alla åldrar

31 juli 2012

Både jag och mina barn fastade för boken redan då vi såg framsidan med alla grisar som tvättas och torkas med spännande maskiner. Vi blev fast då vi öppnade boken och såg alla fantastiska bilder med många smådetaljer och maskiner. Bilderna säger allt så ingen text behövs. Jag lyssnar och tittar på bilderna medan mina barn berättar sagan om grisarna som leker i lera, i färg och sedan måste badas och torkas innan de går hem. Alla maskiner och mekanismer gås också igenom i detalj varje gång boken öppnas. Boken triggar både små killars och större mammors fantasi, både i bild och eget berättarskap.

Ett litet snedsprång

En i mängden av svenska deckare

10 januari 2011

Jag hade höga förväntningar på boken då den skulle skapa en ny genre: chic-lit och deckare, men tyvärr blev jag besviken för det är en deckare i mängden. Den skiljer inte ut sig från de andra svenska deckarna vare sig i intrigen eller i chic-liten .Om man vill ha underhållning för stunden är Ett litet snedsprång är lättläst alternativ.

Valda verk av T.S. Spivet

Besvikelse

7 maj 2010

Det har skrivits många böcker om genialiska pojkar med diverse olika syndrom. Antingen älskar man dem eller inte. Jag hör till skaran som inte tycker om att läsa om genialiska men känslokalla personligheter och därför hade jag svårt för Valda verk av T.S. Spivet. Jag blev inte förförd av boken, dess skildringar eller personligheter och den lämnade mig helt oberörd. Jag hade väldigt höga förväntningar på boken då den fått mycket uppmärksamhet senaste tiden, men jag blev väldigt besviken. Min man däremot som inte hört talas om boken sträckläste den. så detta är en bok man sträckläser eller slår igen efter 50 sidor.

Flickorna från Riyadh

Inblick i en annan kultur

18 april 2010

Flickorna i Riyadh handlar om fyra väninnor i Saudiarabien. Boken ger en inblick i en kultur och ett tankesätt som är väsenskilt från vårt västerländska. Det intressanta med denna bok är den är skriven av en kvinna och om kvinnor och deras liv. I Saudiarabien är det släkten och mannen som bestämmer vem man ska gifta sig med och hur kvinnans liv kommer att se ut som gift. I boken berättas om väninnornas kval när det gäller kärleken och att älska en man som man inte kan gifta sig med. En av väninnorna blir skild och en av de saker hon saknar mest är att kunna sticka in sin fot bredvid sin mans i sängen. När jag sticker in min fot bredvid min mans fot tänker jag nu på hur lycklig jag är som får somna varje natt bredvid den man jag älskar.