Användarprofil Storchillarn / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Storchillarn

Metro 2033. Den sista tillflykten

Nytänkande och insiktsfull mardrömsskildring

21 maj 2011

Metro 2033 skulle kunna beskrivas som Alkemistens radioaktivt muterade kusin men där Coelhos ökenodyssé närmast kan beskrivas som en irrfärd bland klichéer, och aha-upplevelserna är lika uppenbart utstakade som de är ihåliga, lyckas Glukhovsky utforska många av de aspekter som är självklara för dagens samhälle ur ett nytt perspektiv. Vi ser världen genom protagonisten Artyoms lyckligt ovetandes ögon - ovetandes om den värld som existerade innan det postapokalyptiska helvetet infunnit sig. Författaren strör ledtrådar till detta tidigare paradis längs Artyoms väg men är noga med att inte göra hjältens sökande efter mening alltför uppenbart utan något som sakteligen kryper till läsarens medvetande, likt råttorna i Moskvas tunnelbana. Eller pupillösa mutanter ur det absoluta mörkret.

Centurion

Skoningslös och fartfylld Romarskildring

20 april 2011

Likt Iggulden's skildring av det antika Rom och dess omvärld läggs stor vikt vid miljöskildringar och man får tidigt en känsla för de landskap författaren målar upp. Författaren, som besökt många av de platser som beskrivs, kan med lätthet rycka med läsaren i sin vision. Karaktärerna i boken är tillräckligt intressanta och realistiska för att ge bränsle åt de intriger som hela tiden håller en på helspänn. Språket i boken skulle jag beskriva som effektivt. Om man förväntar sig något annat än en handlingsdriven actionroman kommer man att bli besviken. Du kommer att vara alltför upptagen med att bläddra blad för att spekulera i innebörden av varje enskilt ord. Boken läses med fördel i en solstol under gassande sol för att dela det element som plågar karaktärerna boken igenom. Gillar man action och har brist på något läsvärt så kan jag varmt rekommendera att man beställer hem seriens alla (hittills) nio delar och låter sig uppslukas.

God Is Not Great

Ett litterärt rivjärn som sticker ut ur mängden

27 februari 2014

För den uppmärksamme blir det uppenbart redan från den första bokstaven av bokens titel att detta litterära verk inte är någon serenad till högre makter. Denna avsaknad av versaler visar sig, vid fortsatt läsning, vara ett av Guds mindre problem. Detta, bör tilläggas, gäller för samtliga inkarnationer av skaparen (eller sadisten och diktatorn om vi följer Hitchens vokabulär).

Författarens argumentation bygger i huvudsak på en historisk genomgång av mänskigt förtryck och lidande, samt dess ofta uppenbara men ej sällan chockerande och avsmakliga koppling till religiös doktrin. Sidorna är packade med referenser och citat, både hämtade från sekulära tänkare, filosofer och vetenskapsmän men även från religiösa skrifter och förespråkare. Dessa bearbetas flitigt av Hitchens som, med en livslång erfarenhet av debatt och journalistik, övertygande målar upp en världsbild som anspelar lika mycket på logik som känsla. Till sin hjälp har han ett minst sagt raffinerat språk som, å ena sidan, kan verka avskräckande för den flyktige läsaren men som, å andra sidan och till sin fördel, gör läsningen oerhört belönande för alla de som bryr sig om språkets poetiska kvalitet och inneboende förmåga att beröra.

Boken är en särart i den senare tidens våg av ateistmanifesten just för att dess agenda är mer politisk än vetenskaplig, och det är av samma anledning som boken, på en mer mänsklig nivå, lyckas gripa tag och engagera i en annars stagnerad filosofisk debatt. Hitchens håller upp en världstäckande (och sällan så välputsad, om analogin tillåts omfatta även den språkliga kvaliteten) spegel för reiligionen att spegla sig i, och det är långt ifrån bilden av en änglalik Madonna som döljer sig i den resulterande reflektionen. Denna spegel är dock inte exklusivt utformad för samtidens religiösa förkämpar utan bör skådas av alla - såväl troende som icke-troende - om vi någonsin ska kunna ta gemensamt avstånd från religiös extremism och de förlegade (o)moraliska föreställningar som präglar dess ideologi.

1 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.