Användarprofil Johan Edqvist / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Johan Edqvist

Antal betyg: 5

Omöjlig ubåt : stridsberättelser från ubåtsjakten oc...

Skrämmande läsning

17 april 2015

Mycket läsvärt - skriven av en väl insatt yrkesman. Det var uppenbarligen mycket värre med ubåtsincidenterna än vad man som lekman någonsin kunde ana. Befriande uppriktigt om vår egen marins tillkortakommanden dessutom. Bokens enda svaghet är bristen på källhänvisningar (även om författaren motiverar varför).

De vilda Vasarna : en våldsam historia

Flyhänt historisk grundkurs

7 september 2018

Det är författarens styrka - han skriver lättfattligt och övergripande. För den som inte kan Sveriges historia under femton- och sextonhundratalen är den här boken en bra introduktion. Som nästan alla despoter, historiska som nutida, visar sig Vasa-regenterna vara mer eller mindre galna. Lindqvist ger detaljerna som bevisar detta om än övergripande. Några djupare analyser är det dock inte frågan om vilket kanske är bokens svaghet. Men som sagt - en bra grundkurs.

Fallet Wennerström

Nästan som en spionroman

1 augusti 2018

Författaren har verkligen gått till botten med denna märkliga affär och han förmedlar sina iakttagelser flyhänt. Boken är bra och man sträckläser gärna. Men många frågor kvarstår att borra i bl.a. därför att det finns material hos myndigheterna som än idag är hemligstämplade. Som läsare förundras man annars över att ingen ingrep långt tidigare än vad som nu skedd - varningsklockorna började redan under kriget vilket Sundelin nogsamt utrett. Wennerströms karriär fortsatte oförtrutet vidare trots det. Var myndigheterna bara blåögda eller hade flygöversten högre beskyddare? Författaren ventilerar på slutet några hypoteser som man innerligt hoppas inte stämmer.

Döden är en man: styckmordet, myterna, efterspelet

Rättsskandal skildrad i detalj

28 juli 2018

Rekommenderades av Leif GW Persson i hans nyligen utkomna biografi (del 2) - man förstår varför. Boken är bra. Författaren har gjort en omfattande research och går verkligen ned på detaljnivå i beskrivningen av detta säregna fall. Resultatet blir en fullödig och, som det tycks, balanserad skildring av vad som av många betecknas som Sveriges värsta rättsskandal. Bör läsas av alla som har det minsta intresse av hur rättsordningen ser ut i det här landet och hur den på ett upprörande sätt sätts ur spel genom oskicklighet, fördomar och politiskt styrda kampanjer.

Huset med de två tornen

21 oktober 2018