Användarprofil J. Hansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av J. Hansson

Antal betyg: 35
Antal recensioner: 32

Så enkla är orden

En underbar bok med många tankar

19 augusti 2018

Det här var min första introduktion till Askestads författarskap. Det är uppfriskande att läsa, en språkbehandling som känns annorlunda. Det finns ett minimalistiskt drag i hans stil; det är precis som han försöker att på det mest kortfattade sätt skildra uppenbara skeenden, för att i nästa stund vrida på språket eller skeendet för att avslöja att det uppenbara kanske inte är så uppenbart. Det finns en raffinerad enkelhet i språket.

Det är en bok som förtjänas att läsas långsamt och i korta passager, tänka på allt det som Askerstad säger så träffsäkert med så få ord, och det som därmed inte behövs sägas men man som läsare ändå behöver (eller i alla fall finner det det värdefullt) att reflektera kring.

Jag undviker medvetet här att säga något om handlingen och dess innehåll i övrigt då jag kommer inte att kunna göra det skälig rättvisa. Istället får mitt betyg och min varmaste rekommendation få återspegla hur jag känner för boken. Det är inte utan att jag är lite avundsjuk på den som har denna läsupplevelse framför sig.

Så nära livet man kan komma

Märkvärdigt tråkig nonsensintellektualism

16 februari 2019

Den här boken är i mitt tycke provocerande dålig. En evig litania av uppräknande av karaktärer från diverse böcker som utsätts för något författaren menar är en analys, och i mitt tycke är en synnerlig tunn sådan. Dessutom sker mycket av den genom en lins av religion. Projektionerna haglar, adjektiven sprutas ut. Han må vara professor vid Harvard, men det här är inte mitt tycke banal pseudointellektualism. Hans många tankar och slutsatser är så tunna och halvfärdiga, och flera så befängda att de inte skulle tåla en kritisk diskussion i ett seminarium.

Alla kan lyckas med sina studier : 10 verktyg för bä...

En liten diamant för studenter

8 september 2018

Det finns så väldigt många olika typer av självhjälpsböcker och en del riktar sig så klart till studenter. Jag själv har varit student och är numera verksam i den akademiska sektorn och följer därför den facklitteratur som kommer ut. Denna bok var en mycket positiv överraskning och jag kan varmt rekommendera den. Det finns ett par saker som jag speciellt uppskattar med boken och som gör att jag vill rekommendera den. Den tar ett brett grepp vilket inkluderar stresshantering, målhantering, vanebeteenden, inlärningsbeteenden, kreativitet etc. Det skulle kunna vara en omöjlig bok eftersom varje område i sig är stort men författaren är genomtänkt i sin strategi och gör det möjligt genom att:
- för varje område ge en kort bakgrund, om syftet och vad forskningen säger på området
- gå igenom relevanta tekniker på ett konkret och koncist sätt
- relatera det praktiskt till studier och studentens livssituation.

För den nyfikne finns det generöst med referenser för den som vill söka sig vidare.

För dig som student så innebär det att du kan välja vilka områden du vill börja med och välja även tekniker som passar dig. Om du så bara anammar 1/4 av alla tekniker och rekommendationer som finns så skulle jag tro att du kommer att få utdelning på den insats du sätter in.

En annan aspekt som gör att jag respekterar denna boken är författarens hållning och tonläge. Resonemang karaktäriseras av både tydlighet och nyanser. Boken är ingen "hejaklacksbok" som säger att du kan lyckas med vad du vill bara du följer bokens råd och det är ingen bok som okritiskt hyllar teknikerna i superlativ. Det är sakligt, nyanserat och även kritiskt när forskningsslutsatserna verkar vara övergeneraliserade jämfört med vad experimenten fångar. Den fördummar inte heller läsaren och säger inte det mest uppenbara som en del böcker så gärna gör.

Rekommenderar den varmt till studenter. Önskar att det hade funnits en sådan här bok när jag var student.

En mördares självbiografi

Hemsk levnadsberättelse och otänkbar ondska

19 augusti 2018

Detta är en stark bok och ger en inblick i psykologin hos Carl Pansram, en av de värsta och mest skrämmande av förbrytare när det gäller mord, övergrepp, etc. Det är en bok som grep tag i mig och det blev att jag i princip sträckläste den. Det är svårt att förstå hur ondskefull någon kan vara, omfattningen av den, samt den totala samvetslösheten. I delstaten Kansas där Carl dömdes hade man avskaffat dödsstraffet, men man införde ett undantag för att verkställa hans dödsstraff - kanske det kan ge en indikationen på graden av vedervärdighet och vidrigheten av brotten och han som person. Samtidigt kan man se utifrån hans korrespondens att han är intelligent och har självinsikt. Han säger sig ha hatat hela mänskligheten inklusive sig själv. Hans handlingar bekräftar det. Man får en känsla av att han drivs av ett rent hat och ju mer skada han kan göra, desto mer tycker han sig själv har reformerat folket.

Carl själv välkomnade dödsstraffet och såg fram emot att äntligen få sitt liv avslutat (han hade en dödslängtan som han uttalade i brev m.m.) och ansåg det själv rättvist. Han darrade inte heller i denna stundens allvar. Dock är frågan för mig varför han själv inte avslutade sitt liv tidigare.

Boken är läsvärd, men det är ingen munter eller lättsam läsning. Har man lätt att förfasas så är det här inte en lämplig bok på något sätt. Om man är intresserad av psykologi så finns det mycket som man kan tänka på. Den väcker också tankar kring straffsystems beskaffenhet.

I väntan på Godot

Ett drama

16 februari 2019

Denna bok läses som ett drama som utspelas på en scen, så det du får är de fem personernas dialoger och replikbyten tillsammans med korta beskrivningar om vad som samtidigt händer på scenen. Det är inte ofta jag läser drama framskrivet så här och sannolikt färgar det mitt lägre betyg.Verkets förtjänster ligger i de numerärer av paradoxer som finns främst i utbytet mellan tre av gestalterna. En del skulle jag tro kan finna det som roliga dialoger men för mig så når det inte fram till att bli någon större litterär upplevelse. Påminner snarare om lång smärtsam dialog med dåliga upprepningar, en dialog mellan vuxna som på fyllan kommunicerar som 7-åringar, men kanske gör det sig bäst om man själv läser med dessa förutsättningar. Banalt och tråkigt i min värld; snarast förundrad om detta drama kan ha bidragit tillhans nobelpris.

Samlaren

3.5 stjärna (och inte riktigt en hel fyra)

15 februari 2019

Bättre än mycket annat och det är spännande att läsa samlaren utifrån de två personernas perspektiv. Fowles karaktärer beskrivs tydligt och starkt och det finns detaljer i deras personligheter och tankar som går mer på djupet. Möten mellan människor blir intressanta när Fowles skildrar dom. Ser fram emot att Modernista fortsätter med utgivningar av hans verk för dem gör det bra; översättningsarbetet är gediget och jag gläds när man får en bok som har ett bra tryck och bindning.

Selected Poems

Nej, det här är inget som imponerar

15 februari 2019

Jag håller på att läsa igenom allt av John Fowles, efter att ha blivit knockad på bästa sätt av hans Magnus Opus: Illusionisten.

De här dikterna fångar mig inte alls, jag gillar inte upplägget eller hans tillvägagångssätt. Det finns några som är brons-korn, men många av dessa dikter är för mig inget annat än tanklösa nonsensobservationer som lite kreativt skrivs ner. Formatet på dem är också något som stör. Jag tycker att Fowles inte alls kommer till sin rätta i detta format. I bokens form strålar hans intelligens, starka kontraster, tydliga skildringar med mycket detaljer, alltid ett par steg före läsaren. I diktens mer alluderande och abstrakta format så kommer han långt ifrån (tycker jag) sina styrkor och det blir trivialt, dagboksanteckningar i diktens format, och det berör nog honom och hans närmaste mer än mig. Bättre att spendera tid med verken av Emily Dickenson och Wislawa Szymborska et al.

Självmord

Insiktsfull och välskriven

14 februari 2019

Det är en bok på ett dystert tema som handlar om författarens betraktelser om en nära vän som begick självmord. Det är insiktsfullt och betraktelserna handlar om effekten av självmordet på efterlevande, men det är också ett personporträtt av den bortgångne, om utanförskap och den inre kamp som råder hos hen. Det finns flera fantastiska formuleringar av författare, och jag blir imponerad av skärpan och djupet i hans koncisa retorik. Språket i översättningen är av det bästa slaget -- effektfullt. Sätter livet på sin spets genom att titta på döden.

Fearless Leadership (Second Edition)

En ledarskapsbok om grundläggande saker

10 februari 2019

De ledarskapsprinciper som lyfts här finns i många andra böcker också. Det som gör den läsvärd är hennes erfarenheter som stridspilot och en av de första kvinnorna (hon har också genomgått "Top Gun" utbildningen, och det är inte ens den tuffaste av de utbildningar hon har genomgått). Hon berättar betydelsen av de ledarskapsprinciper som hon har fått med sig från det militära med egna historier och hon sätter också in det i ett sammanhang som passar företag och andra organisationer. Hennes resa gör den läsvärd.