Användarprofil carofred / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av carofred

Eldvittnet

Läs Eldvittnet!

6 januari 2012

Med risk för att bli besviken efter Hypnotisören öppnade jag Eldvittnet. Mina befarelser visade sig vara felaktiga. Med ett enkelt litterärt språk byggs en spännande och icke förutsägbar historia upp. De olika karaktärerna speglar på ett trovärdigt sätt de olika samhällsklasserna vi har i vårat samhälle. Eldvittnet skildrar människans sårbarhet i en komplex värld där tron på den goda människan är viktigare än paragrafer. Att aldrig ge upp och våga lita på sig själv. I fokus är ett mord på ett LVU-hem, och jag tycker boken riktar sig mot fackmän inom dessa myndigheter likväl som den vanliga bokälskaren. Läs den!

Piratika : en djärv berättelse om en ensam flickas ä...

Känslomässigt stark

17 oktober 2006

En mycket bra berättelse som gjorde att jag inte ville lägga bort boken. Blev som besatt av äventyret på väg till skatten därför att man inte kunde ana vad som skulle hända.

Flickan med de röda skorna : berättelsen om Hannah, ...

Tårar och skratt flödar

7 september 2004

Att överleva sitt eget barn bör vara det värsta man som förälder kan uppleva. Men genom Maria Housden så får vi även se en annan sida av det svarta myntet och det är hopp, tro och kärlek. Livet får trots den grymma historia boken skildrar ytterligare dimensioner. Att följa Hanna på sin resa till änglarna garanterar att tårkanalerna får jobba. Men någonstans trots denna sorgliga historia så finns det ett realistiskt bearbetat inslag som förhoppningsvis kan hjälpa någon att gå från klarhet till klarhet. Rekommenderas varmt.

Att läsa skönlitteratur med tonåringar

tänkvärd

26 januari 2004

Gunilla Molloy redogör tydligt vikten av det litteraturdidaktiska förhållande som varje lärare bör ha till sina elever. Denna bok inspirerar både blivande och verksamma lärare. Boken fokuserar på olika perspektiv och infallsvinklar som påverkar litteraturundervisningen i skolan. Men framförallt så utgår boken från eleverna och litteraturvalet som behandlas som en helhet vilket indikerar på en verklighetsförankrad situation i klassrummet.