Användarprofil Richard / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Richard

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 7

The Last Wish

Bra godbitar

16 november 2011

The Last Wish är en novellsamling med olika Geralt-berättelser. Vissa hänger samman mer än andra, och vissa storylines återkommer i den efterföljande boken The Blood of Elves. Generellt sett är det bra noveller, som plockar just väldigt intressanta situationer som Geralt har upplevt bland monster och män. Dock anser jag att man bör ha spelat spelen innan för att ha full behållning.

Den svåra konsten att se sig själv

Bred överblick för allmänintresserad publik

8 mars 2017

Boken täcker med vitt skilda perspektiv in vad det innebär att ha/vara ett "jag". Det kanske låter flummigt, men är centralt för att ringa in koncept som självmedvetande, självreflektion, empati, och minne. Just att Gärdenfors öser från vitt skilda källor gör det till en trevlig läsning för intresserade icke-experter. För insatta i fälten så kan det dock kännas ytligt med tacksamt användande av redan välkända källor. Det är också lite otillfredsställande med bokens centrala poäng om det kalejdoskopiska jaget, men samtidigt så vore det ett alldeles för stort krav att Gärdenfors skulle kunna lösa en sådan komplex fråga i en handvändning. Så betyg 3 för redan insatta, men betyg 5 för intresserade icke-experter.

Blood of Elves

Ömsom vin, ömsom vatten

16 november 2011

De som spelat det första spelet i Witcher-serien kommer att känna igen delar av storyn i den här boken. Man följer Ciri, arvtagare till Cintra, som numera är övertaget av Nilfgaard. Hon har huvudrollen i boken, och i en början var jag frustrerad över att inte få tillräckligt med Geralt-berättelser, men i slutändan var jag väldigt fäst vid Ciri och vill veta mer hur hon utvecklades. Till skillnad från The Last Wish är denna boken en enda sammanhängande story, men det blir inte simpelt för det, då man får följa konspirationerna byggas upp kring Ciri och Geralt. Tyvärr slutar boken väldigt abrupt. Antigligen har man valt att dela upp materialet till en efterföljare som tar vid där denna slutade, annars så sitter man med ett väldigt plötsligt och ganska dåligt slut. Hade jag inte spelat just spelet innan, så hade jag nog tyckt att detta var en ganska dålig bok.

The Sociopath Next Door

Nyttig men lite svepande

8 mars 2017

Jag gillade boken, men hade gärna sett lite mer konkreta tips gällade "sociopater" vad gäller identifiering och hantering. Det läggs lite för stort fokus på anekdotiska berättelser, som även om de bygger förståelse initialt, så tröttnar man snabbt på att så många ord spenderas för att få fram ganska enkla poänger. Dock vill jag säga att boken inte är vag, så man får garanterat viss behållning av den.

Hjärna, gener och jävlar anamma : hur barn lär

Bra genomgång för intresserad allmänhet

8 mars 2017

En bra genomgång av forskning kring minne och motivation. Får gärna vara lite mer djupdykning i materialet i mitt tycke, men håller i alla fall en nivå som alla hänger med på. Bra tips på appar i boken också (Vektor och Dragonbox), som passade min 5-åring. Innehållet i boken överlappar delvis med Klingbergs bok "Den översvämmade hjärnan", så om du redan har läst den, så skulle jag nog rekommendera att du direkt hoppar till Angela Duckworths "Grit: The Power of Passion and Perseverance", för mer fokus på konceptet Grit, vilket är det nya i den här boken.

Bli klar i tid - och må bra på vägen : handbok för d...

Ett måste för nya doktorander

8 mars 2017

Att skriva en avhandling är ett stort projekt. Kanske ett alldeles för stort projekt för någon som enbart tillbringat livet i skolan. Den här boken ger grundläggande och välbehövliga (universitetet gör det inte) tips och tekniker för att hjälpa till att strukturera upp projektet, sätta mål och deadlines, hålla nere stressnivån, och framför allt att bli klart i tid.

Freedom (Tm)

Hur tekniken förändrar samhället

22 mars 2011

En skön utforskning av hur ett samhälle, samordnat av en AI, växer fram parallellt med resten av samhället. Världen är dock under attack av ett företagskonglomerat uppbackat av privata arméer som tänker chocka världens befolkning och sedan införa sin stenhårda kontroll av världen.

Boken är lite ojämn i kvaliteten, men absolut ingen bok jag önskar oläst. Speciellt intressant är hur samordningen av människor (av AI:n) beskrivs genom användandet av D-space (ett virtuellt lager ovanpå den vanliga verkligheten), samt diskussionen om ett systems motståndskraft och förlitandet på långa "supply chains" i världen. Relevanta gliringar mot outsourcing och patent.

Det är tydligt att författaren har koll på tekniken, men beskrivningarna av människorna och deras tankar känns hafsig och ganska kliché.

Eye Tracking

1 december 2017