Användarprofil Felix Bergman / Betyg & recensioner / Harry Potter och de vises sten

Recension av Felix Bergman

Vackra bilder i en bra bok

7 oktober 2015

Denna illustrerade utgåva av Harry Potter och De Vises Sten är otroligt välillustrerad med färggranna och detaljerade bilder på'nästan varje sida. Dessutom så är det en väldigt bra bok. Denna utgåva är perfekt för alla inbitna HP fans, de som vill återupptäcka världen, eller de som ska uppleva den för förta gången. Bilderna kan även göra boken mer attraktiv för barn som precis ska ge sig in den lite svårare litterära världen ifrån enklare böcker med mycket bilder. Jag har bara två problem med boken. Det första är att den i det här formatet är väldigt stor. Jag förstår att detta är något av en nödvändighet för att visa upp bilderna på bästa sätt, men den passar inte riktigt i bokhyllan, åtminstone inte min. Det andra är ett problem jag har alla nya utgåvor av Harry Potter och De Vises Sten, vilket är att Erised-spegeln blivit omdöpt till Mörd-spegeln. Jag vet att det är för att man ska läsa texten baklänges (Erised - Desire/ Mörd - Dröm) med det låter som om spegeln är någonting mycket allvarligare och läskigare och passar inte riktigt in i den första delen av HP, som annars inte är så "mörk", framförallt då spegeln faktiskt inte mördar någon, det bara nämns i omgående att folk har tynat bort framför dem, glömska av omvärlden till följd av vad de får se i spegeln. Känns som om man skulle kunna ha hittat ett annat namn åt den. Visst låter väl tsul, naksnö, rägeb, näregeb årtå och liknande inte lika bra, men Erised var väl ändå tänkt att låta som något latinsk eller från något påhittat/främmande språk, mörd låter bara fel och dröm kan inte ens riktigt liknas med desire.