Användarprofil Veri / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Veri

Balzac

En biografi om Balzac

8 oktober 2020

Stefan Zweig skrivstil är fantastisk, han är verkligen en litterär stjärna. Boken handlar om Honore de Balzacs liv från hans barndom fram till slutet. Balzac var så mångfacetterad och det finns alltid något hos hans personlighet som läsaren känner igen sig.

I boken portreteras han som stark, svag, klumpig, en med avsaknad av självkänsla, en som har styrka och målmedvetenhet, envishet, romantikern Balzac som vistades i de fina salongerna, den fåfänge, uppvaktaren, bonden, ja, listan kan göras väldigt lång. Balzac är en av litteraturens mästare, oförglömlig och långt före sin tid! Balzac var senare förebild för storheter som Dostojevskij, Zola även Strindberg. Hans litteratur är så levande och högaktuell även idag trots att han levde för nästan 200 år sedan! Vilken underbar författare!

Vilken underbar bok och en fantastisk författare som skrivit boken, Stefan Zweig, så levande, så detaljerat men ej tråkigt. Rekomenderas verkligen!

Veri

Dagar av ensamhet

Vilken bra roman!

20 januari 2021

Romanen handlar om en kvinna Olga, 38 år vars man Mario lämnar henne efter 15 års äktenskap för en yngre kvinna. Romanen börjar med meningen; " en eftermiddag i april, alldeles efter lunch meddelade min man att han tänker lämna mig". I den meningen anar man som läsare den drama som kommer berättas.

De flesta av oss har upplevt de där ögonblicken när livet plötsligt förvandlas från trygghet till ovisshet och man inser att ingenting längre kommer att bli som förut. Mario hade förälskat sig i en betydligt yngre kvinna och nu vill han skiljas och flytta ut från Olga och deras två barn. Olgas liv förvandlas till ett helvete. Hon blir bitter, drabbas av ett raseri som hon inte viste att hon hade. Olga är besatt av Marios nya kvinnas kärleksliv, hon är svartsjuk, tänker och reflekterar, vad gjorde hon för fel. I tankarna reser hon också tillbaka till barndomen och ungdomstiden.

Olga har universitetutbildning men har enbart två år arbetslivserfarenheter från arbete på en reklambyrå i Rom, resten av tiden dvs 15 år har hon varit hemmafru och arbetat med hem, barn och man. Olga berättar att hon var en annan kvinna innan hon gifte sig med Mario och att det är äktenskapets traditionella roller som fått henne att förvandlas till hemmafru, att inte satsa på sin egen karriär och att förlora sitt eget jag. Olga definierar sig själv genom Mario. Hela hennes jag verkar styrt av en idé om kvinnlighet, som verkar vara anpassad efter en manlig blick och hans krav på en kropp enbart till för att behaga. I 15 år levde Olga på det sättet. Författaren förstärker romanens nedåtskruv in i ett nästan psykotisk mittparti där Olga helt tappar verklighetsförankring och sig själv. Hon klarar inte av längre att ta hand om sig själv och sina barn och handlar irrationellt.

Allt detta utspelar sig under augusti månad i Turin i Italien och just den tid på året då italienarna åker på semester. Den spöklika staden, tom på folk, förstärker den ödsliga ensamheten och förtvivlan som Olga befinner sig i.

Som tur är, blir romanen något ljusare på slutet. Hon ser på det som hänt på ett realistiskt sätt. Hon ser klart på sitt nuvarande liv och dåvarande liv med Mario. Hon skriver; "vilken misstag, att tro att jag inte kunde leva utan honom, när jag redan en längre tid inte varit alls säker på att jag tillsammans med honom var levande".

Dagar av ensamhet är en roman av förtvivlan och psykiskt sammanbrott. En kvinnas kamp med sig själv och med livet när hon blev övergiven av sin man. Jag tycker det Olga skriver vid slutet om vad livet handlar om "att leva är just detta, en ryckning av glädje, ett hugg av smärta, en intensiv njutning, ådror som pulserar under huden, det är just vad livet handlar om."

Veri

Hälsogåtan : Evolution, forskning och 48 konkreta råd

Väldigt bra bok!

19 januari 2021

Mycket bra och högaktuell bok. Stress, press och det moderna livets höga krav löper som en röd tråd genom Anders W bok. Han går igenom områden som motion, kost, relationer, sömn, tankar och hur de påverkar vårt välbefinnande. Psykisk och fysisk hälsa hänger ihop. Bra att Anders W kopplar på den evolutionära tanken och jämför hur vi lever i dag med hur människor levt i generationer långt före vår tid. Anders betonar hur svårt det är för oss idag att leva hälsosamt liv då det finns enormt mycket
mat att välja dygnet runt i vårt samhälle. Det i kombination med för lite eller ingen motion, vardagstristess, sysslolöshet samt avsaknad av känsla av sammanhang bidrar till fetma och livsstill- sjukdomar som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, stresssjukdomar och för tidig död.

Uppläggningen gör att boken blir lättförståelig, intressant och lättläst trots mycket text. Bra med alla hälsosamma råd vid slutet av alla kapitel. Som läsare önskar man att flera somatiska läkare vore som Anders W. Kan inte låta bli att tillägga att jag som läsare tycker att Anders W borde nog arbeta som läkare på ett av våra sjukhus ( istället för FHM) där han kunde göra mycket genom dela med sig av sina kunskaper om hälsa, motion, ödmjukhet till kollegor och patienter.

Veri

Hem till mig

En bra bok, rekommenderas verkligen

11 januari 2021

Huvudpersonen Ove har många sidor, han är sympatisk, ja det är han, han är också mycket snäll mot sina patienter,( hoppas det finns sådana läkare), han är rörig, charmig och trevlig. Man kan säga att han också är sexmissbrukare eller kvinnomissbrukare eller kärleksmissbrukare? Men den empati och hänsyn som han visar för sina patienter är så gott som bortblåst när det gäller de kvinnor han är gift med eller de älskarinnor han träffar, han är inte direkt elak mot dessa men kanske indirekt, han sviker och ljuger oavbrutet och utsätter sin familj (fruar och barn) även älskarinnorna för obehagliga och pinsamma situationer.

Ove trivs med det liv han lever annars hade han inte hållit på med det i över 30 år. Han kan inte låta bli att ljuga och vara otrogen. Han har inte varit närvarande pappa för sina äldsta döttrar vilket bekräftar det stela och distanserade relationen mellan honom och äldsta dottern. Ove är också dålig på att upprätthålla kontakt med sina gamla vänner och blir med åren mer och mer ensam och isolerad.

Ove är egoistisk och självfixerad, i boken kan man som läsare få intryck att Ove tar lätt på livet utan någon tanke på konsekvenserna som påverkar många människor. En del som läst boken och som jag diskuterat med har en psykologisk förklaring gällande Oves katastrofala beteende. Dessa säger att det är synd om Ove och att hans beteende verkar vara tvångsmässigt, man hävdar att han har låg självkänsla eller suddig identitetsbild och att Ove är förvirrad. Jag får en känsla att Oves handlingar är medvetna och noggrant planerade hur de ska genomföras. Men det är klart att det kan finns något som driver Ove framåt i rasande fart som kan förklaras psykologiskt.

Livet går, kvinnorna utbyter varandra och Ove anpassar sig till varje händelse och situation i livet, till varje ny kvinnas personlighet. När Ove blir äldre blir han till och med nostalgisk, hans tankar kretsar då ofta kring hans liv då och nu och de år som försvunnit så fort. Han funderar en hel del också kring sin manlighet som håller på att svika honom. Det är stort slag för Ove. Självinsikten framkallar ångest och han känner sig ensam och övergiven.

Det är omöjligt att enbart tycka illa om Ove. Ibland berör hans uppträdande på djupet. Som tex hans empatiska hållning mot precis alla hans patienter, han tar sig tid att lyssna och känna in den han pratar med. Ove är en sammansatt person. Som läsare väntar man och önskar spänt genom hela boken att han ska komma till sans och förnuft och inte fortsätta äventyra allt fint han har i sitt liv.

Trude Marsteins skriver lättförståeligt, vardagligt och med humor. Språket är begränsad till Oves värld. Tempot i språket är spännande, fångar läsarens intresse och man vill bara fortsätta läsa.....i väntan på den stora katastrofen......

Rekommenderas!👍
Veri