Användarprofil Helena / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Helena

Antal betyg: 83
Antal recensioner: 83

En god bok om konsten att njuta av ost och vin

Trevlig!

18 januari 2007

En trevlig bok som introducerar vin, ost samt smårätter. Tämligen pedagogisk och lättsam information. Olika druvor och smaker behandlas, liksom vad som appellerar de olika vinerna och ostarna emellan. Ett minus för den inte alltid helt lyckade layouten...
Boken kan fungera som en bra present istället för en blomma om man är bortbjuden.

Barskrapad : konsten att hanka sig fram

Ögonöppnare

27 oktober 2003

Servicepersonal inom t.ex. restaurangbtanschen, mackar, snabbköp och affärer är en naturlig del i vårt västerländska samhälle. De flimrar ofta förbi oss, vi tar dem som ett naturligt inslag. I boken "Barskrapad" synliggör Barbara Ehrenreich den omöjliga ekonomiska ekvationen hos denna kategori arbetare i det amerikanska samhället, en ekvation som inte går ihop. Man kan visserligen hävda att det finns många människor i världen som har det betydligt sämre än t.ex. en amerikansk servitris som jobbar på t.ex. Kentucky Fried Chicken. Men med tanke på den amerikanska statens självbild - dess strävan efter att vara en ledande industrination och välfärdsstat utifrån "the american life-style"konceptet, är denna bok en tämligen deprimerande men ändå nyttig ögonöppnare. Och man bör drista sig att fråga sig själv: På vems bekostnad sker den service som jag tar för naturlig i min egen vardag?

Illusionen om Gud

Fyra+ till Dawkins

9 april 2009

Dawkins bok dekonstruerar guds-begreppet på ett underhållande vis. Boken är bitvis mycket välskriven. Ibland infinner sig vissa upprepningar och longörer; detta förmodligen för att verka infriande för en icke påläst publik. Det som är bokens främsta styrka är Dawkins dekonstruerande diskussion om guds-idén och guds existens. Därtill tillkommer en mycket intressant diskussion rörande relationen mellan naturvetenskap och religion. Stundom har Dawkins en lätt överlägsen ton gentemot personer med gudstro, i synnerhet då han beskriver olika religiösa organisationer i USA och religiösa företrädare i Storbritannien. Och det är ju det som är problemet i denna debatt: Är det möjligt att föra denna typ av argument som Dawkins presenterar utan att företräda en sorts rationell elitism eller elitistisk ratonalism? Förmodligen inte.

The Fall of Hyperion

Mkt bra!

13 oktober 2008

Låt inte omslaget lura dig. Detta är en mycket bra bok som tar sci-fi genren ett snäpp upp, den enda boken/serien som kan jämföras med Dune och dessutom slår den!
Simmons låter oss följa olika personöden och med dem följer även olika existelliella frågor: Vad är en människa? Finns Gud? Varför är odödlighet eftersträvansvärt? Kan teknik intervenera med människans själ? osv.
Intrigen utifrån John Keats i "Hyperion" fortsätter och knyter elegant samman berättelsen.

Hyperion

Smart, existensiell sci-fi

15 juli 2008

Jag var tämligen skeptisk när jag började läsa prologen till boken, och även de följande 50 sidorna slölästes. Emellertid berättas "Hyperion" på ett mycket elegant vis och med variation och elegans. Simmons sällar sig till den korta raden av sci-fi författare som gör något annat av sin berättelse än bara äventyr, framtidsvisioner, dystopier etc. Som titeln anger spinns boken spinns skickligt utifrån John Keats, och de existentiella frågor som framkom i dennes lyrik. Själva "människa-maskin"-problematiken diskuteras också, likaså relationen mellan teknologi och religion. Simmons bjuder inte bara på en bra berättelse, utan också en reflektion över vårt samhälles teknologi-utveckling och våra samtida teknik-etiska (far)hågor.

The Blade Itself

Bra avslut, seg början

21 maj 2008

"The Blade Iitself" en ganska bra underhållning, snäppet bättre än betyg 3. Man behöver dock ha tålamodet att ta sig igenom de första 50 sidorna, som är ytterligt sega. Därefter rätar besättelsen upp sig och blir mer intressant. Kan så vara att det är kraftiga stereotyper i historien, men det finns karaktärer som är festligare än andra, till exempel inkvisitören Glokta samt gänget med barbarer som Black Dow med flera. Överlag är boken trevlig fantasyunderhållning. Ser fram emot nästa bok!

Mannerströms julkokbok

Verkligen bra!

22 november 2011

Köpte denna bok för ett år sedan och måste säga att jag verkligen blev glatt överaskad. Och känner att det är recept som jag vill nyupptäcka!
Jag var inte särskilt förtjust i Mannerströms bok om husmanskost, men denna julkokbok är superb. Mycket trevligt skriven, inte helt okomplicerade men därmed inspirerande och *goda* recept, trevliga presentationer och uppläggningar. Recepten är dimensionerade för en trevlig jul hemma; inte finkrogens absoluta finess eller julbordens grandiosa portioner.
För egen del kan jag tycka att detta är den enda julkokbok som man behöver: Lussebullar och kakor, sill och strömming, småvarmt, köttprodukter och kål, samt godis. Och i precis välavvägda i proportion till varandra.

Mannerströms skaldjur

Mycket trevlig!

18 maj 2011

Mycket trevlig bok med läckra recept. Tillbehören och sidorätterna är också bra. Allt bygger dock på att du som matlagare har de *perfekta* råvarorna.

Glasspassion

Bästa glassboken!

18 maj 2011

Den absolut bästa glassboken på marknaden! Tipset om hur glassmeten skall stå o "dra" är suveränt! Recepten är inte komplicerade och du får också lära dig att göra matglassar! Detta är synnerligen uppskattat på sommarens fester. Mandelspotatisglassen till ansjovis var otroligt uppskattad. De "vanliga" glassrecepten är verkligen goda, för att inte glömma gelato och sorbetrecepten. Enda invändningen är att Hedh är en riktig sockergris: Vi brukar minska lite på sockret i recepten. Eftersom jag är förtjust i sherbet så brukar vi först göra en sorbet, och sedan blanda i 1-2 msk vispgrädde. Perfekt.