Användarprofil Jarla Banke / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jarla Banke

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Underkastelse

En satir över politiksa utvecklingen i Frankrike

19 oktober 2015

År 2020 har det muslimska partiet Muslimska broderskapet segrat i folkomröstningen i det franska valet till regering. Hur kunde detta ske? Det talas om att människor blivit håglösa i brist på hållbara värderingar och många halsbrytande argument. Det som gör boken både underhållande och delvis tänkvärd är MH:s sanningssägande. Här finns inte plats för hyckleri. Han låter sina personer säga precis vad de tänker och hur vår opportunism styr vårt handlande.

Som bakgrund till händelseutvecklingen tecknas också idéhistoria från 1800- till början av 1900-talet genom att nämna ett stort antal författare och filosofer. För den mindre bildade kan boken också läsas som en bildningsroman.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Varför ser Italien ut som det gör, idag? : en resebe...

Italien är inte bara Rom.

22 september 2016

Många har sett Italien genom Rom. Men i denna bok får läsaren se Italien genom de omfattande vägarna som Via Appia, Via Flaminia, Via Popilia och Via Emilia. De byggdes främst för att kunna besätta det som idag är Italien. Vägarna för läsaren till platser vi hört talas om men kanske aldrig besökt som Rimini, Ravena, Padua, Urbino, Aquileia, mfl. Samtidigt som det utmed vägarna dyker upp intressanta byar, antika byggnader och pågående utgrävningar. Man skulle kunna kalla boken en arkeologisk resa under vilken författaren och fotografen (boken är rikt illustrerad med bilder) försöker sätta sig in i vad som hänt från antiken och fram till dagens Italien. Samtidigt som den är en turistguide med tips om hotell, restauranger och praktiska råd som att gps inte alltid fungerar i trånga gator och att det kan vara klokt att ta en bild av gatan där man ställt bilen.
Får läsaren då svar på frågan som bär bokens titel; Varför ser Italien ut som det gör idag? Att finna ett entydigt svar är omöjligt, men många uppslagsändar diskuteras. Själv blev jag förvånad över vilket inflytande Kyrkostaten haft från början och fram till Italiens enande. Boken kommer till god användning som en guide till den som vill ta sig till Rom bakvägen. Det sägs ju att alla vägar bär till Rom.