Politik och kritik - En feministisk guide till statsvetenskap (häftad)
2010-12-22
Upplaga
1
Förlag
Studentlitteratur AB
Medarbetare
Eduards, Maud (förf.) / Sainsbury, Diane (förf.) / Sainsbury, Diane (förf.) / Stolt, Eleonora (förf.) / Stolt, Eleonora (förf.) / Tinnerholm Ljungberg, Helena (förf.) / Tinnerholm Ljungberg, Helena (förf.) / Wendt, Maria (förf.) / Wendt, Maria (förf.) / Åse, Cecilia (förf.) / Åse, Cecilia (förf.) /
Dimensioner
223 x 155 x 15 mm
Vikt
420 g
SAB
Oc,320.082
ISBN
9789144067858

Politik och kritik - En feministisk guide till statsvetenskap

(4 röster)
Häftad Svenska, 2010-12-22
342
Finns i lager! Skickas inom 1-3 vardagar.
Fri frakt inom Sverige för privatpersoner.
Politik och kritik är en ovärderlig guide till den forskning som belyser statsvetenskapliga frågor ur ett könsproblematiserande perspektiv. Boken ställer frågor om hur könsmakt skapas i och av politiken likväl som hur könsstrukturer påverkar politikens villkor. Boken presenterar de statsvetenskapliga subdisciplinerna och den feministiska kritik som riktats mot den gängse forskning som bedrivs inom dem genom att peka ut de (köns)blindskär som är så vanliga inom statsvetenskap. Förutom introduktioner till politisk teori, svensk politik, jämförande politik och utländska politiska system samt internationell politik utgörs bokens kapitel av vetenskapliga texter som presenterar ny könsproblematiserande statsvetenskaplig forskning. Dessa bidrag berör bland annat frågor om den könade medierapporteringen kring partiledare, den myndighetsinitierade kampanjen okejsex.nu, valberedningarnas betydelse för kvinnorepresentationen i riksdagen, hur olika sätt att organisera välfärdsstaten påverkar kvinnors deltagande på arbetsmarknaden samt hur försvarsmakten kämpar med att skapa den nya soldat som ska representera världens mest jämställda land på utlandsuppdrag. Boken vänder sig i första hand till studenter i statsvetenskap och genusvetenskap, men även till andra som är intresserade av hur politik såväl präglas av som skapar kön och makt.
Visa hela texten

Passar bra ihop

1. Politik och kritik - En feministisk guide till statsvetenskap