Användarprofil Gia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Gia

Analfabeten som kunde räkna

Oengagerande

23 januari 2015

Har tagit mig igenom halva boken och vet inte om jag kommer orka läsa klart den eller inte. Gillade hundraåringen med alla sina karaktärer och skrönor. I Analfabeten är allt bara för mycket. Huvudpersonen är för smart, övriga karaktärer för dumma, skruvade etc. Själva storyn känns ointressant där många partier är alldeles för långdragna och författaren inte får mig engagerad i någon enda karaktärs öde. Vill man läsa en bok i hundraåringens anda (men ändå klart annorlunda) så skippa denna bok och köp hellre "En man som heter Ove"

På spåret : 2 500 frågor till hemmakupén

Toppen för sporttokig familj

19 augusti 2014

Jättebra frågesportbok som med sin mix av gamla och nya sportfrågor passar både ung och gammal sportnörd. Perfekt att ha i bilen på långresa

I maktens skugga

Magplask

19 augusti 2014

Jag har aldrig varit en älskare av Viveka Steens böcker men brukar ändå tycka att de är ok som ljudböcker eller semesterläsning när jag är ute och springer eller är på resande fot. Enkel handling och låg litterär kvalitet men ganska spännande och bra när man inte har möjlighet att fokusera alltför mycket på innehållet. Trots att jag alltså startade med låg förväntan blev jag oerhört besviken denna gång. Karaktärerna i böckerna brukar vara stereotypa men denna gång var det nya persongalleriet över gränsen. Kände inget intresse vare sig för de nya eller de gamla karaktärerna. Författaren berättar allt väldigt övertydligt och upprepar karaktärernas tankegångar om och om igen. 5:e gången Tomas har samma reflektion om sitt jobb och framtid blir det ganska segt. Varje tankegång skall dessutom förklaras i minsta detalj, vilket innebär att läsaren aldrig ges möjligheten att dra någon egen slutsats Någon borde ha varit inne och redigerat texten hårdare.Det som kanske störde mig mest var handlingen i den ryska delen av historien. Här knyts säcken överhuvudtaget aldrig ihop. Allt författaren har målat upp, fr o m den inledande bilbranden i garaget rinner ut i sanden och blir till ingenting. Den avslutande uppgörelsen på en liten skärgårdsö ger inga intressanta svar till denna historia. Det kändes som om författaren vet att det är tufft att göra affärer i Ryssland men samtidigt inte har kunskapen om vad som kan hända och därför valde denna halvmesyr. Det hade nog varit bättre att hålla sig till den svenska affärsvärlden.