Användarprofil Daniel Moberg lärare Thomasgymansiet Strängnäs / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Daniel Moberg lärare Thomasgymansiet Strängnäs

Tro, terror och tolerans : essäer om religion och po...

Är religion politik eller tvärtom?

13 september 2004

En till stora delar mycket bra och läsvärd samling essäer. Ett format som dessutom passar mycket bra för Ingmar Karlsson, där hans breda och djupa kunskaper om religion och politik kommer fram på ett alldeles lysande sätt.

Bäst är naturligvis Karlsson när han skriver om frågor som berör islam, politik och västvärlden. Ett ämne som han skrivit flera tiltlar inom sedan tidigare, bl.a. Islam och Europa. Det märks i dessa essäer att författaren dels är väldigt påläst men även att han kan utgå från egna erfarenheter. Just denna kombination och Karlsson förmåga till skarpa analyser och tydliga slutsatser gör dessa essäer extra läsvärda.

Läsvärde, men inte riktigt lika slagkraftiga analyser och slutsatser, är även de essäer som inte har islam och västvärlden som utgångspukt. Dessa vill snarare visa att flera av de konflikter i världen som på senare tid kallats för religionskonflikter även har större och djupare politiskta orsaker.

Om Gud

En blek beskrivning med få ljusglimtar

3 augusti 2004

Jonas Gardell skriver under rubriken Litteratur att han är författare inte forskare och inte akademiker. Jag anser att Gardell ger sig in på ett omöjligt uppdrag när han vill "skissa upp" hur den kristna Guden vuxit fram om han nu inte vill vara forskare och akademiker. Jag upplever det som om Gardell haft det väldigt svårt att bestämma vad han ska "skissa upp" och vad han känner att han måste utelämna för att texten inte skall bli av ett akademiskt snitt. Ibland blir framställningen nästan svamlig och väldigt oprecis. Det tar också lång tid för Gardell att beskriva väldigt korta episoder, det är vid dessa passager som om han broderar ut texten för att det skall fyllas upp och bli tillräckligt stort i omfång.

Men i vissa delar är han också väldigt träffsäker och humoristisk i sin framställning och beskrivning. Men dessa delar är alldeles för få och oftsat välditgt korta och lyfter inte boken i speciellt mycket.

I en klass för sig Genus, klass och sexualitet bland...

Ett absolut måste för lärare och tonårsföräldrar

11 maj 2004

Fanny Ambjörnsson ger i sin avhandling en mycket detaljerad och nyansrik bild av hur det är, och kan vara, att vara tjej på ett svenskt gymnasium. Det finns många mycket målande och beskrivande passager i boken som verkligen känns och upplevs som helt autentiska och inte alls verklighetsfrämmande. Många av dessa delar gör boken mycket tillgänglig, även för personer som inte är vana att läsa akademisk litteratur. Det hela blir inte sämre av att man relativt ofta bjuds på roliga och humoristiska exempel som ändå aldrig tar bort fokus från avhandlingens kärnfrågor.

Boken tjänar som en introduktion till den värld som många ungdomar i Sverige upplever varje dag. Den borde läsas av alla som har med dessa att göra, i egenskap av förälder, lärare eller idrottstränare. Men boken kan och bör även användas i utbildningssyfte på alla lärarutbildningsorter i Sverige för att ge de blivande lärarna en tydlig inblick i vad som kan styra framförallt tjejers uppträdande.