Användarprofil Eva-Lena Larsdotter / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Eva-Lena Larsdotter (Gävle)

Antal betyg: 55
Antal recensioner: 6

Att möta sitt barn och sig själv - En bok om föräldr...

Om föräldraskapet för dem som vill lära sig mer

15 juli 2017

Här kommer ett boktips om föräldraskapet för såna som vill lära sig mer. Jag tycker om såna här böcker om barn som INTE levererar lösningar som innebär att det är barnet som ska anpassa sig efter oss vuxna och som inte levererar en färdig modell för "barnuppfostran" utan låter mig som läsare tänka till och hitta det som passar mig och min familj. Jag tycker om såna här böcker som i stället ger vuxna möjligheten att förstå barn bättre, så de vuxna kan bemöta barn bättre - då finns det mycket större chans att det blir en positiv förändring både för barnet, den vuxna, familjelivet, skolan och så vidare. Enligt mig så börjar alltid den positiva utvecklingen med en förändring hos den vuxna.

Till Sara, sedan bränns allt!

En riktigt bra bok!

15 juli 2017

Det är en vackert berättad berättelse om en dysfunktionell uppväxt och hur det påverkar de två syskonen som vuxna och det här är ju sånt som intresserar mig. Det är ett djup i berättelsen som både ger svar och fick mig att fundera, personporträtten och miljöbeskrivningen är riktigt bra, dialogen flyter på naturligt och förhöjer realismen samtidigt som Håkan Östlundh's språk känns så vackert....
Det här är helt klart den bästa bok jag läst den här sommaren, jag rekommenderar den

Stallo

Jag tycker om böcker som är som sagor för vuxna, när...

22 november 2013

Jag tycker om böcker som är som sagor för vuxna, när vardagen verkar helt normal men så händer saker som gör att allting inte är som det förväntas, men ändå inte orealistiskt.
I Stallo presenteras en nutid där troll finns och Stefan Spjut berättar det på ett sånt sätt att det känns verkligt, som om det faktiskt vore helt troligt att de gamla norrländska myterna är sanna. Det är väldigt bra människobeskrivningar i boken, allting känns naturligt och trovärdigt.

De försvunna

De försvunna

11 maj 2016

Här kommer ett boktips till er som tycker om att läsa böcker med bar personbeskrivningar som inte bara stannar vid ytan, utan också låter oss läsare hänga med i tankar och känslor som inte alltid är "raka" och logiska. Lite mer djup helt enkelt och bokens intrig är inte en "lättläst deckare" utan håller sig oförutsägbar till de sista kapitlen.

Ta emot ett barn : familjehem - föräldraskap på andr...

Boktips till familjehemsföräldar och socionomer

3 december 2015

Det här är verkligen en bok som jag önskar att jag läst under min aktiva tid som familjehemsförälder, och om du också är en sån som tycker om att läsa hur de teorier som flera olika forskare, psykologer, författare och andra människor som har kunskap om familjehemsvården kan kopplas i hop med upplevelser från "vanliga" familjehemsföräldrars vardag så vill jag rekommendera den här boken. Den är som ett smörgåsbord av kunskap, och kan läsas i ett sträck eller användas som en uppslagsbok.

Boken är indelad i fyra delar; barnet, familjen, samhället och att bli vuxna. Vi får läsa om anknytning och separation som kan ge krisreaktioner, barn som utsatts för övergrepp och vanvård samt hur det kan vara för barnet att byta familj. I bokens längsta avsnitt om familjen vänder sig författarna sig verkligen till familjehemsföräldar och deras föräldraskap som är på andra villkor; Handledning, ekonomisk ersättning, avtal och umgänge med biologiska föräldrar. Vi får också en bra bild av hur familjehemsföräldar kan behöva reflektera kring barnuppfostran, det som har fungerar förut kanske inte alls är bra för det placerade barnet. I delen om Samhälle kommer får vi veta mer om skolan och hur familjehemsuppdraget ser ut ur laglig och juridisk synvinkel.
Boken är i första hand skriven som en vägledning för familjehem och jourhem, men ambitionen är också att den ska vara studentlitteratur på olika nivåer i sociala och pedagogiska utbildningar.

Det bästa med upplägget är att Monica och Birgitta inte använder sig av så kallade fallbeskrivningar för att ge en bild av barnets bakgrund och hur de beter sig, utan de utgår i stället från många självbiografiska böcker som skrivits av kända människor som vuxit upp i svåra förhållande eller blivit omhändertagna och placerade. De låter de vuxna beskriva sina upplevelser som barn och genom att det är skönlitterära böcker så är språket lätt att ta till sig. Det blir också en extrakrydda att det faktiskt är "kändisar" som är lätt att relatera till; Kikki Danielsson, Morgan Alling, Dilsa Demirbag-Sten, Susanna Alakoski och Mumintrollet är några exempel.

Eva-Lena Edholm, Gävle
fd. familjehemsmamma och numera föreläsare

Det opålitliga hjärtat