Användarprofil Fina Fia / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Fina Fia

Lönesänkarna

Aha! Det var så det hängde ihop!

23 september 2014

Boken tar med läsaren på en fängslande upptäcktsresa genom de senaste sex decennierna av Sveriges historia i jakten på svaren. Svaren på varför välfärden har urholkats, varför vi haft väldigt hög arbetslöshet i 20 år (fast den dessförinnan under lång tid varit mycket låg), varför klyftorna mellan rika och fattiga från att ha varit måttliga i mitten av 1900-talet nu är lika stora som för hundra år sedan. För varje svar hittar författaren en ny fråga som går djupare än den förra, och bit för bit blir ett halvsekels politiska och ekonomiska skeenden och beslut alltmer sammanhängande och begripliga. Det är spännande som att läsa en detektivroman av högsta klass. Det var svårt att lägga ifrån sig boken, och när jag läst färdigt kände jag mig upplyst och betydligt klokare än innan. Samt - inte minst - hoppfull och övertygad om, att det här går ju att göra något åt, och att den förändringen redan är på väg!

Mönster Och Konstruktioner För Damkläder

Superbra!

23 september 2014

Jag kan bara instämma i Allt som Kajsa och Evelina redan skrivit! Någon mer bok på området kommer jag aldrig att behöva!

Medvetandets gåta : om hjärnan, själen och konsten a...

Jättespännande!

23 september 2014

Otroligt spännande äventyrsfärd in i hjärnans minsta vrår. Lärde mig mycket nytt och fick många nya funderingar - vidgade mitt tänkande, helt enkelt. Mycket av innehållet tvingade ut mig i nya tankebanor, och därför tog det tid att läsa boken, och jag behövde vara hyfsat pigg i skallen för att hänga med. Avancerad hjärngympa. Men det var det väl värt för alla häftiga tankar, funderingar, insikter och nya frågor som boken gav mig!
Boken kräver en del av sin läsare, det är bra om du redan läst och funderat en del om hjärnan, och har ett bra ordförråd. Men då är den en guldgruva och en stor läsupplevelse!