Användarprofil B / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av B

Antal betyg: 5

1984

1984

17 april 2003

I 1984 beskriver Orwell sin syn på den totalitära staten. Jag anser att han med 1984 spinner vidare på det tema som han startade med Djurgården vilken beskriver det sovjetiska samhället och var väldigt kontroversiell när den kom ut. I 1984 beskriver han på ett målande sätt hur ledarskiktet i en totalitärm regim håller den samman och trycker ned allt motstånd genom att kontrollera information och övervaka medborgarna. Förutom det är det en fantastisk och gripande story. Den handlar om Winston Smiths och hur han ser igenom den fasad som det ledande skiktet har byggt upp för att bevara det statskick som råder. Han trotsar de regler och normer som lever i hans samhälle en efter en, och växer hela tiden som människa i och med att han börjar leva ett fritt liv, men inget gott vara för evigt vilket Winston Smith så sakteliga märker.
1984 är en fantasisk bok, Orwell har lyckast perfekt och jag anser den som lite av ett under verk. Verkligen läsvärd och minst sagt gripande.

Modoc

Modoc världens bästa elefant.

16 april 2003

Modoc världens bästa elefant är en bok om relationen mellan människa och djur eller kanske en bok om hur våran relation till Jorden och dess arter borde vara. Modoc är en väldigt gripande bok som lämnar en känsla av kärlek kvar i själen. Den handlar om en pojke och en elefant som föds samma dag och samma timme. Pojken är barn till en elefanttränare och elefanten är barn till en av cirkusens elefanter. Dom växer upp tillsammans och utvecklar ett speciellt förhållande till varandra. Boken handlar om de strapatser de tillsammans tar sig igenom under deras långa liv.
Boken är baserad på verkliga personer och verkliga händelser, möjligen lite utbroderade. Den behandlar en väldigt sund livsåskådning och är väldigt läsvärd.
Det är en bok som alla borde läsa och lära sig av.

Albert Speer och sanningen

Dubbelhet

16 april 2003

Albert Speer och sanningen är en bok om Nazityskland men lika mycket en bok om den männskliga dubbelheten, man tycker en sak men gör en annan, man ser en hemsk sanning men "glömmer" den och ser det positiva istället, man tycker om en människa men föraktar det han står för och döljer hans åsikter för sig själv så att man kan fortsätta att älska honom, men till sist måste man ändå se sanningen i vitögat.
Det är vad Albert Speer och sanningen handlar om. En mycket läsvärd bok!

Iliaden : I tolkning av Ingvar Björkeson (Levande li...

Illiaden

16 april 2003

Illiaden är en litteraturhistorisk viktig bok men förutom det är den väldigt intressant ur ett rent skönlitterärt perspektiv. Trots att Homeros ibland kan slumra till i sitt berättande är storyn helt otrolig. Den skildrar på ett bra sätt den skräck och vånda som soldaterna känner samtidigt som den förklarar hur de samlar mod. Man lever sig in i den ångest som krigarna känner inför det öde som väntar dem, de tankar som går till familjen hemma, men samtidigt den stolthet de känner inför deras kall.
Rent historiskt ger den en bra insikt i den grekiska mytologin och det antika samhället.
En mycket läsvärd bok!

Fursten

Fursten

16 april 2003

Fursten är en tidlös handbok i hur en stat ska styras. Trots sin ålder känns den fortfarande lika aktuell som någonsin, man kan se en mängd likheter i Machiavellis beskrivning på hur ett statsöverhuvud ska bete sig, och hur de beter sig. Förutom det politiska budskapet boken har skildrar den även det samtida italienska samhället på ett mycket bra sätt. Jag anser den viktig att läsa både ur samhällshistorisk synvinkel och ren historisk synvinkel.