Användarprofil Bengt Edqvist / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bengt Edqvist

Antal betyg: 8

Fladdermöss : i en värld av ekon

Sveriges första fladdermusbok

23 september 2015

Äntligen är den här, Sveriges första vuxenbok om fladdermöss. Zoologerna Johan Eklöf och Jens Rydell, den senare har fotograferat, har verkligen lyckats göra en bok som motsvarar de extremt högt ställda förväntningarna hos en helt vanlig fladdermusnörd. Där finns för det första en stor mängd helt fantastiska bilder från hela världen men också en rik mängd information om detta världens enda flygande däggdjur, och faktiskt också ett av de vanligaste. Men dess dolda tillvaro i grottor, källare, blomblad, kyrktorn etc har gjort att vi människor egentligen har noll koll. Det är också därför det uppstått en så stor mängd myter kring djuret. Föreställningar som denna bok på ett ypperligt sätt gör sitt bästa i att upplysa om och ta död på genom att presentera en så stor mängd information om hur fladdermössen egentligen lever och beter sig. Och det är verkligen inget torrt rabblande av fakta, eftersom Eklöf är en så lysande pedagog. Och bilderna är inte bara de där porträttbilderna man vanligen ser, helt utan kontext, här får man se en mängd olika fotoexempel på hur de lever och varför. Många av dom i vår närhet, om vi så bor i centrala storstaden eller i en hydda i djungeln. Naturligtvis får vi också en rejäl dos information om hur fladdermössen påverkas av modern miljöförstöring, men inte på ett helt pekpinneaktigt sätt utan även vad som faktiskt går att göra för att vända negativa trender när det gäller fladdermössens väl. En oumbärlig bok för alla naturvänner, även för de som är rädda för dessa så sociala och i princip inte det minsta farliga djur. Vi är farligare för dem än de för oss. Det framgår också av denna bok, samt hur vi faktiskt ibland nästan lever i symbios, även om vi inte vet om det.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Möten med jättar : de stora träden berättar

Om jätteträd - en jättebok

8 november 2019

I ett omfång nästan lika stort som Kvilleeken berättar Gert Olsson i bild och text om 75 enorma träd världen över men mest i Europa. Lindar i Tyskland, olivträd i Italien och idegranar i England, samt en mängd andra mycket levande, extremt gamla, men ibland livshotade träd. Det är inte helt lätt att skildra dessa träds storlek på bild men det lyckas Gert med. Hans text flyter som saven i en björk om våren, det är lättläst, informationsrikt och mycket vackert skrivet. Men det är inte en uppslagsbok om träd, det är en högst personlig skildring där författaren hela tiden finns med på ett hörn, beskrivande sin uppfattning av de rynkiga åldringarna och hans besök hos dem. Det blir lite som en dagbok. Det hade gått att göra denna bok mer objektiv men då hade den blivit tråkigare. Ibland blir skildringarna av träden nästan som nyhetsreportage, speciellt då det dyker upp någon som bor på de marker som omger trädet, eller annan person med kunskap om trädets historia, det är inte heller någon nackdel. Årets julklapp, 2019 och alla andra år. Köp den eller gör som Robin Hood som levde i Sherwood-eken som är ett av alla de personligheter som beskrivs här, ta boken från någon rik och ge till en fattig. Avslutningsvis finns det en samling bilder på träd som Gert Olsson inte vet något om. Kapitlet heter De okända och det ger mig stor lust att rota i detta, hjälpa Gert på traven. Det är säkert inte lätt men det är ett bevis på att den bästa egenskapen hos en bok finns här, att inspirera.

Söderling : en västsvensk orgelbyggarfamilj

Kulturhistoria från Majorna

24 november 2020

Boken presenterar en orgelbyggarfamiljs historia med mängder av intressant information och många bilder. Familjen Söderling är en viktig del av Göteborgs kulturhistoria som troligen många inte hört talas om. Denna bok försöker råda bot på detta och riktar sig både till orgelfantasterna och till de som är allmänt intresserade av Göteborgshistoria. I boken ingår också en cd där författaren spelar på flera av de orglar Söderling byggt, mycket trevlig bonus.

Mellan himmel och helvete : Bemålade kyrktak i Göteb...

Kyrkomålningar i VG-regionen får nästan VG

20 september 2018

En mycket vacker, påkostad och komplett bok om kyrkomålningar i Göteborgs stift. Boken inleds med en genomgång av hur dessa fantastiska kyrkomålningar tillkommit och varför. Där är också en bra genomgång av de olika konstnärerna. Därefter får varje kyrka ca 2-4 sidor med beskrivande text och bilder. Där finns också kartor över både stiftets kyrkor, med numrering, samt en prickkarta över övriga kyrkor i landet med takmålningar. Boken är innehållsrik både till bild och text, men har sina svagheter. Några bilder är med på två ställen i boken, det är ju inte så snyggt. Det är inte så lätt att hitta trots kartor och utförligt register eftersom siffrorna vid prickarna inte hänvisar till sidnummer utan till en numrerad lista över kyrkorna. Och istället för att ha kyrkorna i bokstavsordning kommer de i kronologisk ordning, vilket jag inte är behjälpt av. Jag hade dessutom gärna sett en lista över landets övriga kyrkor med takmålningar, den kartan är för odetaljerad för att den skall vara till nytta. Bilderna har tagits av några fotografer, samt författaren själv, och jag tycker de håller en lite ojämn kvalitet.
En hel del svagheter alltså men sammantaget är det ändå en mycket trevlig, vacker och intressant bok. Det är också en bok som inspirerar mig till att ge mig ut på upptäcktsfärd i stiftet för att se dessa konstverk i verkligheten, bland annat alla de delar av kyrkotaken som av naturliga skäl inte fick plats eller vars bilder är lite för små för att jag ska kunna se detaljrikedomen fullt ut.

Nordens trollsländor

9 augusti 2019

A Dazzle of Dragonflies