Skönheter och odjur : en feministisk kritik av djur-människa-relationen

en feministisk kritik av djur - människa-relationen

(5 röster)  |  Läs 4 recensioner
Häftad, Svenska, 2005-05-01
147 kr
Finns i lager! Skickas inom 1-2 vardagar.
Fri frakt inom Sverige för privatpersoner.
Aristoteles och Disney är viktiga utgångspunkter för resonemang kring normer, normalitet och makt i denna bok om förhållandet mellan människor och djur. Lisa Gålmark visar hur en feministisk kritik kan klarlägga samband mellan underordning av olika grupper. Utifrån en historisk diskussion som tar avstamp i en antik men förvånansvärt seglivad distinktion mellan hög och låg förs analysen in i samtiden med exempel från massmedier, konst, film och skönlitteratur. Slutligen formuleras en vision om en jämställdhet som inte exkluderar.
Visa hela texten

Passar bra ihop

1. Skönheter och odjur : en feministisk kritik av djur-människa-relationen
  2. +
  3. Veganerna -en bok om dom som stör

De som köpt den här boken har ofta också köpt Veganerna -en bok om dom som stör av Magnus Linton (pocket).

Köp båda 2 för 183 kr

Kundrecensioner

Det finns 4 recensioner av Skönheter och odjur : en feministisk kritik av djur-människa-relationen. Har du också läst boken? Sätt ditt betyg »
  1. Maktmissbruk och härskarteknik
    Bengt Nyberg, 21 maj 2016

Denna bok borde läsas av alla, framför allt av män. Den skulle kunna användas i utbildningssyfte, både på gymnasieskola och högskola inom vissa utbildningsområden, samt även i studiecirklar. Gålmark beskriver på ett utmärkt sätt problemet med det förtryck av både andra djurarter och människor med annan hudfärg, lägre begåvning eller annat kön (kvinnor) som har utövats av framförallt män i härskarställning under alla tider och som fortfarande pågår. Lärdomar i boken är att detta förtryck och m... Läs hela recensionen

2. Mycket viktig bok!
    Karin Elisabeth Nordin, 29 september 2015

Bör läsas av alla! Att inte ha läst är att inte ha tagit del av ett mycket viktigt dokument, som angår oss alla!

3. En oerhört viktig bok!
    Yvonne, 5 september 2006

Skönheter och odjur är en bok för den som vill vända upp och ner på sin föreställningsvärld och är beredd att sätta gamla invanda tankegångar på spel. Boken pekar på hur obekväma vi egentligen är med vårt förhållande till de andra djuren och hur maktförhållandet till dem uppehålls på samma sätt som män förtrycker kvinnor, vita förtrycker svarta etc. Läs den här boken om du vill skaka om din värld och få några hisnande nya tankegångar att fundera på!

4. En bok som kommer att förändra dig
    Åsa, Uppsala, 24 januari 2006

En bok som jag rekommenderar så varmt till alla människor som vill öppna sina sinnen för nya tankemönster. Det känns svårt att i en recension göra denna bok rättvis, då det är en bok som på ett så genomgripande sätt förändrat min syn på världen. Var en redan övertygad feminist innan jag läste denna bok, och beställde den i förhoppningen om att få fler slipade argument att använda i diskussioner om könsroller. Om man förväntar sig en klassisk genuskritisk förhållning till samhället blir man fö... Läs hela recensionen

Visa alla 4 recensioner

Recensioner i media

"Skönheter och odjur är en sådan bok som förändrar. Gålmark är filosofie magister i historia med genusvetenskaplig inriktning, och lyckas omsätta sina akademiska kunskaper i en pyrande, pockande, mycket läsbar bok. Systematiskt blottläggs alla maktförhållanden mellan människa/ djur och den överallt rådande maktfullkomlige är som vanligt den vita människomannen. [...] Det är en aha!-upplevelse av samma kaliber som det var för mig att läsa Nina Björks Under det rosa täcket första gången. Life as we know it är inte så självklart som det förefaller. Det är farliga saker som händer när kultur blir natur och vi inte ens märker något."
Rebecka Åhlund, Borås tidning

Bloggat om Skönheter och odjur : en feministisk krit...

Övrig information