Användarprofil Carina / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Carina

Antal betyg: 16

Det bästa från Magnolia Bakery, New York

Magnolia bakery - maffiga bakverk!

11 juli 2012

Amerikanska bakverk är till smak och konsistens annorlunda än våra svenska, så det kan vara svårt att översätta ett recept själv och därför är det bra när någon annan har testat recepten enligt "svensk standard", vilket är gjort i denna härliga bok.
Boken innehåller massor av smaskiga recept som är lätta att följa och lyckas med, jag hade emellertid kunnat önska mig fler bilder. Ingredienserna upplever jag som typiskt amerikanska, tex så används olja oftare än vi gör i Sverige där i alla fall jag oftast bakar med smör. De bakverk jag testat att baka har varit mycket saftiga, söta, gudomligt goda, om än lite tunga. Men ibland är det just det maffiga man vill ha. Något annat typiskt amerikanskt för mig är att pekannötter används i väldigt många recept och i ganska stora mängder (ofta 3 dl) vilket ger en god, speciell smak men jag kan tycka att bakverken blir i dyraste laget att baka till vardags. Boken hamnar inte i min topp-tre-lista med kakböcker men väl i topp-10-listan!

Tårtor

Nya tårtor av Jan Hedh

29 september 2011

Som ett stort fan av Jan Hedh har jag svårt att vara opartisk då jag brukar gilla allt han skriver. Jag gillar att baka och speciellt tårtor men har kört fast i att baka moussetårtor och då kom denna bok som ny bra inspiration. Som så ofta när man läser Hedhs böcker så kan det bli lite bläddrande fram och tillbaka då han ofta hänvisar till grundrecept som han skrivit på annan plats i boken. Tycker man bara om att baka så finns det recept som passar bra till alla med olika förkunskaper. Man får vara beredd på att det tar mer än en dag att baka flertalet av tårtorna och det gäller att läsa igenom recepten noga innan man börjar. Boken passar även bra som kvällslitteratur för tårtälskare då det finns många bra tips och ideer som man kan ta till sig även när man bakar tårtor som inte kommer från boken. Tårtor jag bakar har jag ofta hittar på själv men grundrecepten kommer ganska ofta från Jan Hedhs böcker.

White Guide Café. Sveriges bästa Caféer 2014

Bra texter men mycket reklam.

24 juli 2014

Roligt att läsa men varför betala så mycket för en bok full av reklam. Rolig att ha med i bilen när man är ute och åker.

Med kärlek till choklad

Baka lätt

29 september 2011

En bra bok för chokladälskare! Böcker om choklad med svenska författare är överlägset bättre än de med författare från andra länder, då de känns mer anpassade för svenska förhållanden. Boken har många fina inspirerande bilder och recept som inte är speciellt krångliga. Jag uppskattar böcker där man lagt ner möda på en snygg layout, som de gjort i denna bok. Det är inte bara recept på tryfflar och praliner utan på flera sorters vetebröd, kakor, semlor etc baserade på choklad. Att gjuta chokladpraliner kan vara ganska avancerat och krångligt, så därför tycker jag det är bra med flera recept på praliner som hälls i en form, skärs i bitar och sedan doppas i choklad.

Hemliga klubben. Fallet med de stulna smyckena

Deckarmysterie

22 november 2010

Dottern som är sju år, och jag har turats om att läsa boken om de stulna smyckena. Den var spännande för dottern och speciellt roligt var det hemliga språket! Däremot känns det som den är skriven enbart för barn som bor i Alingsås som ska känna igen sig. Det var så väldigt mycket fokusering på vilken gata de gick på och vilket torg de korsade, det störde mig.

Sjukhusmysteriet

24 juli 2014

Igelkottens elegans