Användarprofil Kristina S / Betyg & recensioner / Mormors mat : hundra år av husmanskost

Recension av Kristina S (Ödeshög)

En nostalgisk bok för oss lite äldre

16 december 2015

Författaren har samlat recept från tre generationer; mormorsmor, mormor och mamma. Alla tre jobbade med mat utanför hemmet. Författaren har även gjort en trevlig personbeskrivning om dem.

Här får läsaren läsa om hur man dukade, vek servetter, ofta linneservetter som var manglade. Man får lära sig hur man omvandlar gamla mått till dagens. Om hur viktig söndagsmiddagen var förut. Då skulle man vara finklädd, kanske hade man släkt och vänner på besök eller var bortbjuden. Söndagsmiddagen var veckans höjdpunkt, man satt och pratade om allt som hänt under veckan och tog det lugnt. Ofta serverades det stek av något slag, kanske Slottsstek, Kalvstek, Pepparrotskött eller Porterstek. Recept på kött, fisk, potatis & grönt, soppor, efterrätter och bakverk finns md i boken. Även rätter man åt till högtider och hur man förvarade maten. Allt snyggt uppdelade i kapitel med många kända recept som vi som är lite äldre väl känner till.

Jag känner igen många recept och när jag läste boken blev jag både hungrig och nostalgisk. Minns så väl att jag skulle klä upp mig på söndagarna och väntade på middagen som familjen skulle äta i lugn och ro efter en tung arbetsvecka för pappa och skolvecka för mig. På sextiotalet gick jag i skolan på lördagar och pappa jobbade till ett, så söndagen var den enda dagen vi var tillsammans hela dagen. Maträtter jag minns från min barndom var fisk i alla former, Rådjurssadel, Slottsstek, Pepparrotskött, som jag minns att pappa älskade, han älskade även inlagd strömming och kräftströmming. Farmor var fenomenal på att göra kalvsylta.

Men jag har även en helt annan erfarenhet av andra maträtter, min mamma är född i Norge och jag tillbringade alla somrar hos mormor och morfar. Där åt man mycket fisk, och ofta valkött på söndagarna och en rätt som heter Blannaball, ser ut som kroppkakor, men består av malen fisk. Är tacksam att fått uppleva två olika sorters matkulturer som barn och som jag tagit med mig som vuxen.
Jag saknar söndagsmiddagarna, i dag är ofta söndagar en dag man inte står vid spisen i flera timmar, fredagmyset har tagit över och jag tror att söndagar numera är Pizzans dag.

Jag verkligen älskade denna bok, och nu till julen när det är min tur att göra Janssons frestelse, så kommer jag att använda mig av receptet som finns i boken.

Har visat mina döttrar boken och de fullkomligt älskar att bläddra i den, för att se och även fråga mig vilka rätter jag åt som liten, de kommer alldeles säkert att prova att laga några rätter. Även mitt äldsta barnbarn som är utbildad kock tycker att det är spännande att bläddra i boken för att se hur annorlunda maträtterna var när jag var liten, mot de rätter de tillagar på restauranger i dag.

Kristina