Användarprofil Sofia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sofia

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Blonde

Blonde

22 juli 2011

Efter att ha hört så mycket positivt om Blonde bestämde jag mig för att det fick bli min första bok att läsa av Joyce Carol Oates. Och jag blev inte besviken. Trots att jag aldrig har varit intresserad av Marilyn Monroe så blev jag helt såld på berättelsen och språket. Den är så fint och trovärdigt skriven, även om mycket "bara"är fiktivt. Ett otroligt liv skildras, men priset för det var högt. Man kände verkligen med Marilyn genom hennes glädje, sorg och inte minst allt elände hon verkar ha genomlevt. Jag till och med grät på vissa ställen, vilket jag aldrig brukar göra när jag läser. Det låter som en klyscha, men man är verkligen fast från allra första sidan. Det är bra att boken är tjock, så att den räcker länge, men ändå flyger sidorna förbi i ultrarapid, eftersom det har varit omöjligt att sluta. Sammanfattningsvis: läs Blonde - den är kanonbra! Själv vill jag bara fortsätta att frossa i Oates.

Bergets döttrar

Bergets döttrar

17 juli 2011

Jag är mäkta imponerad över Jörgensdotter sätt att skapa stämningar. Bergets döttrar känns som en svensk klassiker vad gäller både folkhemstemat och det lyriska språket. Berättelsen återges på ett sådant sätt att man tycker sig känna människorna som gestaltas och brukssamhället de lever i, som om de vore bekanta eller rentav släktingar från förr. Det är ganska karga och enformiga liv man får följa. Persongalleriet är vida utbrett och varje karaktärs perspektiv beskrivs ingående, vilket gör att man emellanåt tappar fokus och undrar vad romanen egentligen handlar om. Ibland snuddar det hela vid magisk realism och gränsen mellan sanning och fantasi suddas ut. Läsaren får i mångt och mycket komma fram till egna slutsatser där mycket förblir osagt. Men på ett sätt känns det som att det är meningen. Inte idealiskt för den som söker lättsamhet och tydliga syften, men likväl är det en mycket vacker historia.

Niceville

Niceville

9 juli 2011

Det är tydligt att Kathryn Stockett har inspirerats starkt av Harper Lee med denna roman. Niceville är dock inte lika intelligent skriven som Dödssynden, men har likväl ett högt underhållningsvärde och ger en levande bild av hur livet tedde sig i den amerikanska södern på 60-talet med dess segregationslagar. Framförallt kvinnorna står i fokus - såväl de vita som de färgade. Det kanske är att föredra att läsa på originalspråket engelska; jag vet inte om det var på grund av svenskan som historien ibland tedde sig lite ytlig och glättig. Hur som helst så rekommenderar jag Niceville till alla. Den är lagom lättsmält och mysig att läsa i sommarvärmen!

Fem pärlor till jungfruns krona. Dottern

Dottern

4 juli 2011

Jag tog mig an Dottern med ganska låga förväntningar. Det verkar nämligen svårt att skriva historiska romaner så att de blir trovärdiga vad gäller miljö och karaktärer. Skulle detta utvecklas till ännu en ytlig och föga trovärdig kioskroman i kostymdramats förklädnad? Men till min glädje blev jag positivt överraskad! Gustavsdotter har läst på ordentligt och lyckats förmedla 1500-talets Kalmar och dess invånare på ett osentimentalt och detaljerat sätt. Även om själva karaktärerna kunde ha haft lite mer djup tycker jag att beskrivningarna av miljö, föremål och sysslor var mycket intressanta. Historien flyter på i lugnt tempo med ganska få radikala spänningsmoment, men det finns ändå något där som gör att man som läsare vill veta mer om Gertrauds öde. Tyvärr förstör den dåliga korrekturläsningen en del, vilket drar ner betyget. Det förekommer rätt många stavfel och konstiga styckeindelningar, men Dottern är helt klart läsvärd. Jag ska absolut fortsätta med andra delen, Hustrun.

Händelser vid Green Oaks galleria

Händelser vid Green Oaks galleria

30 juni 2011

Händelser vid Green Oaks galleria säger sig handla om Kate, en intelligent men ensam flicka som drömmer om att starta detektivbyrå tills den dag hon själv blir utsatt för ett brott och försvinner spårlöst i ett gigantiskt köpcenter i 1980-talets Birmingham. Tjugo år senare snubblar ett par personer som arbetar i gallerian på detta mysterium igen och man får följa deras bakgrund, tankar och relationer till varandra och till Kate. Huvudpersonen är dock egentligen själva gallerian: ett hatobjekt för de flesta, då det påminner om torftigheten i deras egna liv, men som alla ändå åker till. En mycket fängslande berättelse som är svår att genrebestämma. Den är både deckare, mysrysare och relationsroman. Språket är opretentiöst och flyter på bra, vilket tillsammans med själva spänningen gjorde att jag sträckläste boken under två dagar. Jag tror att detta är något som faller de flesta på läppen.

Vi håller på med en viktig grej

Vi håller på med en viktig grej

28 juni 2011

Alla som var mellanstadiebarn i slutet av 90-talet kommer att känna igen sig i detta seriealbum, så nostalgivarning utfärdas. Vem kommer inte ihåg Bullen, Spice Girls-febern, de tajta kläderna i kombination med platådojor och alla nervkittlande hyss man hade för sig i den åldern? Men Sara Hansson har även gått in på djupet och lyckats förmedla många hörnstenar i ungdomsproblematiken på ett trovärdigt sätt: vikten av att vara cool, att ha en bästis, rädslan att förlora en förälder, att vara ett skilsmässobarn... Det enda negativa var att berättelsen tog slut för snabbt, man hade gärna fortsatt ett bra tag till! Så läs och njut av denna vackra berättelse.

Guvernörens hustru

Guvernörens hustru

28 juni 2011

Efter att först ha läst, och älskat, Havets stjärna tog jag mig an Guvernörens hustru, som fortsätter berättelsen om de irländska immigranternas mödor.

Handlingen kretsar mestadels kring 1860-talets Utah, där den beryktade och illa omtyckta general O'Keeffe är guvernör. Inbördeskriget har nått sitt slut, men krigets fasor och fientligheten mellan nord och syd lever kvar. Samtidigt förekommer en del parallellhandlingar som kopplas samman på ett spännande sätt. Man får följa den prostituerade Eliza Mooney på jakt efter sin bror, den friade slaven Elizabeth, O'Keeffes spanska societetshustru Lucía-Cruz och andra originella karaktärer.

Berättartekniken imponerar, då boken består av utdrag ur brev, dagböcker, offentliga dokument, dikter, fotografier osv. Det hela känns väldigt autentiskt och O'Connor har lyckats med att frambringa den rätta västernkänslan. Smutsen, fattigdomen, våldet, patriotismen och nybyggarnas mod lyser verkligen igenom till läsaren.