Användarprofil Madeleine Christine Eklund / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Madeleine Christine Eklund

Röda skyar

Spännande kärleksdrama

27 februari 2018

Efter ett års väntan så kom äntligen del två ut! Jag har länge sett fram emot att få läsa fortsättningen då jag har totalt fallit för berättelsen om druiderna, Melinda och hennes jobbiga val mellan två olika killar som hon har fått känslor för. Som jag sa på förra recensionen för första boken i bokserien så håller jag på team Kastios sida, även efter den här boken. Jag älskar idén att druiderna måste få människorna inse hur de skadar jorden på ett fel sätt, miljöförstörning är ett stort problem i vårat samhälle idag och att få in det i bokserien är en briljant idé som kan få läsarna att inse att det är så idag i våran värld. Jag tror att Madelene ville få in det i hennes böcker för att hon anser att kunskapen om det behövs spridas?

Jag tyckte att det var helt humoriskt att följa Melinda när hon dras fram och tillbaka mellan Kastio och Ossian, deras gnabb och bråk och vem som ska vara med Melinda fick en att småle och skratta för det roliga kommentarerna som utbytes mellan Kastio och Ossian. Däremot så tyckte jag allt mer mindre om Ossian, för det kändes som han allt mer blev negativ som person samt att han försökte kontrollera Melinda hela tiden. Så det gjorde mig irriterad över hur Melinda hanterade situationen med Ossian, hon gick med på nästan allt Ossian krävde av henne vilket fick mig rygga tillbaka på grund av hur kuvad Melinda var inför Ossians krav. Men att hon var helt rebelliskt när det gällde Kastio, vilket gjorde mig lite förvirrad men självklart förstod jag att Melinda var förvirrad över allting som pågick i hennes liv och vad som krävdes av henne.

Förutom det, så tyckte jag om att läsa om Kastio speciellt hur han började förändras i sitt tankesätt när det gällde människornas öde om de var tvugna att utrotas eller ej, han insåg ju till slut att hans mammas tankesätt var fel och att Melinda hade rätt om att det finns andra sätt att påverka människor. Han började även mjuknas mer och mer när han umgickdes mer med Melinda och deras förhållande utvecklas på ett positivt sätt. Han vill ju göra allt för Melinda och hjälpa med hennes kamp mot hans mor och utrotandet mot människor. Just därför jag gillar Kastio, han verkar ond på utsidan men på insidan är han verkligen en god kille som vill det rätta och att han verkligen bryr sig om Melinda. Till skillnad från Ossian som jag känner att han är kontrollbehövande över Melinda och tror att han vet bäst och tänker inte på hur Melinda tänker eller mår.

Jag älskar den här bokserien, med dess spännande innehåll med druiderna och en jobbig kärlekshistoria. Dock var det lite lugnt i första halva boken, men sen ökade det på med spänningen och det slutade med en toppen avslut där kriget har börjat i druidernas värld. Hur kommer det fortsätta och hur kommer det gå för Melinda med hennes orakel krafter och vem kommer hon välja, Kastio eller Ossian? Finns många frågor nu så jag längtar tills jag får läsa nästa bok. Så jag ser väldigt fram emot fortsättningen!

Den vita delfinen

Berörande och sorglig

3 november 2017

En otrolig sorglig, hemsk men ändå fin bok om tre syskon i Indien som man får följa i två olika tidsperioder. Den ena får man läsa om när de förlorar deras föräldrar och hamnar på ett barnhem som ett hemskt syskonpar driver samt när de hamnar på en av fattigaste delarna i staden. Den andra är "nutid" där man får följa syskonen som nu är vuxna men inte släppt känslan att de är förföljda av en gammal och hemsk minne.

Det är Sonya, Ghazi och Kamal som man får följa från deras perspektiv. Man får läsa om barnhemmet där de utsätts för hemska saker som de tvingas göra och blir utsatta för. Smärtan och rädslan som de upplever är så grova och motbjudande att det var så otroligt jobbigt att läsa om. När de flyr och hamnar i en av de fattigaste delarna i staden och tvingas att kämpa för att få mat och överleva så vart det mycket de fick kämpa för. Till slut fick de göra ett svårt val, lämna lillebrodern Kamal på ett barnhem för att han ska få bättre liv hos en familj i Sverige.

Trots hemskheterna i boken så var det fint och se hur syskonen ställde upp för varandra och de ansåg att hålla ihop var det viktigast vilket var berörande. Jag gillade att följa syskonens kamp för överlevnad även trots att de fick utsättas en hel del hemska saker varje dag. De kämpade och överlevde varje dag trots allting gick emot dem vilket jag blev imponerad av. Fast de fick ge upp deras lillebror så glömde de aldrig honom och skrev brev till Kamals familj för att se till att han hade det bra. Deras återförening vid vuxen ålder var rörande, de hade aldrig glömt varandra.

Författaren har skrivit en spännande och gripande berättelse som jag har fastnat för. Jag blev berörd och otroligt illamående av berättelsen men jag kunde inte sluta läsa för det var svårt att lägga undan boken när man ville se hur det slutade för syskonen. Deras kämparanda var imponerade och fick en att heja på syskonen under deras kamp. Jag skulle verkligen rekommendera boken till många läsare som vill läsa en gripande och spännande bok, fast många delar i boken är så pass hemskt så kan man bortse det då syskonens kämparanda är det som gör att man vill fortsätta läsa!

Harry Potter and the Philosopher's Stone

Bättre med engelska

12 februari 2014

Jag är ett stort Harry Potter fan, så jag har läst både svenska och engelska Harry Potter böckerna. Jag personligen tycker det är bäst med engelska böckerna då det är original språket. Den här boken är väldigt lättläst men är ändå något för vuxna och barn. Den är spännande och man stiger in till en magisk värld. Det känns som man själv är med i den och upplever själva berättelsen. Den här boken är något för alla.

Död och försvunnen

Spännande!

12 februari 2014

Jag gillar verkligen den här boken och alla andra böckerna. Kan rekommendera till er alla som vill läsa böcker med humor, spänning, sex och drama. Dessutom är det många övernaturliga varelser i böckerna som gör så att det blir ännu mer roligare att läsa.