Betyg & recensioner av Pockethexan

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 9

K

Frostensons klagosång

29 augusti 2020

-"Recension av Katarina Frostensons bok K
Jag har nog aldrig antecknat så mycket som när jag läste Katarina Frostensons klagosång K, om tiden november 2017 till maj 2018. Bitvis var jag kräkfärdig, bitvis uttråkad, bitvis fascinerad av ett fantastiskt språk.

Man kan kalla boken många saker; Skriet från landsflykten, En dåres försvarstal, Stand by Your Man, Kärleken är blind.

Heliga Katarina står på en ouppnåelig piedestal högt över oss andra, oavsett om vi är vanliga svenskar, akademiledamöter, journalister eller förhatliga #metoo-medlöperskor. Vi som inte förstår hennes storlek, vi som är anonyma angivare, bleka halvskalliga gossepojkar, ett blodtörstigt folk. Hon anser att svensken i gemen är en negation och vill fyra av jaktgevär mot skocken. Värst är gallan hon spyr mot Sara Danius; en sparsam mus, en sipp furstinna, så ädel i snörd krinolin. Allt som har med Sveden (som hon skriver istället för Sverige) att göra är förhatligt, liksom allt som börjar på S: SA, SS, SD (Svenska Akademin, Ständiga Sekreteraren, Sara Danius).

På en än högre piedestal står Mannen, hennes älssskade (ja, jag tänker Gollum varje gång), Han som aldrig gjort en annan människa något ont fast han "inte alltid varit sedesam". De dricker vin och slingrar sig i svettiga lakan i sina parisiska gömställen, knaprar ångestdämpande piller och får uppdateringar från hemlandet av Riddare H (jo, det förstår vi ju vem det är).

Boken är en sanslös röra av citat, ordkedjor, bibliska liknelser, förnedring, upphöjelse, ångest och vrede. Katarina binder samman de korta kapitlen som en svamlande ordkedja, som en lek där det sista ordet i stycket innan bestämmer vad nästa stycke ska handla om. Hoppsan, gick det att få med ett citat från en av alla förnäma författare och Fina Personer som Katarina träffat, ja rent av är vän med? Det är dikter, biobesök, konstutställningar och slingrande tankegångar som endast får sin struktur av att den aktuella dagens datum inleder varje grupp av kapitel. Mycket känns som efterkonstruktioner, för inte tror jag att hon sitter och tänker på citat på en parkbänk vid Seine.

Som i en liten bisats förstår Katarina att hon visst missat att meddela att hon är delägare i ett handelsbolag - men ojdå, kan det verkligen vara så farligt? Hon har gubevars inte tjänat något på detta? Att folk inte kan förstå det? Det är nog bara för att de inte prisats lika mycket som hon ¿

Ja, vad ger jag då denna mycket speciella bok för betyg? Det kanske blir lättare när jag också läst Klubben, men jag är glad att jag läste denna först för då kan jag i alla fall ge den ett litet hu (2-a). Har en känsla av att jag skulle ge den ett avgrundsdjupt HU (1-a)om jag läst Klubben först, som den oförstående, sippa, blodtörstiga och icke prisbelönta lilla dumma svenska jag är".

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Gränsmark

En tänkvärd bok på många vis

16 december 2020

Det här är verkligen en annorlunda bok på många sätt som att det handlar om en kvinnlig brevbärare som åker i sin bil till utkanten av vårt land i det som kallas Finnmarken. Det är ett oroligt område med både jakthundar och vargar, nyanlända och rättshaverister men även normalgalningar. För att inte tala om att mobilen bara fungerar lite här och där, det känns lite jobbigt eftersom alla som bor där har självklart jaktvapen. Hon blir även deras fyllechaufför och får reda på deras hemligheter och de tycker även att hon ska behöva höra deras bikt och dras in i deras liv fast hon inte vill. Fast som tur är finns där även några av den gamla stammen som gärna bjuder på en kopp kaffe och en pratstund i sin ensamhet. Men för att inte tala om det som allt var genomsyrat av och det man inte kommer undan, vinterns polarkyla, sommarens myggsvärmar och vemodet.

Några av hennes favoriter längs rutten är Svea Svensson som där hon får sig en kopp kaffe och berättelser om livet hur det har varit under åren, det är finstämda berättelser om livet i Finnmarken. En annan solskens historia är 75-åriga Hans i Laggnäs som även kallas Gammelpojken. Han står varje gång vid sin brevlåda och väntar på henne och posten. Håret är lagt med Pomada och han har finkläderna på och då är även guldkedjan runt halsen inräknad. Han vill nämligen få skjuts till sin flickvän Greta som bor en halv mil bort längs färdvägen. Hos henne brukar han hjälpa till med praktiska saker och som tack får han en kram eller två plus att han även blir bjuden på hemlagad mat.

Boken utspelar sig under ett helt år och ett kapitel är en månad. Antalet teman som betas av är många. Tyvärr sker det med snuttifiering som metod. Problem mellan stad och landsbygd tas det lätt på och hur stelbenta könsroller begränsar livet. Hur vi ska lösa svårigheterna med Sveriges mottagande av asylsökande och riskerna med att terrorister finns med bland de asylsökande. Att sen de två största nöjena för de i landsbygden är tidningsdöden och att postens ska se ekonomiskt på allt är inte något hon tar ställning till.

Jag tycker att det här är en bok med två ansikten, en där hon vill ta upp alla problem med dagens landsbygd och en där hon vill förenkla och komma vidare utan att ta ställning. Det är något jag inte tycker om!

Boken får en betryggande postutdelnings trea.

Den försvunna mustaschen

Pockethexan är väldigt förtjust i denna bok

16 december 2020

Redan vid inledningen av Christina Olséns och Micke Hansens barnbok "Den försvunna mustaschen" kommer leendet fram på mina läppar.

Fantasin är så underbar när personregistret radas upp. Gymnastikläraren Stig Bygel, sjuksköterskan Stella Diagnoz, mattelärarinnan Linn Jahl¿

Jag älskar verkligen hur de skapar namnkombinationerna.

Boken är den första i en kommande serie om personal och elever på Vingelskolan.

När rektorn Per Fekt en måndagsmorgon uppjagad kommer in till vaktmästare Tore E Händig och efterlyser en försvunnen mustasch börjar Tore en diskret undersökning av sina kollegor. Vem av dem skulle kunna vara tjuven? Till sin hjälp får han Klara, i åk 3, och Otto, i åk 1 och detektiv-byrån "Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå" föds. En efter en av kollegorna misstänks och kollas i smyg upp av detektiven och hans små medhjälpare.

Den är skriven på ett lättläst humoristiskt sätt och jag sitter med en värme och glad känsla efter att sista bladet vänts.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa kommande böcker med i denna underbara serie, även fast den riktar in sig på barn som läsare.

Bilderna som pryder sidorna är välgjorda och fina. En stor eloge till illustratören Katarina Vintrafors

Metallskallar : en roman om rock & relationer

METALLSKALLAR en roman om rock o relationer

14 oktober 2020

Boken är skriven av:
Dan Nilsson

från Hoi förlag

Det här är verkligen en bok för alla som älskar Heavy Metal eller som vi annars säger Hårdrock. Måste säga att de som älskar denna typ av musik är den här boken en Aha-upplevelse. För mig som till viss del gillar den här musiken och är uppvuxen under storhetstiden 1980-talet, uppskattar den också. Fast när det kommer till att name-droppa gruppnamn går jag bet, fast jag kan ju stolt säga att jag var på SAGAS konsert på Hovet 1984 och det var en skön händelse.

Det jag uppskattar mest med den här boken är det vardagliga för de olika paren och hur det är att få ihop livet med barn, jobb och fritidsintressen. För det spelar ju ingen roll om det så är att man spelar i ett band, är ute och springer, sitter framför en dator eller mekar med en bil, det är ändå vardagen man ska få att gå ihop. Det man märker med åren att det tyvärr är vänner som får stå tillbaks när livspusslets ska läggas. Nu är det just det som de här vännerna försöker att få in i sina liv igen och då med hjälp av sina gamla hårdrocksband. Det ska de ha stor cred för!

Jag ger "Metallskallar" en hård rockig 3-a för den här boken, just för kampen om vardagen men att det för medel-metallig läsare blev det för många namn på grupper och låtar för att det ska kännas som att man hänger med. Men det är kul att någon vågar sig på att skriva en nischad bok

Sebbe sa nej

En viktig bok för alla åldrar

26 september 2020

-"Kan killar verkligen våldtas av en tjej? Var går gränsen till våldtäkt? Om ingen tror på en tjej som säger att hon blivit våldtagen, hur många kommer då tro att en kille talar sanning?

I boken "Sebbe sa nej", skriven av skådespelaren och standup komikern Niclas Christoffer, tas detta tabu-belagda ämne upp och väcker mycket känslor och funderingar hos läsaren.

Handlingen utspelar sig runt den 16 åriga Sebbe, malmöit som precis börjat hockeygymnasiet i Skellefteå. Hans stora dröm är att så småningom bli en storhet i NHL och han är på god väg, stjärnan i skollaget just nu. Omtyckt och välkänd av alla i hockeystaden.

Att vara kille i tonåren, komma från en annan del av Sverige och anpassa sig till tuffheten, grupptryck och missunnsamhet i ett sammansvetsat gäng där hormoner och tankar på brudar och alkohol börjar överta drömmarna om hockeykarriärer gör att Sebbe känner sig lite utanför. När skvallret börjar uppstå att han kanske är bög försöker han göra allt för att bli accepterad som en riktigt stark och tuff kille och raggar upp den snyggaste tjejen i stan, som alla killar trånar efter. Tyvärr slutar deras date i tårar och frustration, och i ren ilska super han för första gången ner sig och hamnar i säng med Anna, rektorns dotter och innegängets ledares syster. Trots att han inte vill och säger nej flera gånger fullbordas sexakten. Efteråt känner Sebbe enbart skam och äckel. Ryktena börjar gå om att Sebbe anser sig blivit våldtagen och en efter en börjar de frysa ut honom. Hans tillvaro rasar rejält och hockeydrömmarna är på väg att splittras.

Jag får intrycket av att Sebbe är en mycket lugn och fin kille, familjekär och pålitlig men han faller till sist för grupptrycket och vill passa in i det råa kalla kompisgänget. Nyfikenheten på sex och alkohol får dess värre stora konsekvenser och han känner sig till slut ensammast i hela världen. Detta är för skamligt att prata med sina föräldrar om och han ljuger för dem att allt bara är fint. Inombords är han dock trasig.

Det är en lättläst ungdomsbok som passar perfekt för högstadiet och gymnasiet. Det är då när hormonerna börjar komma och nyfikenheten på det andra könet är stort. När man bygger upp en fasad för att passa in och spelar en roll, man egentligen inte vill, bara för att bli omtyckt och inte utmobbad. Det är en känsloladdad bok som jag, trots den tragiska handlingen, tycker om. En trea i betyg får den.

Ett extra plus för att de sista sidorna hänvisar till många webbsidor dit ungdomar kan vända sig om de skulle behöva hjälp eller blivit utsatt för något liknande som Sebbe. Boken väckte mycket funderingar hos mig, så jag kan bara tänka mig hur jämnåriga med Sebbe kan reagera på denna story."

Ljuskällan

pockethexorna

21 juli 2020

-"Ljuskällan är namnet på den ekoby dit Anna, Staffan och deras barn
flyttar för gott enligt Anna - på prov enligt Staffan. Ett livsstilsbyte
med grönsaksodlingar i växelbruk, höns, får, bikupor och kompostering.
Långt från wifi, eleganta skoaffärer, chefsskrivbord och det lyxiga nya
kök Staffan drömmer om.

Anna lider av depression och behöver något som tänder livsgnistan igen,
hon behöver känna att hon bidrar till skapandet av en bra framtida värld
för sina söner. Hon anammar allt hon ser i byn, axlarna slappnar av och
ögonen börjar tindra igen.

Staffan tar tjänstledigt från sitt chefsjobb och hyr ut villan månadsvis
för att ha en backup, men följer med till byn för Annas skull - eller
för risken att bli ratad och lämnad. Han är en tvivlare, han
ifrågasätter mycket av det han ser och är inte förtjust i bybornas lite
militanta förhållningsregler.

Efter bokens första sidor suckade jag och tänkte att det här kommer att
vara en flummig gröna-vågen-berättelse med massor av floskler, men se
där bedrog jag mig. Många av både Annas och Staffans funderingar är
sådana som de flesta av oss har, de väger fördelar och nackdelar mot
varandra, argumenterar med både byborna och läsaren. Det finns inte ett
rätt, det finns många sätt att se på samma sak. Anna och Staffan är som
så många andra, människor med fel och brister som försöker göra rätt men
inte alltid lyckas.

Boken är lättläst men innehåller inga direkta överraskningar. Man får
följa familjens försök att anpassa sig till byn och den enklare
livsstilen. Kärleken spirar och slutet blir det man förväntar sig. Det
här är inte någon berättelse som kommer att leva kvar i mina tankar, men
som tidsfördriv duger den gott. Det blir en trea från mig!

I skuggan av cirkeln

Pockethexan tycker...

15 april 2020

Det här är första delen av en trilogi om de tre vännerna Felicia, Ann och Katarina. En rolig detalj i den här boken är att Felicia har den stora lo-liknande kattrasen Main moon som sitt husdjur och min dotter är så förtjust i den rasen så att hon vill att vi skaffar en sådan katt och jag har fått höra alla fördelar med den. Jag har föreslagit att hon kan köpa en sådan när hon har flyttat hemifrån eftersom hon fortfarande bor hemma när hon pluggar.
Åter till boken. Felicia som har flyttat till Uppsala för att börja jobba på Stadsbiblioteket i stan ett drömjobb för henne. Katarinas bror Alexander som har flyttat tillbaks till Uppsala efter en tid i USA börjar känna av att allt inte står rätt till med honom nu när han är hemma igen. Det är mörka krafter som ingen av dem förstår sig på. Han börjar att må sämre och sämre. Samtidigt har hans kompis Oskar som också följde med ifrån staterna har börjat umgås väldigt mycket med Katarinas kompis Felicia. Är det dom som ligger bakom de onda krafterna?
Det här är en spännande bok som väver in det oväntade och skrämmande farorna så att det bygger upp en riktigt oväntad handling som man rycks med i och jag kan inte slita sig ifrån boken. Den här boken får en stark fyra av mig.

Feberflickan

En febersjuk läser Feberflickan

20 juni 2017

Vad lycklig man blir när man hittar en bok som "talar" till dig i från mängden av alla böcker det finns att välja i mellan. Bland alla de böckerna på hyllorna fastnade jag direkt för Elisabeth Östnäs bok "Feberflickan" den "talade" till mig eller så var det det speciella.

Vad var det jag fastnade för?

Det kanske var titeln "Feberflickan" jag fastnade för, eftersom jag själv låg till sängs i hög feber och behövde en bra bok att skingra tankarna med. Och jag kan lova, den här boken fångar ditt intresse från den första sidan, med eller utan feber!

-"...Blodets lukt fyller mina näsborrar och jag kväljs och kastar upp i slaskhinken, tunna strängar gul galla.
Blodet klibbar fast vid mig och jag kommer inte undan.
Lukten, känslan, stanken. Smärtan i magen som kramar mig rytmiskt. Huvudet värker, har värkt i många dagar.
Det har legat över mig.
Och så, äntligen, syndafloden."

Ni kanske förstår att jag fängslades av texten när det börjar så här... men jag börjar fundera på vad är det hon menar. Är det "den" tiden i månaden för henne eller kommer allt blod från det faktum att hennes far och hon ligger döda i sin sängar och att hon är ensam hemma med dem...
Vad är det som har hänt? Ska man tro på Luna och hennes historia om vad som har hänt eller ska man tro på vad alla grannar och de i byn säger att det är Luna som har dödat dem?
Det kanske är en fördel att jag är febrig när jag läser, för jag ifrågasätter inte utan läser boken för det den är, en berättelse om en händelse sett ur Lunas ögon, hennes minnen och hennes syner. Det är en berättelse som obönhörligt fångar en och håller fast till sista sidan som man inte vill ska komma för det är så många gåtor i boken som jag vill få svar på....eller är det just det som är tjusningen med boken, att man inte får svar på alla frågor?

Författarinnan Elisabeth Östnäs berättar i en intervju att hon under sin uppväxt var väldigt fascinerad av mordgåtan Lizzie Borden som var anklagad för att ha mördat sin far och styvmor med en yxa. Det här skedde också i slutet av 1800-talet men i Massachusetts USA. På t.e.x. Wikipedia kan du läsa om hennes livsöde och då förstår du varför hon fångades av hennes livsöde.

Blodlokan

Pockethexan recenserar Blodlokan

10 juli 2018

Grattis Bookmark förlag jag verkligen älskar Louise Boje af Gennäs Blodlokan den får ett stort "HI!" =5-a
Den stora överraskningen för mig som aldrig läser baksidestexten på de böcker jag läser är att det här är den första delen av en trilogi. Jag blev riktigt glad när jag läste att det och då kanske vi kommer att få svar på fler av de lösa trådar som aldrig det inte blev någon lösning på.

Bokens huvudperson är Sara som kommer till Stockholm från Örebro. Hennes pappa har dött i en eldsvåda och hon plågas av sorgen. Tanken var att Stockholm skulle bli en nystart för henne. Allt låter bra i början, för hon får ett jobb på ett café och bor inneboende i ett rum hos en kvinna i Sumpan. Men det är inte alls lika tjusigt som hon gör sken av i sina foton på Instagram. För hon får slita hårt på caféet och det börjar hända mystiska saker i huset hon bor i.
När hon träffar Bella som kommer och äter lunch på caféet börjar det vända för henne. Bella arbetar nämligen på en pr-byrå och hon behöver precis en sådan person som Sara, hon har nämligen rätt personlighet och bakgrund. Självklart tackar Sara ja till det nya jobbet och att få dela Östermalmslägenhet med Bella. Fast det lugna livet som hon hade tänkt att få blir det inte med Bella, de festar med hennes vänner och går på kändisevenemang som Sara aldrig kunde drömma om att få göra. Det är då det börjar hända ännu mer skumma saker runt Sara och hennes familj. De är utsatta för hot, inbrott och förföljelser, Sara är hårdast utsatt. Det verkar som de tror att Sara känner till något som hennes pappa skulle ha sagt till henne innan han dog, men Sara vet inte alls vad det rör sig om. Inte blir hon klokare efter ha hittat en hel låda med pärmar i hennes pappas kontor. Pärmarna innehåller fakta om personer och händelser ur Sveriges historia som t.ex. Palmemordet, politikerna under 1970-talet som gick till unga prostituerade och liknande fakta.

Det som verkligen fångade mitt intresse med den här boken är just de här verkliga händelserna och spänningen med de mystiska sakerna som händer runt Sara. Det här är en helt ny typ av spänningsroman eller om man ska kalla det för psykologiskthriller. Jag ser verkligen fram emot fortsättningarna och att få se hur berättelsen utvecklas. Om du gillar spänning ska du verkligen läsa Blodloka av Louise Boje af Gennäs, den får ju självklart högsta betyg ett stort "HI!" från Pockethexan själv.