Användarprofil Desirée Fredlund / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Desirée Fredlund

Antal betyg: 8

Hamarsmans dotter

Ett gotländskt levnadsöde

27 maj 2014

Fårö 1417-1457, under de åren får vi följa Hamarsmans dotter och hennes familj. Levnadsöde som görs levande under Runnie Lundins penna. Människorna är genuina och vanliga, men flera av dem har också förmågan att döda. Vissa för att överleva, vissa av hat. De älskar och gör uppoffringar. De svälter och letar skatt. Och de dör. Kort sagt, en familjesaga man har svårat att lägga ifrån sig. Vi får också en behaglig dos av historia, om belägring av Visby och en svag kungs desperata försök att bita sig fast vid makten.

Kedjor känns bara när du rör dig

Rekommenderas

3 augusti 2012

Jag måste erkänna att jag är ingen fan av SF. Men det behöver man inte vara för att läsa denna bok med stor behållning. Det är en bok om längtan och kärlek. Om förmågan att höja blicken och att ifrågasätta verkligheten. Om att inte ge upp och att våga stå ensam. Och vem kan motstå en sådan historia? Inte jag i alla fall och rekommenderar härmed Evas bok med varmt hjärta.

En shot till tack

Relationsroman som utspelar sig på Gotland

4 maj 2011

Vi får följa ett gäng vänner en het sommar, i denna annorlunda bok som utspelar sig på en plats vi alla känner till och de flesta av oss finner bedårande.
Gestalterna får jag sympati för eller finner avskyvärda, de berör. Vi kan alla relatera till någon av dem, antingen genom egna erfarenheter eller genom någon oss nära. Misshandlade kvinnor. Kärlekstörstande män och kvinnor, fast i nedbrytande förhållanden. Uppgivna. Destruktiva. Dricker för att glömma. Övergivna själar som har sex för att döva livet. Men, lyckligtvis finns det alltid hopp om en bättre tillvaro. Det gäller bara att överleva vägen dit.

Detta är inte bara en roman, utan även en bit nutidshistoria. Det är faktiskt så här det är i en annan del av vårat samhälle. 1982 såväl som 2011.

Felsteg

16 oktober 2020