Användarprofil //MrMunson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av //MrMunson

Antal betyg: 5

To Kill a Mockingbird

En av de bästa...

16 december 2010

...böckerna jag någonsin läst. Jag har historiskt inte varit så upptagen av De Stora Klassikerna och har funnit mitt läsintresse på senare år. Harper Lee's berättarteknik, humor och känsla är helt episk. Någon sa en gång att en klassiker är en bok som alla vill ha läst men ingen vill läsa. Detta är en av de få böcker där denna gamla skröna inte stämmer över huvud taget. Jag är otroligt glad att jag spenderade de extra kronorna för den finaste utgåvan. Det här är en bok jag kommer att komma tillbaka till gång på gång genom åren. Den är absolut förtjänt av all hyllning den fått genom åren sedan den skrevs.

Ett måste i bokhyllan. Dessutom är denna utgåva verkligt påkostad och vacker vilket gör den väldigt prisvärd.

Ö-morden

Behagligt spännande och välskriven

16 december 2010

Läste ut den på en och en halv dag(!). Atmosfären är underbar och storyn välskriven. En av de få böcker som bärs upp utan vare sig våldsscener i överflöd -- den finns praktiskt taget inga i boken -- eller annat strunt.

Rekommenderas varmt.

Hypnotisören

Bra svenskt

5 augusti 2009

Första svenska författaren/boken på ganska länge. Köpte den pga. omslaget och teasern på baksidan då jag var sugen på att läsa något svenskt som omväxling. Har i likhet med föregående skribent inte hört om eller läst Kepler tidigare heller och jag har också historiskt haft lite svårt för svensk deckarlitteratur a'la "världens undergång planeras i Ystad" (ref. Mankell). Hypnotisören har inga likheter med denna stereotyp dock. Det är spännande, läskigt och handlingen löper i ett behagligt raskt tempo framåt. Utmärkt semesterläsning.

Två nötcreme och en moviebox : hisnande generaliseri...

Skrattkramp

19 oktober 2004

Vad skall man säga? Sist jag skrattade så här mycket var när jag som liten läste "Berts dagbok" och Åke hånglade sönder Berts blockflöjt på någon fest! En mer humoristisk återspegling till sin egen barndom får man leta efter. Är själv född -76 så man känner igen sig från första sidan (paniken när alla skulle ha Salomon ryggsäckar) till de första staplande stegen att försöka ta sig in på lokal och få en kall öl.

Är du:
1. Född på sjuttiotalet (möjligtvis tidigt -80)
2. En befintlig fan av författarna