Användarprofil sara h / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av sara h

Den femte systern

bridgeblandning?

29 juni 2011

Vad skulle du göra om en rödögd vätte med en yxa i hand, skulle spring rakt emot dig i en attack? Bokens huvudperson Jannike löser det med ett frysrum och några timmar och en fryslåda.
Boken är humoristisk, spännande, livlig och viktigt för mig : annorlunda! Att få läsa en relativt nytänkande bok med en stänk humor i det allvarliga är roligt att läsa, det gör mig spänd och samtidigt avslappnad. Men jag kanske inte är ensam om den där känslan när man släcker nattlampan så kan nog ta en extra koll under sängen bara för att vara säcker. För efter att läsa sådana här böcker så kan man nog aldrig vara extra säker på hur saker och ting är.

Ögat över månskäran

vill du ha kobra till middag?

29 juni 2011

Att inleda en historia i 1800 talets bombay kan kännas som ett modigt drag, och det är det. Många känslor, färger och personer man ska hinna ta in på några sidor. Men att få en person att stå ut från den massan kan ju vara ännu svårare.. om man inte är en 16 årig adelsdam med stor vit spetsklänning och rött hår. Historien om Gemma inleds bisart, går vidare i livsomtumlande förändringar och slutar med suget efter mer. Den perfekta blandingen mellan societetens rygghuggande skvaller till det övernaturliga perfekta ängarna får mig att längta till 1800 talet och känna dom där prasslande kjolarna och klapprande klackar.

Den utvalda

fräckhet blandat med avlägsen värld

29 juni 2011

Jag kan ärligt säga att det här en en av dom bästa böckerna jag har läst, och jag kunde inte sluta när jag väl började.
P.C Cast blandar en avlägsen fantasy värld med vår nutida språk och tradition så bra som en strawberry daquiri på en solstrand. Historien suger in mig redan från dom första orden. Hon är ärlig, inte rädd att berätta sina fantasier och jag kan nog säga att rodnaden på mina kinder steg många gånger när man läser denna kvinnas drömmar. Den får mig att skratta ut högt och grina floder i sina sorliga stunder och jag vill aldrig sluta läsa. Historien känns annorlunda och orginell på sina ställen vilket känns skönt, eftersom idag kan man läsa mycket av samma. Den här boken kommer ligga i min bokhylla resten av mitt liv så jag kan få mina skrattkramper och mina floder av tårar när jag känner det, och jag lovar att den aldrig kommer att bli dammig.

Water for elephants : bröderna Benzinis spektakulära...

water for elephants

29 juni 2011

När jag köpte boken så förväntade jag mig inte särskilt mycket. Men när man kommer förbi förord, så börjar man bli intresserad av historen. Exotiska djur, eleganta damer, charmerande karlar. Men det är bara en del, utan jag får även läsa hur cirkusen fungerade under 1930 talets amerika, och dom desperata åtgärder man gjorde för att klara sig för dagen. Författaren Sara Gruen skriver väl, har gjort bra bakrundskoll på hur saker och ting ska vara och hon använder dom klassiska medlen. En olycklig kärlek, en person man kan hata och ett djur som man älskar så mycket att man skulle vilja ha i sin egen bakgård (om det skulle få plats). Men jag kan ärligt talat säga att jag saknar ändå den där magin man växte upp med i tron om cirkus. Sara Gruen klär av min illusion och får mig att se att allt är nog inte så perfekt som man tror det är, utan många lömska knep och fult spel pågår. Men magin är där! Men den kommer och går lite som en självständig katt. Den dycker upp när den själv vill.