Användarprofil Sonja / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sonja

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 7

Det som inte dödar oss - Millennium 4

Blev grymt besviken

25 april 2016

Jag hade stor förväntan på Lagercrantz uppföljare till Millenium, men blev besviken. Förstår inte hur författaren kan ha blivit så hyllad, när han inte kan skriva bra svenska. Jag har inte läst ut boken, men funderar på att lägga av. Stilen är så otroligt dålig att jag tröttnar. Tänker hela tiden på hur han borde ha skrivit, alltför långa meningar, dålig kommatering, slänger in engelska termer lite här och där, tydliga syftningsfel, felaktiga inskjutna satser. Att ett bokförlag som Norstedts inte kunde se till att boken blev ordentligt korrekturläst. Hur Lagercrantz kunde bli hyllad, få Augustipris, sälja miljontalsböcker är mig obegripligt. Dessutom har jag känslan av att han åker snålskjuts på Stieg Larssons succeer.

Handlingen kanske är spännande om jag orkar läsa så långt att jag blir medveten om handlingen. Nyss plokade jag ut en "riktig" MIlleniumbok ur bokhyllan för att jämföra. Och kontrasten mellan Stieg Larssons böcker och Lagercrantz är uppenbar. Stieg skrev flytande, så man vävdes in i handlingen och fick svårt att sluta läsa. Lagercrantz bok skapar knappast något flyt - jag kommer av mig - försöker ett tag till - men så kommer en mening där jag retar mig.

Eftervärkar

Stark bok som måste läsas

28 juli 2017

En mycket stark bok med stor inlevelse. Handlingen visar på de luckor som finns inom mödravården. Dessutom har boken en bra språk som för läsaren framåt.

Inte utan min hund

Kultokig bok

28 juli 2017

Storyn är lättsmält, småmysig och för mig som djurvän är den trevlig att läsa. Mycket bra uppläsare. Läser gärna fler av samma författare.

The Stranger Beside Me

För mycket repetitioner

28 oktober 2015

Såg fram mot den här boken eftersom jag gillade en tidigare bok av Ann Rule, Everything she ever wanted. Men denna var fylld av upprepningar, rörig handling med hopp fram och tillbaka, för mycket om Rules eget liv och hennes problem. Boken skulle ju handla om Bundy, inte vara en självbiografi. Boken kunde ha varit hälften så lång. Intressant att följa Ted Bundys liv, men som jag skrev för mycket. Osäker om jag vill läsa en bok till av Rule.

VIP-rummet

Besviken på Lapidus

28 oktober 2015

Det var första gången jag läste en bok av honom, och den sista. Jag gillar inte språket, stilen, beskrivningen av personerna. Försökte ta mig genom ett par kapitel, men la den åt sidan.

Nära hem

Tycker förlaget borde angett den engelska titeln -...

29 december 2013

Tycker förlaget borde angett den engelska titeln - något som är brukligt. Innehållsmässigt är det ibland svårt känna vad som är författarens ord och vad som är översättarens tolkning. Svårt översätta rätt - att tolka vad som uttrycks i ett ord. Känner att jag nu måste läsa boken i originalöversättning för att få känna Munros språk, hur hon uttryckte sig. Något som är omöjligt i en översättning. Hur bra den än är. Kanske om en översättare läst flera böcker på originalspråket kan en rätt - eller så rätt som möjlig -översättning kunna göras.

Död på dig, Mr H

Min svägerska läste boken när hon hade samma sjukdom....

31 oktober 2013

Min svägerska läste boken när hon hade samma sjukdom. Och den hjälpte henne en hel del igenom alla behandlingar. Just det faktum att boken var skriven på ett lättsamt sätt, och i synnerhet vetskapen om att det gick att besegra Mr H.

Inte utan min hund

9 maj 2016

Sycamore Row