Användarprofil Bokälskaren / Betyg & recensioner / Minnet av en smutsig ängel

Recension av Bokälskaren

Hanna Renström växer upp i en fattig familj i...

17 juli 2013

Hanna Renström växer upp i en fattig familj i Norrlands inland, där större delen av året består av isande kalla vintrar och där övriga årstider ägnas åt att täta den illa medfarna lilla stugan, så att den ska klara en vinter till. I den lilla byn bor det inte särskilt många, och det brukar passera ett år mellan de gånger en främling syns till.

Efter en ovanligt kall och lång vinter konstaterar Hannas mamma att Hanna inte längre kan stanna kvar hos familjen; de har inte råd att försörja henne, men om hon ger sig av så har de övriga syskonen åtminstone en liten chans att överleva kommande vinter...

Under hela min uppväxt älskade jag Henning Mankells deckare om Kurt Wallander. Jag har givetvis läst och hört om Mankells engagemang i bland annat kolonialismen, immigration till Sverige från andra länder och rasism, och det har inte heller undgått mig att han lever sitt liv i både Sverige och Mocambique. Jag har dock inte läst särskilt många (om någon) av hans böcker på dessa teman, så därför var det en glad överraskning när Minnet av en smutsig ängel landade i min brevlåda, som en del i Pocketcirkeln!

Jag är i vanliga fall inte särskilt förtjust i historiska romaner, men Hanna Lundmarks berättelse fångar verkligen min fantasi och mitt intresse! Mankell skildrar på ett fantastiskt sätt hur de vita kom till Afrika, och hur relationen dem emellan såg ut! Jag kommer nog att bära med mig Minnet av en smutsig ängel under en lång tid framöver, och den kommer inte att gå vidare i pocketcirkeln; den lägger jag till Mankellsamlingen i min bokhylla!