Användarprofil J. Hansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av J. Hansson

Antal betyg: 36
Antal recensioner: 32

Så enkla är orden

En underbar bok med många tankar

19 augusti 2018

Det här var min första introduktion till Askestads författarskap. Det är uppfriskande att läsa, en språkbehandling som känns annorlunda. Det finns ett minimalistiskt drag i hans stil; det är precis som han försöker att på det mest kortfattade sätt skildra uppenbara skeenden, för att i nästa stund vrida på språket eller skeendet för att avslöja att det uppenbara kanske inte är så uppenbart. Det finns en raffinerad enkelhet i språket.

Det är en bok som förtjänas att läsas långsamt och i korta passager, tänka på allt det som Askerstad säger så träffsäkert med så få ord, och det som därmed inte behövs sägas men man som läsare ändå behöver (eller i alla fall finner det det värdefullt) att reflektera kring.

Jag undviker medvetet här att säga något om handlingen och dess innehåll i övrigt då jag kommer inte att kunna göra det skälig rättvisa. Istället får mitt betyg och min varmaste rekommendation få återspegla hur jag känner för boken. Det är inte utan att jag är lite avundsjuk på den som har denna läsupplevelse framför sig.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Alla kan lyckas med sina studier : 10 verktyg för bä...

En liten diamant för studenter

8 september 2018

Det finns så väldigt många olika typer av självhjälpsböcker och en del riktar sig så klart till studenter. Jag själv har varit student och är numera verksam i den akademiska sektorn och följer därför den facklitteratur som kommer ut. Denna bok var en mycket positiv överraskning och jag kan varmt rekommendera den. Det finns ett par saker som jag speciellt uppskattar med boken och som gör att jag vill rekommendera den. Den tar ett brett grepp vilket inkluderar stresshantering, målhantering, vanebeteenden, inlärningsbeteenden, kreativitet etc. Det skulle kunna vara en omöjlig bok eftersom varje område i sig är stort men författaren är genomtänkt i sin strategi och gör det möjligt genom att:
- för varje område ge en kort bakgrund, om syftet och vad forskningen säger på området
- gå igenom relevanta tekniker på ett konkret och koncist sätt
- relatera det praktiskt till studier och studentens livssituation.

För den nyfikne finns det generöst med referenser för den som vill söka sig vidare.

För dig som student så innebär det att du kan välja vilka områden du vill börja med och välja även tekniker som passar dig. Om du så bara anammar 1/4 av alla tekniker och rekommendationer som finns så skulle jag tro att du kommer att få utdelning på den insats du sätter in.

En annan aspekt som gör att jag respekterar denna boken är författarens hållning och tonläge. Resonemang karaktäriseras av både tydlighet och nyanser. Boken är ingen "hejaklacksbok" som säger att du kan lyckas med vad du vill bara du följer bokens råd och det är ingen bok som okritiskt hyllar teknikerna i superlativ. Det är sakligt, nyanserat och även kritiskt när forskningsslutsatserna verkar vara övergeneraliserade jämfört med vad experimenten fångar. Den fördummar inte heller läsaren och säger inte det mest uppenbara som en del böcker så gärna gör.

Rekommenderar den varmt till studenter. Önskar att det hade funnits en sådan här bok när jag var student.

Hur läsa och varför

En fantastisk bok

5 februari 2019

Efter att ha läst denna så tror jag inte att du kommer att läsa på samma sätt igen. Författarens passion och glädje över läsandet är smittsam och det är en fröjd att läsa denna. Skriven med intelligens, humor och enorm kunskap. Kan varmt rekommendera den.

Jag for ner till bror

Kluven

3 februari 2019

En bok som beskriver det karga livet, det inre kaos ett antal personer lever och det yttre kaos det resulterar i, allt utspelat i en mindre hembygd. Det är avskalat, direkt, berörande, och i allt det svåra finns det ändå en mänsklighet och godhet som hela tiden utmanas men ändå uppvisas. Som drama är det helt ok, stundtals bra. En del av det nya greppet som författaren tar är hennes språkliga hantering som i sig avspeglar det karga, det direkta och inget lindas in. Samtidigt finner jag att jag blir irriterad på språkbehandlingen eftersom den stör en snabb läsrytm eftersom det språkbehandlingen medvetet också ger otydligheter, syftningsproblem, meninggsstrukturproblem. Kaotiskt som man inte bryr sig (precis som bokens karaktärer som är kaotiska och inte har kraft att orka bry sig om något finlir i världen och inte hänger upp sig på huruvida något är riktigt korrekt). Språkbehandlingen förstärker karaktärerna explicit, inte bara genom deras beskrivningar utan hur beskrivningarna framförs. Men som läsare fick jag läsa betydligt långsammare för att fånga nyanser etc.

Är den bra? Ja, den är inte dum (och för att vara en debutroman så har hon definitivt utmärkt sig).

Var det det bästa jag läst detta året. Nej, inte ens det bästa jag läst i denna veckan. Lite upphaussad. Ha rimliga förväntningar.

En mördares självbiografi

Hemsk levnadsberättelse och otänkbar ondska

19 augusti 2018

Detta är en stark bok och ger en inblick i psykologin hos Carl Pansram, en av de värsta och mest skrämmande av förbrytare när det gäller mord, övergrepp, etc. Det är en bok som grep tag i mig och det blev att jag i princip sträckläste den. Det är svårt att förstå hur ondskefull någon kan vara, omfattningen av den, samt den totala samvetslösheten. I delstaten Kansas där Carl dömdes hade man avskaffat dödsstraffet, men man införde ett undantag för att verkställa hans dödsstraff - kanske det kan ge en indikationen på graden av vedervärdighet och vidrigheten av brotten och han som person. Samtidigt kan man se utifrån hans korrespondens att han är intelligent och har självinsikt. Han säger sig ha hatat hela mänskligheten inklusive sig själv. Hans handlingar bekräftar det. Man får en känsla av att han drivs av ett rent hat och ju mer skada han kan göra, desto mer tycker han sig själv har reformerat folket.

Carl själv välkomnade dödsstraffet och såg fram emot att äntligen få sitt liv avslutat (han hade en dödslängtan som han uttalade i brev m.m.) och ansåg det själv rättvist. Han darrade inte heller i denna stundens allvar. Dock är frågan för mig varför han själv inte avslutade sitt liv tidigare.

Boken är läsvärd, men det är ingen munter eller lättsam läsning. Har man lätt att förfasas så är det här inte en lämplig bok på något sätt. Om man är intresserad av psykologi så finns det mycket som man kan tänka på. Den väcker också tankar kring straffsystems beskaffenhet.

Så nära livet man kan komma

Märkvärdigt tråkig nonsensintellektualism

16 februari 2019

Den här boken är i mitt tycke provocerande dålig. En evig litania av uppräknande av karaktärer från diverse böcker som utsätts för något författaren menar är en analys, och i mitt tycke är en synnerlig tunn sådan. Dessutom sker mycket av den genom en lins av religion. Projektionerna haglar, adjektiven sprutas ut. Han må vara professor vid Harvard, men det här är inte mitt tycke banal pseudointellektualism. Hans många tankar och slutsatser är så tunna och halvfärdiga, och flera så befängda att de inte skulle tåla en kritisk diskussion i ett seminarium.

Makten

Tankeexperiment kring ombytta roller

10 september 2018

Det är en intressant bok där författaren målar upp en matriarkal samhällsstruktur. Många av de spänningar som ofta identifieras i dagens samhälle kring patriarkatet återkommer här i en alternativ form där kvinnan ofta har övertaget. Det är välskrivet och genomarbetat vilket gör att det inte blir klichéartat. Vi får följa ledargestalterna och de som skapar samhällsförändringen. Boken kan säkert uppfattas provocerande av en del (vilket säkert är författarens medvetna poäng att illustrera något som är tokigt). För att undvika att jag leder en framtida läsare in på fel tankegång så är detta inte på något sätt en hyllning av vare sig patriarkat eller matriarkat - i det avseendet är den agnostisk och författaren skönmålar inte matriarkatet (eller patriarkatet) på något sätt. Men genom att göra tankeexperimentet och kontrastera det genom rollbytena så blir det en stark berättelse.

Margaret Attwod har inte sparat på superlativen i sin referens. Och gillar man hennes böcker så kommer man också gilla den här.

Idea Makers

Ovanlig bok av Wolfram (och jag är tacksam)

22 augusti 2018

I denna bok ger Stephen Wolfram sina perspektiv, tankar och återblick från möten med en del fantastiska innovatörer. Det finns mycket skrivet om dessa innovatörer men genom Wolframs ögon får vi inte bara en djupare inblick kring dessa människor, men framförallt även Wolfram själv (allt enligt devisen "vi ser inte världen som den är, utan som vi är"). Wolfram är ju främst känd som en oerhört driven innovatör och visionär så att få en inblick i hans tankar bortom det egna vetenskapliga och teknologiska arbetet är något som stärker bilden av honom. Han visar upp sina humanistiska och mellanmänskliga sidor, tankar som berör essensen av livet.

Nya ordstäv

Roliga och skarpsinniga guldkorn

21 augusti 2018

Det finns en del människor som blir ihågkomna för att ha varit skaparen till ett eller ett par ordspråk. Här kommer en modig bok av Einar Askestad som bara består av tankar och roligheter som han skrivit ner i ordspråksform. Det är tydligt, iaf uppfattar jag det så, att hans syfte var inte att dessa skulle ges ut som bokform men icke desto mindre så blev det så tack vare andras övertalning. Och tack vare dem så har vi fått ytterligare ett alster av denna originella tänkare och betraktare. Självklart så träffar en del ordspråk mer rätt än andra - det ligger i sakens natur. Askestad har inte låtit sig begränsas av någon politisk korrekthet utan han delar med sig generöst.

Några exempel:

"Ingen är mer fri än den som inte bryr sig"

"Lätt att förbli sansad när ingenting berör"