Betyg & recensioner av kulturloggen (Göteborg)

Antal recensioner: 6

Aldrig två gånger : valda dikter

Aldrig två gånger

13 april 2011

1996 års nobelpristagerska i Litteratur valdes med följande motivring:

"För en poesi som med ironisk precision låter det historiska och biologiska sammanhanget träda fram i fragment av mänsklig verklighet".

Och jag är beredd att hålla med om den motiveringen men vill även tillägga att hon skriver med en lätt ton, en varm känsla och med ett filosofiskt djup. Vissa dikter handlar om kärlek och dess bekymmer medan andra handlar om djur.

När kommer bussen?

När kommer bussen?

13 april 2011

Bilderna är fantastiska, färgglada men inte det minsa gulliga. Historien ser i och för sig ut att utspela sig i ett ökenlandskap men det dyker upp alla möjliga typer, en gubbe med sombrerohatt på häst, en apa som åker med en lastbil, ett helt gäng som har fest. Jag älskar hur sidorna byter färg efter tiden på dygnet, mörkblått på kvällen, svart på natten, vitt på dagen.

Texterna är korta men väcker en del fungeringar. Vart är alla på väg? Varför kommer inte bussen? I flera bilder finns det mycket att utforska. Det är helt enkelt en bra bilderbok med existentiella vibbar.

Bron till Terabitia

Bron till Terabitia

13 april 2011

Jag gillar verkligen Jess, han är en smart och härlig pojke. Leslie är även hon en skön tjej. Tyvärr är mobbning en del av många barns vardag, men Paterson har inte skapat en statisk mobbartyp utan den värsta, Janice, visar mänskliga sidor när hon försöker berätta om sin fars misshandel för sina vänner. Överlag är alla karaktärer väldigt dynamiska, som pappan som varit frånvarande men blir ytterst närvarande eller den hemska lärarinnan som blir den mest förstående.

Även miljön med skogen, ängarna, familjens fattiga tillvaro och skolan är bra. Jag blev lite besviken en bit in i boken, då jag av Lotta Olssons beskrivning i DN tyckte att det skulle utveckla sig till mer av en fantasyberättelse, men det är alltså så att de två barnen tillsammans hittar på Terabitia där Jess är kung, Leslie drottning. Så här i efterhand tycker jag naturligtvis att det är hur fantastiskt som helst att läsa om barnens fantasivärld, men jag hade väl helt enkelt tänkt mig något annat.

Harens år

Harens År

13 april 2011

Vatanen är en reporter med ett ganska trist liv. Han är för närvarande osams med kamraten och tillika fotografen och är även fast i ett ganska trist äktenskap med en elak kvinna. När han så kör på en harunge tar han den i famn och beger sig ut i skogen.

Läsaren får följa Vatanen på en ett år lång resa genom Finland där han och haren råkar ut för den ena knäppa händelsen efter den andra. De sover i vindskydd, säljer skrot som visar sig vara tyska kvarlämningar från kriget, bekämpar skogsbränder och jagar björn på skidor långt in i Sovjet. Haren blir hans viktigaste livskamrat som han gör allt för att skydda. Haren får mänskliga drag så som att den nickar och lyssnar på prat vilket skapar en både komisk och lite surrealistisk stämning.

Boken är inte enbart underhållande utan skildrar även den finska lanskapet på ett fantastiskt sätt. Skogar, byar, folket, sjöarna ger en känsla av att man faktiskt varit i Finland, om så bara för en stund.

Smitning

Smitning

13 april 2011

Det är svårt att berätta om handlingen i en bok där man egentligen inte vill avslöja något för de som ännu inte läst den. En sådan bok tycker jag att Smitning av Dominique Dyens är. Den utspelar sig i och omkring Paris. Den handlar om en kvinna som på ytan är stark och framgångsrik, men som under sitt skal bara vill bli älskad. Stämningen i boken är obehaglig men man kan inte sluta läsa.

Jag tyckte om den från första stund. Jag kommer in i en känsla av att jag inte vet vart jag är på väg, det är obehagligt men jag måste fortsätta för att se vad som händer. Jag kan inte direkt identifiera mig med kvinnan i huvudrollen, men jag kan ändå förstå hennes ångest och allt som kommer fram som förklarar hennes beteenden och sätt att se på världen. Små hintar här och där leder fram till avslöjanden som ibland är lite väl uppenbara men en hel del är också rätt oväntade. Man blir lite upp- och nedvänd som läsare.

Vem är det som berättar om vem, egentligen?

En dåre fri

En dåre fri

13 april 2011

Allt som allt en tung berättelse om något som faktiskt är vissa människors vardag. Den är skriven på ett fragmentariskt sätt, man vet aldrig var man kommer in i historien i ett nytt kapitel, eller för den delen vilken tid man befinner sig i. Och jag kan tänka mig att det är så det är att vara schizofren, man vet ju aldrig vad som ska hända när man vaknar på morgonen, eller riktigt vem man kommer vara. Den är lättläst, trots det tunga innehållet och den ger även hopp och glädje då Eli trots allt har bra stunder. Man kanske kan tycka att den här boken är så långt från ens vardag det bara går, men jag tycker ändå att man kan finna en viss igenkänningsfaktor. Visst har alla nojor och rädslor, det är bara inte alla som har den där spärren som gör att man blir kvar i verkligheten.

Run, eat, repeat

6 september 2015

Art Fundamentals: Theory and Practice