Användarprofil Hobbybibliotekarien / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hobbybibliotekarien

Antal betyg: 199
Antal recensioner: 193

Lite mer än en kram

Det pirrar i kroppen

5 januari 2015

Om man växt upp på 70-talet då läste man Kram, Puss och Love love love av Hans-Erik Hellberg och gillade dem skall man definitivt köpa denna bok till sitt/sina barn. Melin skapar pirr i hela kroppen och Manne lär sig det fina med att onanera, fast helst själv och i smyg.
Amanda är en tjej som börjar i Mannes syrras klass, år 9. Själv går Manne bara i 7:an men det är nästa bara ett år mellan dem och en förbjuden kärlek uppstår. Manne blir förvirrad och förälskad och förförd när Amanda lär honom att kyssas men då Moa, syrran, får se Amanda i Mannes rum en dag då de skall sova över blir det stopp! Är du pedofil? Skriker Moa och slänger ut Amanda och sedan eskalerar allt och går över styr. Manne är olycklig, han älskar Amanda men det hela urartar och Amanda byter skola.
Är det för att Amanda är äldre än Manne som det är fel i barnens ögon? Amanda är 14, snart 15 och Manne är 13, snart 14 och så fel kan det väl inte vara så att det är pedofili?
Melin beskriver jättefint de ungas känslor och språket flyter lätt. Porr och snusk kallades Hellbergs böcker på 70-talet och kanske är detta också en typ av porr, men för unga, den är fin och ifrågasättande och tillmötesgående.

Kriget har inget kvinnligt ansikte

Ja, vem berättar man för?

8 januari 2013

Dena bok kom ut första gången 1984 i en censurerad version och denna nyutgåva skall vara kompletterad med det som "försvann". Vad kan man säga? Trots att jag inte varit med om krig kan jag känna igen mig, vem skall man berätta för, som förstår? Hur skall man kunna berätta så att människor förstår? Jag förstår att kvinnorna började tigga när de kom hem från kriget där de i många fall stridit längst fram och i andra fall tvättat eller tagit hand om sårade. Riktiga hjältedåd har de utfört. Väl hemma ansågs ofta som "inga riktiga kvinnor" och blev kallade "fälthoror" och "lögnare".
Flickorna var mellan 14 och 21 då andra världskriget bröt ut och de ljög om sin ålder för att få fara till fronten och strida som sann kamrat.
Mycket tankvärd bok och det som gör mig mest beklämd är tiden efter kriget då inget riktigt blev som man trodde.

Ankomsten

Snabbtitta inte!

30 december 2011

Skall man säga att man läst denna bok eller bara tittat på bilderna? Det senare antar jag, då det bara finns bilder i boken.
Boken är helt enastående då den kan läsas på allas språk. När mannen i familjen ger sig av för att hitta ett bättre liv för sin familj förstår man precis varför, för över landet/staden styr den svarta draken. I det nya landet, efter mannens ankomst, finns många svårigheter i att både förstå och göra sig förstådd men många vill hjälpa. Mannen träffar också andra som flytt till det nya landet och vi får ta del av deras berättelser. Efter en tid får han jobb på en fabrik. Det går en lång tid av arbete och ensamhet men mannen lyckas skicka hem pengar så att familjen skall kunna komma till honom.
Det är en stillsam och smärtsam berättelse fylld med frustration över att inget ha men också över att inte förstå eller kunna göra sig förstådd men samtidigt en positiv saga över att det kan bli bättre om man vill nog mycket. För kärlekens skull

Gone Girl

Varför krångla till ett äktenskap?

25 januari 2014

"Över 2 miljoner sålda exemplar" kan man läsa på framsidan och jag undrar hur många är lästa. Jag var på väg att lägga ner boken då jag inte riktigt greppade storheten. Det är dags för brölloppsdag och Nick får ett oroande telefonsamtal från en granne. Han åker hem och frun är borta, huset ser ut som om ett slagsmål ägt rum och Nick ringer polisen. Vad händer? Självklart blir Nick misstänkt, hur skall han komma ur detta? Varvat med Nicks vardag får vi ta del av Amys dagboksanteckningar fram till nu och fram växer ett helvete. Men vem skall man lita på? Nick börjar ana oråd, vad har Amy gjort mot honom, och är det bara för att han varit otrogen? Nicks syster Go och en av poliserna stöder Nicks teori och man börjar samla fakta.
Under 300 sidor byggs storyn upp mot Nick, kommande 250 sidor för Nick och man börjar förstå vem som levt i helvetet och varför allt skett. Lite liknande "Dubble Jeopardy" och jag blir inte riktigt klok på det som sker"varför så förbannat planerande och utstuderat jävligt. Varför inte bara skiljas? Jag förstå inte vitsen? Den ena är så upptagen med att vara otrogen och dölja detta över ett år medan den andra planerar sin makes undergång"
Nja det blir en 3:a för jag lockades att läsa ut boken men någon Feelgood- bok var det inte.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Den som göms i snö

Snudd på 5:a!

11 april 2018

Jag gillar stilen jättemycket, här låter författaren oss ta del av lösa trådar, som allvetande läsare, och snart ser vi hur det hänger ihop och det gör att det kan bli oolidligt spännande innan bitarna faller på plats för utredarna i boken.
Många är de mänskliga faktorerna som genom små fragment målas upp i synnerligen väl formulerade kapitel. De är dessutom korta, och har ett mycket bra och modernt språk. Den röda tråden finns hela tiden och som läsare får vi ta del av Amandas egna bryderier om sin barndom och det är tydligt att det är något som inte stämmer där, fadern är inte snäll. Enda jag har problem med är att Amanda är lite för lik Leona, som jag ser det. I övrigt ser jag fram emot fortsättningen på serien och ser också att detta skulle kunna bli film för lite filmmanusaktigt är det och det går i raskt även om det inte går lika fort som i "36 timmar" av David Bergman, är det lika bra!

4:a, snudd på 5:a // Maria E

Pistolero : hästen som kom tillbaka från döden

Norrlandstjej på hästryggen

14 oktober 2017

Galoppseriens första bok och Emelie tänker: NU DÖR JAG!, när hon sitter på hästen Pickan som skenar efter att blivit skrämd av en smäll och galopperar rätt ut i trafiken. Men som genom ett under undkommer de utan en enda skråma, Emelie är i chock, men Pickan verkar nöjd och stolt. Emelie bor i Storuman och under sportlovet skall hon jobba hos sin farbror som är galopptränare i Täby. Pickan är den hon får sköta om, utan att veta vem Pickan är. Pickan är Pistolero, den häst som vunnit mängder av galopplopp men av någon anledning "bara" slutade hoppa. Men med Emelie på ryggen går det bra och trots många tvivel så får hon provtävla. I stallet träffar hon också på en kille, René, och det är givet hur det skall gå, trots pojkvän i Storuman¿
Hästböcker är inget jag plockar ut först ur bokhyllan men denna fastnade jag för. Jag gillar Emelie och den allvetande berättaren har ett bra flyt i texten och Emelie känns äkta. Vad vet man som 15-16 åring? Galopptävlingar ser roliga ut och det har kommit ut en 2:a i serien men den utlovade trean har inte synats till.

Morfars hemlighet

Bok som tar barn på allvar

14 oktober 2017

Dryga 600 sidor lästes snabbt. Bra text och bra typsnitt, korta kapitel med ett fantastiskt innehåll. Svalbard, Björnön och en talande apa, vad mer kan man önska sig av ett äventyr oavsett man är vuxen eller barn?
Wianders språk är lättsamt men inte barnsligt och förklarande utan att bli "besserwissigt"och han tar barn på allvar. Att vara ärlig och uppriktig är något som barn förstår, lika mycket som om de blir lurade och itutade att de är för små för att förstå.
En bok som skulle kunna passa bra att läsa i klassen i en 3:a, 4:a eller 5:a, för det är rolig, spännande och lärorik utan att bli töntig
Bra Wiander! Nu ser jag fram emot nästa bok...

Lögnernas träd

Bra bok med seg början

2 augusti 2017

Toppbetyg i DN och prisvinnare.
Jag slog till men blev lite besviken. Det är en jättebra bok men den har en sådan seg början att jag nästan slutade läsa. På baksidan kan man läsa att fjortonårige Faiths pappa omkommer under mystiska omständigheter men inte förrän efter 125 sidor sker det.
Det är slutet på 1800-talet i England och Faiths pappa är pastor och inte helt på det klara med evolutionen som teori. Han vill gärna hävda att Gud skapade allt. Men samtidigt är han en naturvetare som vill ta reda på sanningen. Faith avgudar sin pappa och är väldigt nyfiken och läraktig men som flicka skall man ju inte bry sin lilla hjärna i dessa saker. Lillebror Howard får däremot gör det, fast han är vänsterhänt, för han är kille.

Något fasansfullt har hänt och de reser till ön Vane för att komma undan allt skvaller, men det visar sig att det inte går. På Vane besöker de en arkeologisk utgrävning och där märks tydligt att pastorn inte är välkommen och en dag hittas han död. Självmord säger de flesta, men mamman säger att han hittats på ett annat ställe och att han halkat. Faith förstår inte varför de ljuger om detta och sedan börjar hon tvivla på det också och märker att det är ett mord som begåtts¿men ingen lyssnar på en flicka. Den mystiska planta hon hjälpt sin pappa att gömma måste vara extra viktig och visst är den det, den lever på lögner. Faith börjar förstå hur man enkelt kan skapa en lögn som sedan lever vidare utan att man gör något och Faith blir bra på det, fast det går inte riktigt som hon tänkt. Men plantan växer och precis som en lögn tål den inte dagens ljus.

Boken är full med detaljer om hur kvinnor osynliggjordes och hur vetenskapsmän tyckte att män har större hjärnor och därför måste vara smartare än kvinnor. Stackars Howard måste lära sig att skriva med höger hand och Faith har både tur och otur i att hon bara får ha en träningskorsett på sig. Det bästa är att Faith, allt eftersom händelsen skrider fram, märker hur kvinnorna tänker för att manipulera männen att göra som de vill, och att det är kul att prata med jämnåriga killar, vilket hon aldrig gjort utan vuxnas sällskap och ev giftastankar på gång. Faith är modig, snäll och vill vara rättvis men det är för mycket som inte tillåts för flickor. Tyvärr 100 sidor för lång seg inledning som inte tillför så mycket. Rekommenderas från 14 år.

Heroine

Fjärde boken...lite för snabb...

2 augusti 2017

Boken utspelar sig från söndagen den 18 september kl 20:13 till tisdagen den 20 september kl 00:32 och det går i ett rasande tempo, kapitlen är korta och även läsandet går i ett rasande tempo. (Här antar jag att detta inte är en litterär bok utan en kommersiell bok, skriven för att säljas till många och förhoppningsvis också läsas av många).
"Ensamma polis-grejen" finns fortfarande, då Zack inte väntar in kollegan Deniz eller ser till att telefonen är laddad. Lite för mycket blod och våld och om bara hälften av vad Kallentoft berättar är i paritet med sanningen, är det förjävligt. Visst har jag sett bilder från olika stadsdelar där bilar brinner och barn(unga tonåringar) kastar stenar och där ambulans inte åker in utan polisskydd. Men att man placerar ut bomber och hänger upp avrättade personer på staket, är något jag hoppas inte inträffat.
Nej, detta var lite för fort och lite för mycket-köra på bara.