Antal recensioner: 20

Så som rubriken lyder: den här boken är helt fantastisk! Ångrar inte en sekund att jag läste den.
Författaren skriver väldigt bra, sådär så att man hamnar i en helt annan värld. Det är ett spännande äventyr!
Både jag och min mamma älskar den här trilogin, så jag rekommenderar boken till alla olika åldrar.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

?

19 maj 2017

När jag läser recensionerna så blir jag ärligt talat förvånad. Jag blir förvånad över hur höga betyg den får, och över alla hyllningar. När jag läste om den här första gången så tänkte jag att det var en bok som jag bara måste läsa. Jag trodde att den skulle vara så himla bra. Var den det? Enligt mig, nej. Jag vet inte om jag läste helt andra ord än vad alla gjorde, för med tanke på hur många hyllningar, och hur lite kritik boken fått så börjar jag tro det. Jag är ingen bokexpert, men ärligt talat så tycker jag inte alls att den förtjänar all uppmärksamhet som den får. Hawkins är skicklig på att skriva. Hoppar mellan de tre olika karaktärerna och de olika tidpunkterna är väldigt begåvat. Jag ogillar den inte för att jag tyckte att den var svår att förstå, för det tyckte jag inte. Det jag syftar på är hur extremt tråkig boken är. Jag ger alltid böcker med en seg början en chans, eftersom bra böcker ibland har en tråkig början, men den här var bara tråkig rakt genom. Jag tyckte inte att den var spännande, jag brydde mig inte ens om vem som var mördaren, när jag fick reda på vem det var så blev jag inte speciellt chockad eller förvånad. Det var inga överraskningar, vilket jag hade förväntat mig. Varken Rachel, Anna, eller Megan var intressanta att följa med. Alla perspektiv var bara så väldigt tråkiga. Jag förstår inte var all hyllning kommer från? När jag läser Thriller böcker så vill jag ha så mycket spänning att jag inte kan lägga ifrån mig boken. Jag vill fundera på vem som är mördaren tills jag blir galen, och jag vill bli chockad när jag får reda på vem det är och vad historien bakom allting är. Det var inte alls så jag upplevde den här. Boken får två stjärnor för att Hawkins är duktig på att skriva, vilket är den största anledningen till varför jag fortsatte att läsa den.

Bra. Mycket bra.

19 maj 2017

Jag är osäker på om jag hade gett boken fyra stjärnor om jag läst boken idag. Jag läste boken för två år sedan, och då hade jag säkerligen gett den fyra, kanske fem stjärnor, så därför ger jag den fyra nu.
Jag gillade den här boken jättemycket. John Green och Efter Alaska var precis vad jag behövde läsa för att mitt bokintresse skulle komma tillbaka efter att det varit aningen dött ett tag.

Jag vet att alla inte gillar Alaska, men det gör jag. Jag skulle gärna berätta varför, men det är bättre att ni får uppleva Alaska själva, och skapa er egen uppfattning.

Jag har en kusin som ytterst sällan plockar upp en bok och läser den. Jag tror det finns fyra böcker i hennes bokhylla, och de är väl det hon läst under de senaste åren. När jag gav henne den här boken så tog det tid för henne att börja läsa den, men när hon väl gjorde det så kunde hon inte sluta. Hon tog med sig den överallt och läste. Den väckte hennes bokintresse, och nu lånar hon böcker av mig titt som tätt. Boken är enkel att förstå, men samtidigt väldigt välskriven. Det finns ett djup som inte finns i alla böcker. Det finns ett djup i Alaska.

Om ni har läst mina andra recensioner så vet ni att jag skrivit detta förut, men den här boken fick mig att känna något, och jag älskar när böcker får mig att känna något. Jag överväger nu att läsa boken igen och se hur jag uppfattar den idag.

Väldigt bra bok!

19 maj 2017

Jag läste den här boken på den tiden då jag hade svårt för att läsa böcker på engelska. Det är synd att jag läste den då, och inte nu. Det är också synd att jag såg filmen först (se aldrig filmen först). Jag önskar verkligen att jag läst den på engelska. Om någon av er funderar på att läsa den här boken, läs den på engelska om du inte har svårt för det.
Det finns många anledningar till varför jag gillade den här boken, och om du också läser boken (som jag verkligen rekommenderar) så förstår du vad jag menar.
Den här boken är äkta. Den skiljer sig från andra böcker jag läst. Den är äkta på ett sätt som jag inte hade upplevt förut. Det känns på riktigt. Den får mig att känna något. Jag älskar böcker som får mig att känna något. Det är en bra bok. En väldigt bra bok. Det är en bok som jag önskar att jag inte läst så att jag kunde läsa den nu istället.
Om du funderar på att läsa den, sluta fundera och läs den. Se inte filmen först! Läs boken, helst på engelska om du har möjlighet.

En besvikelse

16 september 2016

Jag blev faktiskt ganska besviken på boken, trodde att den skulle vara mycket bättre. Den var inte speciellt spännande, något som jag hade förväntat mig. Den är inte fruktansvärt dålig, men jag skulle inte vilja läsa den en gång till. Jag kände sympati till den levande dottern som miste sin tvilling, men mycket mer än så var det inte. Tyvärr.

Bra triologi.

16 september 2016

Jag tror nog att Divergent är min favorit triologi. Jag älskar böckerna, speciellt den första. Det var svårt att lägga bort boken och jag stannade uppe till 4:20 på morgonen så jag fick chansen att läsa klart den.

En favorit för några år sedan

19 maj 2017

Jag tänker recensera boken utifrån vad jag tyckte när jag läste den, vilket är några år sedan nu.
När jag hade läst ut den här så var jag helt tom. Ingen bok var bra längre. Jag ville bara läsa mer utav den här. Alltså, själva mordet och historien bakom det hela var ju jättetråkigt, men jag tyckte den var så bra utöver det. Jag vet inte varför jag fastnade så mycket för den här. Jag har läst alla böcker av Viveca Sten, och jag vet inte vad som gjorde så att just den här blev min favorit. Kanske var det för att ungdomarna som boken handlar om var i min egen ålder. För att allting runtomkring ungdomarna fångade mitt intresse. Jag skulle nog inte tycka att boken var lika bra som jag läste den idag. Nu tänker jag betygsätta den med tre stjärnor, hade jag betygsatt den då hade den utan tvekan fått fyra.

Dessens sämsta bok?

19 maj 2017

Jag har läst sju böcker av Dessen. De är enkla att läsa, bra sommarböcker, fördriver tiden, ingen djupare handling. Jag kom verkligen inte in i den här boken alls. Jag försökte. Jag hade förväntningarna att det här kanske kunde vara Dessens bästa bok som jag läst hittills. Tvärt om. Två av de sju böckerna jag läst är verkligen inte bra. Den här, och Allt och lite till. Tråkiga karaktärer, tråkig handling, jättejobbig huvudkaraktär. Det tog mig lång tid att jobba mig genom den här boken, jag förstod inte ens vad jag läste, eller vad boken ville förmedla. Fick mig inte att känna något förutom tristess och irritation. Det bästa med boken var när den äntligen tog slut.

Perfekt bok om du gillar att läsa dåliga böcker

19 maj 2017

"Det här är den roligaste bok om döden du någonsin kommer att läsa."
Okej. När börjar det roliga? Jag har nämligen inte många sidor kvar nu, och har hittills funnit något kul? Kommer det roliga i slutet då eller? Är det någon som rivit ut alla roliga sidor ur min bok? Jag vill bara läsa ut boken för att annars har jag slösat tid på att läsa en bok utan att ens lyckas komma till slutet, vilket har hänt allt för många gånger redan.
Är det bara jag som är kritisk, eller är den här boken bara långt ifrån bra? Jag hade egentligen inte speciellt höga förväntningar, ändå lyckades jag bli väldigt besviken och missnöjd med mitt val av bok. Var ska jag ens börja? Huvudpersonen Greg är en allmänt dålig person som är jättetråkig. Att läsa boken utifrån hans perspektiv gör boken antagligen ännu sämre. Kom igen, Andrews, vad menade du ens när du skrev den är boken? Vad är själva poängen? Till och med böcker utan en poäng har en poäng genom att inte ha en poäng, men jag vet inte ens vad det här är. Jag gillar ingen av de tre huvudkaraktärerna Greg, Earl, eller Rachel. De är så färglösa. Den här boken får en stjärna, och det är mest pågrund av hur mycket jag inte gillar Greg. Jag tycka att det är positivt att inte tycka om en karaktär, eftersom det påverkar handlingen på ett positivt sätt. Jag ogillar inte Greg på ett positivt sätt. Jag tänkte säga att ni får läsa boken själva för att förstå vad jag menar, men ärligt talat, läs inte boken om du inte vill slösa bort din tid. Det är mitt tips. Jag önskar att jag inte läst den. Jättetråkig. Slöseri med tid.