Användarprofil Andrea L / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Andrea L

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

En rafflande livshistoria

18 maj 2011

Jag tycker verkligen om den här boken! Mina favoritavsnitt är när vi får följa Allans livshistoria som tar oss till platser som kommunistiska Kina, en rysk utbåt, det amerikanska centrat för att utveckla atombomben och så vidare. Det tycks som Allan under sin levnadsperiod träffat alla viktiga ledare runt om i världen, och dessutom lyckas påverka många stora beslut! Däremot är jag mindre förtjust i den flykt han och hans vänner företar sig genom Sverige, jag tycker den tillför lite och ingenting. Dessutom måste jag erkänna att starten var lite seg. Allt som allt tycker jag dock att det är en väldigt underhållande bok som jag med glädje rekommenderar alla att läsa!

Hon älskade

En stark kvinnoskildring

28 april 2011

Jag har delade känslor för "Hon älskade". Jag hade väldigt svårt att komma in i den, från början tyckte jag historien var långdragen och jag kände inte det där riktiga "lässuget". När handlingen kryper närmare krigsåren och boken börjar behandla Signes engagemang i världspolitiken vaknar mitt intresse. Boken skildrar Signes glöd och vilja att hjälpa på ett fint sätt, och när jag vänt det sista bladet känner jag en beundran för Signe. En kvinna som inte viker ner sig, som kämpar för sin egen och för andras överlevnad. Utöver detta också en kvinna som hinner med familjen och kärleken. Jag tycker också om att boken är baserad på dagböcker, brev och noteringar och att många av dessa finns infogade i berättelsen. Det gör historien mer levande när man även får läsa brev skrivna med det skrivspråk som var vanligt då. Allt som allt tycker jag att boken är mycket läsvärd, speciellt om man är intresserad av historia och kanske vill ha ett alternativ till renodlade faktaböcker.

Utrensning

En tidsresa i världklass

28 april 2011

Jag är väldigt förtjust i den här boken! En stor del av handlingen utspelar sig i ett Estland som befinner sig i krig eller ockupation, vilket jag tycker är väldigt intressant. Man får en inblick i Aliides liv under dessa år och en förståelse för hennes handlingar, än om de ibland är extrema. Dessutom berättas en kärlekshistoria, och författaren har lyckats bra med att skildra kärleken ur inblandade parters synvinkel. Boken innehåller suveräna kopplingar mellan det krig som utspelades då och det krig den unga Zara för idag för sin överlevnad. Det är en bok jag börjar läsa och sedan har svårt att släppa ifrån mig, världsklass!